Кінолистопад: Від Розстріляного відродження до чеченської війни

Кінолистопад: Від Розстріляного відродження до чеченської війни

1206
Ukrinform
Мішель Пфайффер, Пенелопа Крус, Джонні Депп і Сергій Полунін зустрінуться у фільмі за романом Агати Крісті

Листопадові фільми присвячені осмисленню тих небезпек, які в нашій юдолі скорботи криються саме в тих місцях, що покликані забезпечувати добробут і недоторканність нашого існування, від фешенебельного житла до поїзда класу «люкс».

З 2 листопада

Подвійний коханець / L'Amant double

Після любовної драми, що народжена жахами світової війни, Франсуа Озон звернувся до більш звичного для нього камерного формату дослідження серцевих негараздів. Героїня його нової картини звертається за допомогою до психотерапевта, прагнучи вибратися з безодні депресії. Це їй вдається завдяки способу, який викликав би незадоволення у засновників психоаналізу - роману з недбайливим фрейдистом. Втім, справа начебто обертається на загальну користь: закохані з'їжджаються і, здається, готові насолоджуватися сімейним щастям. Однак, якщо партнер героїні встиг грунтовно вивчити біографічні подробиці і таємні бажання подруги, вона сама має дуже туманне уявлення не тільки про минулі перипетії його особистого життя, але і про його характер. Відкриття, які її чекають, підтверджують розхожі уявлення про те, що багатьом психотерапевтів самим не завадила б кваліфікована допомога.

Фільм Озону був представлений в основному конкурсі Каннського кінофестивалю.

Тіснота

Один з найгучніших кінодебютів року, знятий 26-річним Кантеміром Балаговим, став свідченням спроможності російських кінематографістів створювати художньо значущі твори, не тільки не заражені спорами пропаганди, але й такі, що представляють вельми непривабливий образ дійсності Російської Федерації. При цьому переваги стрічки не відносяться до області злободенного бичування вад. Хоча відправною точкою сюжету є кримінальний епізод, типовий для реалій Нальчика часів затишшя між двома чеченськими війнами, оповідання відображає не стільки нестерпні соціально-політичні особливості епохи, скільки універсальну проблематику міжетнічних зіткнень і боротьби нашої здібності до любові і співчуття з нашими ж упередженнями та нетерпимістю.

Фільм був представлений у конкурсі «Особливий погляд» Каннського МКФ, де отримав приз ФІПРЕССІ. Українська прем'єра картини відбулася в рамках Київського тижня критики.

З 9 листопада

Будинок «Слово»

Винесена у назву документальної картини Тараса Томенка будівля є чи не найважливішим і найстрашнішим місцем, пов'язаним з історією вітчизняної літератури. Встановлена на ньому меморіальна дошка з іменами більш ніж ста двадцяти літераторів сприймається не стільки як данина поваги до творчості, скільки як скорботний пам'ятник жертвам одного з найтрагічніших епізодів сталінського терору, в ході якого цвіт української літератури за лічені місяці зник у загальних могилах.

«Будинок «Слово»» присвячений долям найбільш відомих мешканців цієї фешенебельної в'язниці, не тільки репресованим, але і тим, кому, подібно Павлу Тичині та Володимиру Сосюрі, судилося вижити. Заснований на унікальних архівних дослідженнях сценарій був написаний відомим поетом Любов'ю Якимчук, науковим консультантом стрічки виступила літературознавець Ярина Цимбал, провідний спеціаліст з літературної епохи Розстріляного відродження.

Фільм був представлений в основній конкурсній програмі одного з найважливіших кінофестивалів Східної Європи - Варшавського МКФ.

Стрімголов

Про фільм Марини Степанської, який став одним з найбільш примітних дебютів сучасного українського кіно, ми писали у своєму щоденнику Одеського кінофестивалю.

Вбивство у «Східному експресі» / Murder on the Orient Express

Деякі з екранізацій виявляються настільки вдалими (у свідомості як шанувальників літературного першоджерела, так і більш широких кіл кіноманів), що будь-яке інше кінематографічне посягання на текст сприймається як майже блюзнірська зухвалість. Очевидно, Кеннет Брана не відносить до таких картин улюблений глядачами і критиками фільм 1974-го року «Вбивство у «Східному експресі»» Сідні Люмета за однойменним романом Агати Крісті, прикрашений талантами зірок європейського та американського кіно.

Для власної адаптації Брану також вдалося зібрати вражаючий акторський склад, питання ж про його порівняння з попереднім може стати джерелом бурхливих баталій між адептами старого і нового. Зауважимо, що Мішель Пфайффер змінила Лорен Беколл, Пенелопа Крус - Інгрід Бергман, Джонні Депп - Річарда Відмарка, а місце Майкла Йорка посів наш співвітчизник Сергій Полунін. У версії Люмета прославленого бельгійського детектива Еркюля Пуаро зіграв Альберт Фінні, у новому фільмі його втілив сам Кеннет Брана, прикрашений вусами, які ретрогради порадили б приберегти для ролі Будьонного.

Сюжет картини відтворює літературний зразок - у фешенебельному пасажирському поїзді, що застряг у сніговому заметі серед полів Югославії, відбувається вбивство. Пуаро, на нещастя для невідомого лиходія, який опинився серед пасажирів, на прохання власника експресу проводить розслідування.

З 12 листопада

Межа / Ciara

Дія україно-словацького фільму Петера Бебьяка розгортається на кордоні між двома країнами, в середовищі людей, що побудували бізнес і добробут своїх сімей на його перетині. Головний герой, лідер банди контрабандистів, намагається впоратися як з діловими, так і з домашніми негараздами - у той час, як його дочка, втрачаючи свій соціальний статус, вирішує пов'язати життя з дрібним злочинцем, український партнер героя намагається змусити його зайнятися перевезенням наркотиків замість звичних сигарет.

