А знаєте, ціни на газ можна і треба підняти до рівня Європи вже сьогодні

А знаєте, ціни на газ можна і треба підняти до рівня Європи вже сьогодні

Аналітика
Укрінформ
Підвищення цін на газ абсолютно логічне та необхідне. Ось тільки з тим, хто, кому і скільки за його видобуток платить, тобто і з рентою - слід розібратися...

Необхідно підвищувати ціну на газ для споживачів та приводити її у відповідність з європейським рівнем? За відкритого ринку - це обов'язкова умова! Бізнес, який видобуває і продає газ (далі – бізнес), який не буде продавати газ (товар) тут задешево, якщо він може продати там задорого. Якщо не вирівняти ціни внутрішнього ринку із зовнішнім, то ви або залишитеся без такого товару, або вам доведеться ізолювати свій ринок. Ні перше, ні друге для України є неприйнятним. Наша мета - інтегруватися в ЄС і обходитися без газу ми не можемо.

У результаті напрошується висновок, що уряд України діє правильно і в інтересах народу України, ведучи його до стратегічної мети, ним же народом, визначеною. Але!

Ціна на газ для споживачів (народу) - це тільки один бік взаємин народу з бізнесом, у яких народ виступає в ролі покупця. Є й інший бік взаємин, у яких народ, власник природних ресурсів, виступає в ролі продавця права видобутку таких ресурсів бізнесу. За таке право бізнес платить народу (в бюджет) ренту. Причому не тільки за видобуток газу, але й за видобуток нафти, вугілля, води тощо. Це загальносвітова практика. Коли ми чуємо про виплати громадянам тієї чи іншої газо- або нафтовидобувної країни частини доходів бюджету – то це, як правило, доходи від такої ренти. Не всі держави у такий спосіб використовують доходи бюджету від ренти, але для цивілізованих держав характерним є спрямування доходів від ренти на полегшення, так чи інакше, фінансового навантаження на внутрішніх споживачів (народ). Це одна з характерних ознак дотримання принципу соціальної справедливості.

А яку політику реалізує уряд України в цьому питанні? Що ви чули про те, як використовуються доходи нашого бюджету від ренти? Може, ви щось чули про підвищення разом з цінами на газ для споживачів ставок ренти для компаній газовидобувників?

Стратегічну мету уряду у 2017 році озвучив його глава Володимир Гройсман. «Необхідно нарешті з 2018 року знизити ренту на видобуток газу і ввести єдину ренту – 12%». Поки що ці плани реалізувати не вдалося і ставки у 2018 році будуть такими самими. Навів я цю цитату лише для того, щоб показати, в якому напрямку планує рухатися наш уряд.

А, може, Гройсман правий і величина нашої ренти непосильна для нашого газовидобувного бізнесу? Розібратися в цьому не так просто. По-перше, визначити конкретні суми платежів по ренті, відповідно до вимог статті 252 Податкового кодексу, завдання не з легких. Така сума визначається шляхом множення обсягу видобутку на «хитромудро» розраховану ціну і множиться на ставку рентної плати (здебільшого від 11 до 29 відсотків – п. 252.20. Кодексу). Визначена у такий спосіб сума ренти для конкретного газодобувача потім ще множиться на понижуючий коефіцієнт (здебільшого 0,79 або 0,61 – п. 252.22. Кодексу). Виходить, що здебільшого реальні ставки ренти складають від 6,71 до 22,91 відсотка.

У результаті, наприклад, за 9 місяців 2018 р. доходи бюджету від рентної плати та плати за спеціальне використання всіх природних ресурсів (газу, нафти, вугілля, руд чорних, кольорових та легованих металів, урану, бурштину...) склали 31067,9 млн. грн., що становить 4,6% від всіх доходів бюджету. Багато це чи мало? Наприклад, навіть податку з доходів фізичних осіб, в основному з заробітної плати, бюджет за цей же період зібрав у 2 рази більше - 65595,5 млн. грн. (9,72%). Більше зібрали і акцизу з вироблених в Україні товарів 49175,3 (7,29%). А такі, можна сказати, «пасивні» доходи бюджету як адміністративні платежі і збори, а також доходи від некомерційної діяльності, склали майже половину від отриманої ренти – 15571,7 млн. грн.

Для ще більшої ясності спробуємо визначити середню вартість ренти за видобуток 1000 кубометрів газу. Дані взято з відкритих джерел, розрахунки здійснені без детальної аналітики, тому будуть лише наближеними до істини.

