Голлівуд роздупляється. Коли Анджеліна і Бред уже не гарантують

Голлівуд роздупляється. Коли Анджеліна і Бред уже не гарантують

Аналітика
Укрінформ
Класична модель логістики у Голлівуді більше не домінує

Цими днями, коли до нагородження обраних кінодіячів золотими статуетками Оскара залишився місяць, мало не усі навколо торочать: «Не той сьогодні Оскар!» Та й Голлівуд уже не той. Тим часом, інсайдери розповідають про величезні зміни на Голлівудщині вже у найближчі часи.

Те, що зараз витворяють стрімінг-сервіси з ентертейментом, порівнюється хіба-що з безладом, який творили більшовики у 1917-у. Глядачі більше не хочуть дивитися те, що для них приготують. Вони все частіше самі впливають на репертуар. Не за горами проекти, в яких можна буде обрати щасливий чи сумний кінець, героїв, місця, де події відбуватимуться. Але поки-що йде війна за глядача, і кожен учасник налягає на своїх засобах впливу. Стрімінг-сервіси намагаються взяти новими можливостями, не відмовляючись і від старих, а класичний Голлівуд натискає на ностальгію та улюблених зірок.

У цій ситуації люблять зубоскалити, що першою прикметою успіху фільму є негативна критика. Перший приклад: «Божевільний Макс: Шлях люті» очікуваних сум не зібрав, зате після його презентації у Каннах критики аж захлиналися від вихвалянь. Джордж Міллер довів, що в 70 життя тільки розпочинається, і пішов в атаку. Правда, здобув собі лише звання культового режисера.

А КУДИ Ж ПІШЛИ КОШТИ?

Бо грошенята зібрав четвертий проект Стівена Спілберга «Світ Юрського періоду» - 1,7 млрд з титулом "Найкасовіший фільм 2015 року". «Форсаж 7», який називають пам'ятником покійному Полу Уокеру, зібрав 1,5 млрд (сподіваюся, панство у курсі, що то не про гривні?) Усі, затамувавши подих, чекали, що скажуть «Зоряні війни: Пробудження сили». Абрамс зняв ремейк Лукаса і не прогадав. Ще нікому не щастило так дорого продати ностальгію - 1000000000 упродовж перших 12 днів. («Світ Юрського періоду» зібрав свій мільярд аж за 13 днів.) Якщо приглянутися уважніше, то на Голлівудщині ностальгія - мало не найтрендовіша фішка. Нічого особливого - тільки бізнес.

"Нарешті американці роздуплилися, - пишуть тамтешні видання, що причетні до кіно, - і більше не ведуться на кінокомедії". За давньою формулою «коли десь сміються, то десь мусять плакати», килими мають набухнути від сліз у Warner, яка косила зелень на прокаті серії «Похмілля у Вегасі». У схожих проектах активно експлуатували фол, навіть попереджали, що дітям до 17 ці проекти бажано переглядати з батьками; і вкладені грошенята давали хороший урожай. І ось настав чорний 2015-й. Прекрасні (як на мою скромну думку) комедії «Третій зайвий-2», «Канікули», «Різдво» заробили 81, 58, 42 млн доларів відповідно. Не окупився в Америці комедійний бойовик «Шпигун». Правда, останній проект врятував світовий прокат - при бюджеті 65 млн дав 235 млн. А «Дівчина без комплексів» зібрала 110 млн на батьківщині, але провалилася у світовому прокаті. Є ще парочка успішних прикладів, але інсайдери кажуть, що смішний жанр у Голлівуді вичерпався. Точніше, топові сценаристи та кріейтори на більше не здатні, а нові лише прокладають собі дорогу. І вона в них не вистелена пелюстками троянд, бо з голлівудського олімпу ніхто добровільно спускатися не хоче, а кількість місць там обмежена.

