Потужностей ГТС України вистачить на дві Європи

Потужностей ГТС України вистачить на дві Європи

Укрінформ
Поточна енергетична криза Європи може бути лише прелюдією того, що вчинить РФ у найближчі роки

Збільшення постачання газу в Європу через газотранспортну систему (ГТС) України могло б розв'язати європейську газову кризу. Натомість Росія свідомо дискредитує український шлях. Хоча аргументи Кремля не відповідають дійсності. Простіше кажучи, є обманом.

Європа зіткнулася з небувалим вибухом цін на природний газ, що загрожує масштабною енергетичною кризою. Дефіцит блакитного палива напередодні зими виник через цілеспрямовані дії «Газпрому»: російський держконцерн таким чином тисне на Німеччину та Євросоюз, щоб домогтися якнайшвидшого отримання дозволу на початок експлуатації газопроводу «Північний потік-2».

І от на тлі паніки на європейському ринку, коли ціна тисячі кубометрів злетіла до неймовірних майже 2000 доларів, Путін провів нараду «з питань розвитку енергетики». Протягом двох годин він, як передавав «Коммерсантъ», «відчував себе володарем дум у всій Європі».

Традиційно Кремль відкидає відповідальність за газову кризу.

На думку низки експертів, російський держконцерн дійсно виконував свої договірні зобов'язання перед європейськими клієнтами. Однак робив це, спустошуючи свої газосховища в ЄС. І при цьому, попри великий попит і високі ціни, не бронював додатковий транзит через Україну.

Росія не пояснює, чому вона не бронює потужності, пише Bloomberg. Утім, старший радник Держдепартаменту США з питань енергетичної безпеки Амос Хохштейн вважає, що це є політичним кроком.

«У реальності через Україну прокладено трубопроводи з достатньою пропускною здатністю для забезпечення газом Європи <...> Росія неодноразово заявляла, що їй вистачить запасів газу, щоб зробити це, тому, якщо це правда, їй слід поставити газ якомога швидше через ГТС України», – сказав Хохштейн.

На думку Михаїла Крутіхіна, російського економічного аналітика, фахівця нафтогазового ринку, «потужності [українських] труб вистачить, щоб задовольнити газом дві Європи».

«Коли вам якийсь експерт розповідатиме, що «Північний потік-2» призначений для «нового» газу Європі, далі можна не слухати. Це продажний експерт. «Північний потік-2» просто по волі Кремля знімає транзит з України», – стверджує Крутіхін.

НЕКОМЕРЦІЙНА ПОВЕДІНКА

Під час наради Путін таки згадав про можливість збільшення постачання газу через ГТС України. Але заперечив: по-перше, це начебто невигідно для «Газпрому». І взагалі, український транзит зберігається лише завдяки його добрій волі, тоді як російський держконцерн готовий від нього відмовитися навіть під загрозою штрафу.

Це твердження про невигідність є «відвертою неправдою», каже колишня заступниця міністра закордонних справ України з питань європейської інтеграції (2014-2019) Лана Зеркаль. За її словами, російський монополіст міг би заробити додатково понад 3 млрд доларів.

«Відмова від цієї можливості – ще одна ознака некомерційної поведінки з боку монополіста й використання газу як геополітичної зброї», – стверджує Зеркаль.

«АБСОЛЮТНА ВИГАДКА»

По-друге, продовжив Путін, ГТС України начебто «не реконструювалася і не ремонтувалася протягом десятиліть, там у будь-який момент може щось лопнути».

Центр стратегічних комунікацій звернувся до Міністерства енергетики України з проханням надати інформацію про реальний стан української ГТС.

«Жодного разу інциденти на українській ГТС не призвели до припинення газопостачання. Вона є однією з найбільших та розгалуженіших газотранспортних систем Європи, і це дозволяє здійснювати оперативне маневрування потоками природного газу. По одному з газопроводів/маршрутів потоки можуть бути спрямовані на інший, зі збереженням зобов’язань щодо постачання природного газу в конкретній точці виходу», – розповіли в Міненерго.

Як додали в міністерстві, відсутність ремонтів та реконструкцій на українській ГТС – це абсолютна вигадка. Оператор ГТС неухильно виконує всі необхідні нормативні документи, якими визначаються діагностичні заходи та обсяги ремонтів за ними.

Крім того, на українській ГТС здійснюється масштабна програма модернізації: капітальний ремонт, технічне переоснащення, реконструкція, будівництво. Протягом 2021 року було введено сім об’єктів, завершено будівництво та планується введення чотирьох, триває будівництво ще чотирьох.

Планується реконструкція восьми компресорних станцій та майже 200 газорозподільчих станцій.

Тільки за 8 місяців поточного року капітальні інвестиції, ремонти, техобслуговування та діагностика були здійснені на суму понад 4,6 млрд грн.

А затверджений 10-річний План розвитку ГТС передбачає близько 1,5 млрд євро інвестицій у технічне оновлення газотранспортної системи.

СТАН РОСІЙСЬКОЇ ГТС ЗАЛИШАЄ БАЖАТИ КРАЩОГО

При наявності такого надійного маршруту транспортування газу в Європу через територію України – водночас підводні обхідні газогони Газпрому не мають такої гнучкості. І в разі інцидентів/відмов чи ремонтів – газопостачання ними повністю припиняється.

Крім того, стан наземної інфраструктури російської газотранспортної системи в жодному разі не є кращим за українську ГТС. Це підтверджується як часом експлуатації, так і технічними показниками. Особливо це стосується традиційних транзитних коридорів – Уренгой, Прогрес, Союз.

Тільки з початку року на ГТС РФ відбулося сім великих аварій: аварія на МГ «Пєрмь-Горький-1», надзвичайний стан на відводі Качканар, аварії на газопроводах «Союз», «Оренбург-Новопсков», пожежі на промислі Ювілейного родовища, відвід на ГРС Бєлорєцк, на газопроводі «Середня Азія-Центр-2», «Уренгой-Центр-2».

На думку Сергія Макогона, голови «Оператора ГТС України», Кремль ставить під сумнів технічний стан української ГТС, щоб змусити ЄС якнайшвидше сертифікувати «Північний потік-2».

«Статистика інцидентів підказує, що російським колегам теж слід збільшити інвестиції у підтримку власної ГТС. «Північний потік» – це лише незначна частина російської ГТС, яка потребує щоденної уваги. Тому кошти, що були витрачені на надлишковий «Північний потік-2», можна було б витратити на оновлення російської ГТС», – каже Макогон.

ЛИШЕ ПРЕЛЮДІЯ

Рішення Росії не транспортувати більше газу через Україну, пише The Atlantic Council, посилило європейську кризу. Позиція Москви пройшлася ударною хвилею по всьому континенту.

Але це тільки початок. Якщо український транзитний маршрут буде припинено, а транзит російського газу натомість проходитиме через «Північний потік» і «Турецький потік» без чітких юридичних гарантій того, що ці маршрути не використовуватимуться як інструменти геополітичного примусу, – поточна енергетична криза Європи може бути лише прелюдією того, що станеться в найближчі роки.

Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-