Експерти рекомендують змінити цінове регулювання в Україні

Експерти рекомендують змінити цінове регулювання в Україні

Укрінформ
Експерти Офісу ефективного регулювання (BRDO) рекомендують трансформувати існуючу модель «адміністративного державного цінового регулювання» у модель «цінового контролю». 

Про це повідомляється на сайті BRDO.

"За висновками дослідження BRDO, цінове регулювання доцільно застосовувати для 61 сфери. Зокрема,  завжди у сферах, що мають негативний зовнішній ефект, та для ринків діяльності природних монополій, у соціальній сфері – за умови необгрунтованого коливання цін. Решта 78 сфер потребують його скасування, додаткового спостереження або внесення змін до відповідних регуляторних актів. Існуючу модель «адміністративного державного цінового регулювання» необхідно переформатувати у модель «цінового контролю»", - йдеться у дослідженні.

При цьому, за рекомендаціями BRDO, невід’ємними компонентами моделі «цінового контролю» мають стати: постійний моніторинг усіх товарних груп, на які запроваджено держрегулювання цін, товарів природних монополій та соціально значущих товарів; тимчасовий моніторинг певних товарних груп у разі, якщо за останні 3 місяці зростання цін перевищило 30%; аналіз причин зростання/коливань цін на ринках і прийняття відповідного рішення щодо цінового регулювання; ефективний державний контроль нагляд у сфері, визначення виключного переліку відповідальних органів;  збільшення розміру адміністративної відповідальності та забезпечення механізмів притягнення до неї за порушення.

«Сьогодні державне цінове регулювання є неефективним: держава не здатна вчасно реагувати на коливання цін та інфляцію, а збитки суб’єктів господарювання сягають мільярдів гривень. Закон передбачає їм компенсацію різниці між регульованими та економічно обгрунтованими цінами, проте у більшості випадків вона не здійснюється, тому державні пільги фактично реалізуються за рахунок бізнесу. Нова модель «цінового контролю» сприятиме стабільності цін, розвитку конкуренції та переважно ринковому ціноутворенню», – відзначив керівник сектору «Контроль і нагляд» BRDO Володимир Головатенко.

Зазначається, що експерти BRDO провели системний аналіз законодавства та виявили, що з 618 НПА у сфері державного цінового регулювання 228, або 37%, є неактуальними. Інструменти цінового регулювання – фіксовані, граничні ціни, рівні торговельної та постачальницької націнки, нормативи рентабельності тощо – почасти не мають механізмів застосування, дублюються, а засмічене хибною інформацією правове поле вводить в оману споживачів і підприємців щодо діючих цін та тарифів.

Читайте також: "Тедіс Україна" остаточно оштрафували на 431 мільйон - рішення Верховного суду

Механізми повноцінного моніторингу цін та притягнення до відповідальності за порушення у сфері ціноутворення також не працюють. Під моніторинг не підпадає близько 60% товарних груп, щодо яких запроваджено державне регулювання цін, а розмір штрафів є неадекватно низьким. Так, за порушення порядку встановлення та застосування цін і тарифів, а також націнок та доплат до них статтею 165-2 КУпАП встановлено штраф від 85 до 170 грн.

Як відомо, Закон України «Про ціни і ціноутворення» від 2012 р. встановив державне регулювання цін на категорії товарів, що справляють значний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість та виробляються природними монополіями. При цьому перші дві категорії в законодавстві чітко не визначені, що призводить до довільного їх тлумачення уповноваженими органами. Як наслідок – ціновому регулюванню фактично підлягає втричі більше сфер, ніж передбачено Урядом: 139 сфер замість 43.

Як відомо, Офіс BRDO в Україні сприяє створенню ефективного регулювання і поліпшенню економічних свобод, з пріоритетом для малого/середнього бізнесу. Експерти BRDO здійснюють системний перегляд існуючого регуляторного поля за методикою Rolling Review у найбільш важливих напрямках для малого й середнього бізнесу; підготовку рекомендацій щодо вдосконалення регулювання та «очищення» регуляторного поля від актів, що не відповідають принципам регуляторної політики; впровадження кращих регуляторних практик для формування комфортного бізнес-середовища в країні; розробку механізмів реформування системи державного нагляду та контролю, запровадження ризикоорієнтованого підходу; налагодження публічного діалогу між державою та бізнесом через проведення серії публічних заходів.

Фото: сайт BRDO

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-