ЖІНКИ – ЯК РУШІЇ КІНОПРОЦЕСУ

"Якщо публіка не ведеться на смішне, то ми підкинемо їм жінок, - сказали на Голлівудщині, - багато і різних". У «Божевільному Максі» на першому плані з'явилася войовнича Фуріосу у виконанні сексапільної Шарліз Терон. У «Зоряних війнах» не просто проблиснула, а буквально вибухнула досі не відома акторка. Дженніфер Лоуренс постала в образі Евердін у «Голодних іграх». «Місія нездійсненна: Плем'я ізгоїв» і «Kingsman: Таємна служба» підкинули глядачам прекрасні образи від Ребеки Фергюсон та Софії Бутелли. Шейлін Вудлі додала жиру франшизі «Дивергент». Навіть найпопулярніший у цьому році мультик «Головоломка» розповів про дівчинку. Жінки у сучасних фільмах не лише прикрашають своїми тілами сюжети, не плачуть і не стогнуть за коханими. Вони - герої на рівні чоловіків, і часто дають останнім серйозного тягла. Правда, американська преса з розпачем допитується, де в тому патріархальному Голлівуді жінки-режисерки? І тут на порятунок ентертейменту приходять руйнівники традиційних відносин Netflix і Amazon. Правда, ці зародки нових форм в ентертейменті поки-що здані видати тільки гарні серіали. Але не все відразу, колись вони запропонують і прекрасні фільми з чарівними жінками.

НЕТРАДИЦІЙНИЙ ГОЛЛІВУД

Зараз - про нетрадиційщину у Голлівудщині. (До речі, а ви про що подумали?) Особисто я - про стрімінгові платформи, які, зрозумівши, що глядач за екраном телевізора і в залі мультиплексу - то зовсім інші люди, активно запускають власне виробництво. Зрозуміло, що цей сегмент більше хтивий на добрий серіал. Вони навіть можуть пробачити незначні технічні проїзди у створенні, але сюжет має бути бездоганним. «Картковий будиночок», «Людина у високому замку», «Очевидне», «Моцарт у джунглях» - про ці проекти розмовляли навіть ті, хто їх ненавидів. І Netflix з Marvel обнялися, сказав би класик. «Джессіка Джонс» виявилася значно цікавішою за «Агентів Щ.И.Т.» зі звичайного телебачення. І то тільки початок. Бо серіали крокують планетою гордо і впевнено. Навіть переманюють кінематографічні вершки, як «Лікарня Нікербокер» Содерберга.

Поки-що стрімінгові сервіси лише топчуться біля порогів до кіновиробництва. Великих успіхів на цій царині ще не спостерігалося, але потуг теж. Стрімсервіси тільки приглядаються. Перші кроки вдалими не назвеш. Netflix долучився до фінансування драми «Безрідні звірі». Поки-що цей проект лише підтвердив приказку про успіх і критиків: після прем'єри у Венеції і нахвалянь критиків, проект залишається фестивальним і рятується на Netflix. Онлайн стрічка виглядає суперово, але вкладених 6000000 не окупила. Netflix шукає свіжу кров. Або хоча б людей із нестандартним баченням. Тому їх угоду з Сендлером на кілька фільмів не міг відмінити навіть провал «Пікселів». Netflix не приховує, що їх цікавить не лише американська аудиторія. Світ значно більший, а інтернет дає змогу комунікувати моментально. Тому доля іноземної аудиторії різко зростає, і їм не завжди подобається те саме, що американцям. Перший їх фільм, пародійний вестерн «Безглузда шістка», отримав хмару вереску від критиків. Але Netflix мав критиків і їхню критику в носі - 66000000 передплатників, 24000000 за кордоном. Актором захоплюються у Латинській Америці, де тільки довідалися про комедії з його участю. Amazon підкинув грошенят на фільм Спайка Лі, навіть вивів стрічку в кінопрокат, і вони вже зібрали більше 2,5 млн. Мало. Але нічого дивного. Новачків не люблять і стараються при нагоді з них нещадно покепкувати. Netflix і Amazon заявлять про себе в кінобізнесі. У цьому вже ніхто не сумнівається. Оскільки взяти нову аудиторію вони можуть тільки чимось новим, то у глядачів попереду багато цікавого - від боїв між старим і новим Голлівудом до цікавих та захопливих проектів з новими обличчями і новими вирішеннями й поворотами у сюжетах.