Ця картина про благородного розбійника стала рекордсменом словацького прокату, кандидатом Словаччини на здобуття «Оскара» і отримала приз за кращу режисуру на престижному кінофестивалі у Карлових Варах. При цьому художні достоїнства цієї гостросюжетної кримінальної історії, чий неупереджений глядач не запідозрив би творців у домаганнях на фестивальні звершення, вельми скромні і практично вичерпуються кількома яскравими образами і парочкою хльостких сцен.

З 30 листопада

Тіло і душа / Testrol es lelekrol

Фільм одного з провідних режисерів Угорщини Ілдіко Еньєді став справжнім тріумфатором Берлінського МКФ, отримавши, крім «Золотого ведмедя», приз екуменічного журі, приз ФІПРЕССІ, а також нагороду читачів «Берлінер моргенпост» - незважаючи на те, що, за негласним правилом, представники різних суддівських команд намагаються нагороджувати різні картини, щоб вшанувати якомога більше гідних творів.

У центрі оповідання - взаємини дівчини, яка страждає від душевного розладу, і чоловіка з покаліченою рукою, які сприймаються як алегорія тих майже непереборних труднощів, з якими стикаються всі закохані. Критики не забули відзначити, що перемога камерної психологічної драми в основному конкурсі Берлінале стала переконливим свідченням сумнівності розхожих уявлень про політичну заангажованість цього кінофестивалю.

Фестивалі місяця

3-го та 4-го листопада відбудуться «офлайнові» заходи IV Міжнародного інтернет-кінофестивалю «Independent Star», основною метою якого є залучення уваги до долі Олега Сенцова і збір коштів для його сім'ї. 3-го листопада у кінотеатрі «Кінопанорама» відбудеться демонстрація стрічки Аскольда Курова «Процес: Російська держава проти Олега Сенцова». Фільм є докладним дослідженням сфабрикованої путінськими опричниками справи, в результаті якої найбільш багатообіцяючий з молодих українських режисерів, чий «Гамер» став відправною точкою для нинішнього відродження вітчизняного кіно, виявився найвідомішим в'язнем диктатури серед сучасних кінематографістів.

Офіційне відкриття фестивалю також пройде у «Кінопанорамі» 4-го листопада, фільмом-відкриттям стане стрічка Яна Артюса-Бертрана «Людина», удостоєна нагороди за кращий документальний фільм на МКФ у Пекіні і призу глядацьких симпатій на МКФ у Ванкувері.

Наступним етапом фестивалю стане показ конкурсної програми, яка складається зі 160-ти короткометражних робіт з більш ніж 60-ти країн, який триватиме до квітня. Доступ до перегляду фільмів буде платним, виручені гроші, як і гроші, отримані за проведені в рамках фестивалю кінотеатральні покази та благодійний обід 4-го листопада, будуть передані родині Олега Сенцова. Переможців визначить журі під головуванням шведського кінорежисера Крістіана Урито, до якого серед інших представників кіноспільноти увійшов кінооглядач «Укрінформу» Олександр Гусєв. Також буде вручено приз глядацьких симпатій, визначений онлайн-голосуванням.

Засновником фестивалю виступила юрист Олена Яремчук, чия Юридична Консалтингова Група «Яремчук і партнери» є головним партнером заходу. Додаткова інформація про фестиваль і розклад доступна на сайті.

Фестиваль «Британський театр кіно» у кінотеатрі «Київ» продовжиться 7-го листопада постановкою однієї з найвідоміших трагедій Генріка Ібсена «Гедда Габлер» - про жінку, яка сумує в оковах необачно укладеного шлюбу і прагне знайти порятунок, не гидуючи жодними засобами. Вистава поставлена відомим нідерландським режисером Іво ван Хове на сцені Королівського національного театру.

«Ми сліпі у благоденстві, в біді ми прозріваємо». 21-го листопада буде показана постановка однією з головних трагедій Шекспіра, «Короля Ліра». Ця історія про трагічне прозріння, звільнення людини від мирської суєти та ілюзій нашої самовпевненості і гордині відома нам у першу чергу по блискучій картині Григорія Козинцева 1970-го року. Однак, як сказав видатний британський режисер Пітер Брук, ««Король Лір» є горою, чия вершина ніким не була підкорена, а шлях до неї усіяний останками колишніх альпіністів». Нову спробу сходження зробила Ненсі Меклер на сцені знаменитого Шекспірівського театру «Глобус».

28-го листопада буде представлена здійснене тим же Іво ван Хове інсценування кінострічки Лукіно Вісконті «Одержимість», екранізації етапного для жанру нуар роману Джеймса М. Кейна «Листоноша завжди дзвонить двічі». Головні ролі у цьому кримінальному любовному трикутнику виконали Галина Рейнс, Джуд Лоу і Гийс Шолтен ван Асшат.

24-го листопада у кінотеатрі «Київ» і 25-го у кінотеатрі «Кінопанорама» відбудеться показ першої в рамках фестивального проекту KyivMusicFilm картини, присвяченої українській групі: «Димна Суміш: між пеклом і раєм». Документальна стрічка, створена київською студією ПРИВІТ/media&production, присвячена поверненню однією з найбільш значущих вітчизняних рок-команд на сцену після шестирічної перерви.

Подробиці проекту можна знайти на ФБ-сторінці фестивалю.

Олександр Гусєв, Київ.


Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-