Наскільки актуальний Закон України «Про основи національного спротиву»?

Наскільки актуальний Закон України «Про основи національного спротиву»?

Укрінформ
Війна значно ближче, ніж здається, і торкається вона кожного з нас

16 липня Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про основи національного спротиву». Чому зараз? Що передбачає? Наскільки реалістичний?

Нижче – відповіді на ці питання.

Отже, чим зумовлена актуальність закону?

Україна восьмий рік поспіль протистоїть російській збройній агресії. Ми не можемо симетрично відповісти на значно переважаючі сили противника у разі відкритої агресії. Тому ключовими завданнями є його стримування шляхом розвитку оборонних можливостей держави і підвищення ціни потенційної агресії до неприйнятної (тобто ми маємо завдати таких втрат і збитків для ворога, які перевищать потенційні вигоди для нього) і вироблення стійкості суспільства до гібридних загроз (тобто здатності швидко адаптуватися до змін безпекового середовища і забезпечити стабільність). 

З урахуванням цієї складної ситуації була оновлена нормативно-правова база у сфері безпеки та оборони: прийнято Закон України "Про національну безпеку України", нові Стратегію національної безпеки України та Стратегію воєнної безпеки. Останнім документом у державі запроваджено принцип всеохопної оборони, ключовими елементами якої є стійкий опір агресору і використання для відсічі агресії всього потенціалу держави та суспільства.

Для практичної імплементації цих стратегічних документів і було розроблено Закон України «Про основи національного спротиву».

Якими є ключові положення Закону?

Концептуально документ базується на розбудові потужної територіальної оборони та створенні руху опору, які разом з підготовкою громадян України до захисту держави формують систему національного спротиву. Передбачається залучення широких верств населення України, що сприятиме підвищенню рівня національної стійкості й обороноздатності держави в умовах неконвенційних загроз.

Провідна роль в організації та виконанні завдань територіальної оборони належить Силам територіальної оборони Збройних Сил України. Склад сил і засобів, що залучаються до тероборони, визначає Головнокомандувач #ЗСУ.

Важливе місце в організації цивільної складової тероборони займуть місцеві органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Визначальне значення в організації, підготовці, підтримці та виконанні завдань руху опору відводиться Силам спеціальних операцій Збройних Сил України.

Закон також відводить чільне місце питанням підготовки громадян України до національного спротиву, основою якої є їх загальновійськова підготовка.

Хто головний?

Загальне керівництво національним спротивом здійснює Президент України як Верховний Головнокомандувач Збройних Сил України.

Безпосереднє керівництво територіальною обороною здійснюється:

● на всій території України – Головнокомандувачем Збройних Сил України через Командувача Сил територіальної оборони #ЗСУ;

● у межах військово-сухопутної зони  – керівником регіонального управління Сил територіальної оборони Збройних Сил України через регіональне управління Сил територіальної оборони Збройних Сил України;

● у межах зони територіальної оборони – керівником зони територіальної оборони через штаб зони територіальної оборони;

● у межах району територіальної оборони – керівником району територіальної оборони через штаб району територіальної оборони.

Керівництво рухом опору здійснює Головнокомандувач Збройних Сил України через Командувача Сил спеціальних операцій Збройних Сил України.

Керівництво підготовкою громадян України до національного спротиву здійснюється Кабінетом міністрів України.

Чи є участь у теробороні обов’язковою для всіх громадян?

Ні. Комплектування органів військового управління, військових частин Сил територіальної оборони Збройних Сил України здійснюється:

● у мирний час – військовослужбовцями за контрактом та за призовом особами офіцерського складу;

● в особливий період – військовослужбовцями за контрактом, за призовом особами офіцерського складу, військовозобов'язаними та резервістами.

Комплектування добровольчих формувань територіальних громад здійснюється на добровільній основі.

Чи дозволяє Закон зберігання зброї вдома і її носіння?

Ні. Індивідуальна штатна зброя військовослужбовців Сил територіальної оборони Збройних Сил України, членів добровольчих формувань територіальних громад зберігається у визначених та спеціально обладнаних приміщеннях на території пунктів постійної дислокації або у визначених місцях зберігання.

Застосування зброї, бойової техніки та спеціальних засобів Збройними Силами України, іншими складовими сил безпеки та сил оборони під час виконання завдань тероборони здійснюється відповідно до законодавства України.

Члени добровольчих формувань територіальних громад мають право застосовувати під час виконання завдань територіальної оборони особисту мисливську зброю та набої до неї.

Чи мають якісь додаткові переваги чи пільги громадяни, які залучаються до тероборони або руху опору?

Так. На членів добровольчих формувань територіальних громад під час їх участі у заходах підготовки добровольчих формувань територіальних громад, а також виконання ними завдань територіальної оборони поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

Особам, які на добровільній та конфіденційній основі залучаються до виконання завдань руху опору, гарантуються нерозголошення факту їх участі у русі опору, а також соціальний і правовий захист з боку держави.

У чому ризики?

Головною проблемою є пошук шляхів фінансування заходів, передбачених цим Законом, а також супровідним Законом, який збільшив чисельність ЗСУ з метою створення та забезпечення функціонування Сил територіальної оборони Збройних Сил України (+11000 військовослужбовців).

Деякі положення Закону не корелюються із Законом України «Про оборону України», а також із правовим статусом органів місцевого самоврядування в Україні.

Замість висновків

Україні вкрай потрібна ефективна система тероборони, рух опору, дієвий резерв ЗСУ. Тому важливо адаптувати законодавчу базу під ці потреби, провести необхідну інформаційно-роз’яснювальну роботу серед громадян, знайти відповідні джерела фінансування.

Війна значно ближче, ніж здається, і торкається вона кожного з нас.

Зрештою, захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу.

#спротив  #тероборона  #ТРО  #Рух_Опору

Людмила Долгоновська
FB

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-