Отже, припустимо, що з усієї рентної плати за всі природні ресурси, яка надійшла до бюджету за 9 місяців 2018 р., 40% - рента за газ. Отже, сума рентної плати за газ за цей період склала 12427,16 млн. грн. Газу в Україні видобувається в рік близько 20,5 млрд. куб. Отже, за 9 місяців це 15,375 млрд. куб. Отримуємо приблизну вартість рентної плати за 1000 куб. газу, отриману з газовидобувної компанії, яка становить 808,27 грн. А тепер порівняйте її з вартістю газу для населення, яка становить 8600,00 грн. Або середньою митною вартістю газу за вересень 2018 р., за даними Мінекономрозвитку, – 8490,33 грн. за тис. м3.

Безумовно, газовидобувній компанії необхідно витратити кошти на розвідку, видобування, зберігання, транспортування, продаж газу та інше витрати, але я впевнений, що ці витрати з лишком покриваються доходами. Звичайно, за умови, що ці витрати не «накручують».

А тепер давайте порівняємо ще 2 цифри. За розрахунками (дивись вище) вийшла сума надходжень ренти від газовидобувних компаній за 9 місяців 2018 р., яка становить 12427,16 млн. грн. За перше півріччя 2018 р. призначено субсидій на суму 667,3 млн. грн. Отже, за 9 місяців її буде призначено (якщо припустити, що їх у нас виплачують і влітку теж) в сумі близько 1000,95 млн. грн. Тобто, виплачено субсидій на 11426,21 млн. грн. менше, ніж отримано ренти. Куди ж поділася ця сума ренти за газ? Адже є ще рента за нафту, вугілля та інше, що становить 18640,74 млн. грн., що загалом дає «невикористану» суму ренти за 9 місяців 2018 р. у сумі 30066,95 млн. грн.

Ці засоби звичайно ж використані, але виникає pfпитання, на які цілі? І чому їх не використовували на збільшення розміру субсидії та розширення кола осіб (домогосподарств), яким така субсидія виплачується. Адже рента, повторюся, це плата бізнесу за багатство країни, яке належить народу. Чому б цю плату не перерозподілити на полегшення фінансового становища народу? Виходячи із зроблених розрахунків, станом на сьогодні рентної плати вистачає, щоб збільшити обсяг виплат субсидій в 30 разів! Після цього й ціну на газ для споживачів (населення) можна підвищувати хоч до світового рівня. А так, хіба немає підстав у тих, кому без субсидій кінці з кінцями не звести, вважати, що про них не дбають так, як це заведено у цивілізованій державі? Адже за перше півріччя 2018 року виплати субсидій, порівняно з таким же періодом 2017 року, скоротилися, за даними того ж джерела, на 75,6% (з 2740,3 млн. грн. до 667,3 млн. грн.)! Навіть якщо припустити, що це питання вирішували, верифіковуючи виплати і відсікаючи від субсидій тих, хто насправді здатний платити самостійно – все одно зменшення витрат відразу на три чверті (!), навіть з урахуванням загального підвищення доходів - нереально велике, яке важко пояснити простим громадянам.

Звичайно, отриману в бюджет ренту можна витратити і на соціальні програми, і на дотацію Пенсійного фонду, і на військові потреби, і на будь-які інші цілі за видатковими статтями держбюджету. Але законність такого використання ренти сумнівна.

Згідно зі статтею 13 Конституції України земля, її надра є об'єктами права власності Українського народу. Виходячи з цього, рентна плата, яка стягується на підставі вимог розділу IX Податкового кодексу, по своїй суті є доходом, який належить народу України, всім його громадянам. Підкреслюю, доходом, а не податком! Зараз, відповідно до вимог Бюджетного та Податкового кодексів України та інших законодавчих і нормативних актів, такий дохід, не надходить у розпорядження громадян України, повністю вилучається і надходить у бюджет України. Однак сфера дії Податкового кодексу обмежується відносинами, що виникають у сфері стягування податків і зборів (п. 1.1 ст. 1 розділу I Податкового кодексу). І його дія не може поширюватися на рентну плату, яка, як ми акцентували вище, є не податком, а доходом. Крім того, відсутня будь-яка документально підтверджена і законно оформлена згода громадян України на повне вилучення належних їм доходів у вигляді рентної плати.

Коротше. У всьому цьому треба розбиратися. Якщо не вистачає законодавчого регулювання, додати його. Процедуру розподілу ренти – грошей, які безпосередньо належать народу – слід зробити бездоганно юридично обґрунтованою та прозорою. А от повне вилучення доходу, який належить громадянину України, без документально підтвердженої його згоди на таке вилучення, не тільки порушує вимоги статті 41 Конституції України, в якій сказано: «Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю ...», але і принципи соціальної справедливості.

Валерій Карєв, кандидат економічних наук. Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-