КІНО В ОЧІКУВАННІ ВЕЛИКИХ ЗМІН

У першу чергу, цього слід очікувати вже через те, що сучасні комунікації різко змінюють поняття зірки. Вони не лише можуть раптово підняти чи опустити, але й запросто впливатимуть на тривалість «світіння». Періодично в американській пресі з'являються публікації про кризу інституту зірок. Це не 50-ті, не 70-ті, навіть не 80-ті, коли на проект з улюбленим актором могли чекати роками, а, дочекавшись, аудиторія буквально світилася всією гамою позитивних емоцій.

У наш час не просто не люблять чекати. У нас не прийнято чекати. Динаміка у комунікації, її форми змінюють світогляди поколінь. Аудиторія періодично подає сигнали, що, наприклад, вони не підуть на «Землю майбутнього» тільки тому, що там знімався Клуні, не підуть у «Пікселі» на Сендлера. І це ще не все. Бренд Анджеліни Джолі, як режисера фільму «Лазурний берег», а також її чоловіка Бреда Пітта більше не є гарантією касових зборів. Кріс Хемсворт полюбився аудиторії, як Тор, але то не означає, що в ролі китобоя у проекті Ховарда «У серці моря» він стане таким же улюбленим. І не тому, що його встигли розлюбити. Просто у глядача з'явився вибір. Сьогодні потрібно значно більше аргументів, аби примусити його піти до кінотеатру. Адже, зображення у телевізорах все якісніше, а вибір у ньому все ширший, завдяки стрімсервісам. І ця тенденція тільки поглиблюється. Хоча прошу не вважати останнє речення натяком, що стрімсервіси з'їдять малтиплекси. Цього не трапиться. Так само, як кіно не з'їло театр, а телебачення не з'їло кіно.

Серія провалів на Голлівудщині має серйозніші й глибші причини. Найперше, слід зазначити, що глядача далі тягне до кінотеатрів. Як доказ цьому - той факт, що у 2015-у 5 фільмів зібрали більше мільярда. Хоча від цього не солодше через невдачі. «Пен: Подорож у Нетландію»: кошторис - 150 млн (тільки виробництво), збори - 35 млн. Провалилися проекти «Прогулянка», «Стів Джобс», «Рок на Сході», «Джем і голограми», «Віктор Франкенштейн». «Термінатор: Генезис», незважаючи на потуги Кемерона, заперечив усю логістику нинішнього Голлівуду, бо на тлі шалено негативної критики навіть не зібрав мільярда. Подейкують, що то можливо останній фільм з цієї франшизи. Тут же конкуренти Кемерона вирішили відігратися по-максимуму. В пресу почали запускати роздуми, чи є сенс допускати до продюсування продюсерів-фанатів, натякаючи на сумну долю наступних «Аватарів»? Адже, зрозуміло, що це будуть мега-прем'єри, які відтягнуть добрий шмат аудиторії.

Вже зараз можна припустити, що передбачення Спілберга і Лукаса швидше всього не збудуться. (Один нарікав, що малобюджетні і середньобюджетні проекти невдовзі щезнуть через невигідність, інший передбачав, що невдовзі кінотеатри крутитимуть по півроку один дорожезний фільм). Класична модель логістики у Голлівуді більше не домінує. Швидше за все, через те, що стрімсервіси і кінотеатри стануть різними напрямками ентертейменту. Вони вже є різними, але ще не висегментувалася аудиторія. От війна за останню буде дуже цікавою, може навіть безпощадною. Не виключено, що кануть у безвість дехто з сьогоднішніх монстрів і постануть нові. Але глядачеві від цього стане тільки краще, бо з'являться нові проекти. Вони будуть цікавішими і доступнішими.

Олег Ущенко, режисер, письменник. Івано-Франківськ.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-