Україна позбулась амбіції стати країною-автовиробником - експерт

Україна позбулась амбіції стати країною-автовиробником - експерт

2521
Ukrinform
Україна мала амбіції увійти до вищої ліги країн-автовиробників і розвивати власне виробництво через інтеграцію зі світовими лідерами галузі. Однак сьогодні український автопром переживає масу проблем. 

Про втрачені шанси й нереалізовані надії розповів в інтерв’ю «Дзеркалу Тижня» президент асоціації "Укравтопром" Михайло Резнік. 

"Сьогодні з 12 автоскладальних заводів в Україні працюють тільки сім, а рівень використання виробничих потужностей становить лише 2% від існуючих. Кількість робочий місць за десять років скоротилася вп'ятеро. Найпотужніше підприємство вітчизняного автопрому - Запорізький автомобілебудівний завод (ЗАЗ) торік випустило менш як дві тисячі автотранспортних засобів. Наступне за масштабами підприємство галузі — черкаський завод корпорації "Богдан", що був відкритий у 2008 р., уже понад три роки не випускає легкових авто", - сказав Резнік.

Він додав, що втрати не тільки для галузі, а й для економіки України просто шалені.

"Частка продукції вітчизняного виробництва на внутрішньому ринку становить 11%, а це у 4,5 раза менше за показник десятирічної давності. Навіть у найгіршому для ринку у сучасній історії 2015 р. цей показник перевищував 17%", - акцентував очільник профільної асоціації.

Він також нагадав, що свого часу Україна мала амбіції увійти до вищої ліги країн-автовиробників і розвивати власне виробництво через інтеграцію зі світовими лідерами галузі. У 1997 р. було ухвалено Закон України “Про стимулювання виробництва автомобілів в Україні”. Цим документом передбачалося тимчасове надання автомобілебудівним підприємствам цілої низки преференцій, а також інвестиційних зобов’язань. У результаті в країну прийшов інвестор, було реанімовано і модернізовано запорізький завод і створено десятки тисяч робочих місць. Українське підприємство отримало нове обладнання, технології та продукт, який мав попит не тільки на внутрішньому, а й на зовнішніх ринках. Вартість експортних поставок доходила до 600 млн дол. на рік.

Цей закон дав можливість ефективно працювати не лише ЗАЗу, але й іншим підприємствам автомобільної галузі. Серед них “Львівський автомобільний завод”, “Луцький автомобільний завод”, “Кременчуцький автоскладальний завод”, завод “Єврокар”, “Дніпропетровський дослідний завод “Енергоавтоматика” (виробництво акумуляторних батарей).

Оскільки заходів, стимулюючих виробництво, було недостатньо для врегулювання ситуації на внутрішньому ринку, протягом 1998–2002 рр. за ініціативи автовиробників в Україні було запроваджено низку нормативно-правових актів, спрямованих на перекриття незаконних схем увезення транспортних засобів і врегулювання порядку реєстрації автомобілів.

"Автопром дійсно став однією із пріоритетних галузей економіки, і вже за кілька років така політика дала відчутні результати: обсяги внутрішнього виробництва автомобілів та автобусів зросли більш як у сто разів, легальний імпорт автомобілів зі сплатою всіх відповідних податків і зборів збільшився у 16 разів. Автомобілебудування стало найбільш динамічною галуззю національної економіки і демонструвало найвищі показники зростання в Європі. Україна мала весь спектр індустрії: від складання автомобілів з великих імпортованих вузлів до повномасштабного виробництва авто з високим ступенем локалізації", - підкреслив Резнік.

Читайте також: АвтоЗАЗу загрожує банкрутство?

Українські інвестори вклали понад мільярд доларів у розбудову таких сучасних підприємств, як завод “Єврокар” у Закарпатті — проект greenfield, розрахований на випуск до 100 тис. авто на рік; завод корпорації “Богдан” у Черкасах — нове сучасне підприємство з повним циклом виробництва до 150 тис. авто на рік, і на оновлення і масштабне переоснащення ЗАЗу (150 тис. авто на рік) і цілого ряду інших виробництв.

Тільки на автоскладальних підприємствах працювало понад 37 тис. чоловік. Частка галузі в загальному обсязі ВВП сягнула 4%, а її експортна виручка становила майже 900 млн дол. "Це були дуже вагомі показники як для економіки у цілому, так і для компенсації дефіциту зовнішньої торгівлі, що, у свою чергу, позитивно впливало на міцність гривні", - наголосив керівник Укравтопрому.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-
*/ ?>