Дмитро Поляков, заступник директора компанії «Українська бронетехніка»
Україна навчилася виготовляти адекватну відповідь на гібридну війну
15.06.2016 08:00

- Раніше український ОПК переважно зосереджувався на виробництві бойових машин для роботи на передньому краї бойових дій, а також на транспортних автомобілях, які використовувалися для перевезення особового складу в другому ешелоні. У сучасних умовах, коли більшість конфліктів протікають не як зіткнення двох регулярних армій, а однією зі сторін виступають так звані «партизани» (повстанці), роль машин MRAP стає все більш важливою. В умовах ведення гібридної війни, коли в тилу намагаються діяти диверсійно-розвідувальні групи, особовий склад збройних сил може бути атакований у будь-який час, за будь-яких умов і частіше усього із застосуванням фугасів та легкої стрілецької зброї. Машини класу MRAP застосовуються при переміщеннях особового складу по територіях, де діють різні іррегулярні формування, для перевезення особового складу в умовах підвищеної терористичної небезпеки, для постачання віддалених опорних пунктів і гарнізонів та в інших подібних випадках. Сьогодні попит на такого класу авто зростає, і головною причиною цього є захист солдата. Життя бійця та його здатність вести бойові дії у сучасних умовах є пріоритетом для наших конструкторів. 

«ВАРТА» НА ВАРТІ ЖИТТІВ УКРАЇНСЬКИХ СОЛДАТІВ

- Агресивний зовнішній вигляд вашого броньовика вражає, а як щодо інших конструкційних особливостей та технічних характеристик?

- Наші конструктори тривалий час вивчали сучасні тенденції і відштовхувались від класичної конструкції машин MRAP, які здебільшого мають великий кліренс (дорожній просвіт), броньовану капсулу з V-подібним дном, що повинно надійно протистояли осколкам і давати змогу ефективно розсіювати енергію вибуху, та потужне не дорожнє шасі. Воно повинно дозволяти без будь-яких проблем і в будь-яких умовах роботи надійно перевозити особовий склад. Авто має оснащуватися також потужним дизельним двигуном і трансмісією зі знижувальним або підвищувальним рядом, блокуваннями, тобто усіма «гаджетами», що дають змогу впевнено керувати автомобілем по пересічній місцевості.

- Україна має давні традиції бронетанкового будування та виробництва броньованих листів. Якість української броні не поступається західним аналогам. Як ви побачили, бронекапсула «Варти» сконструйована у V-подібній формі на усю довжину автомобіля, що дає змогу розсіювати осколки у випадку підриву міни або фугасу. Ще одним, не менш важливим елементом MRAP є спеціальні сидіння, які мають поясну підтримку, підголовники спеціальної конструкції, п'ятиточкові ремені безпеки, які щільно тримають бійця у кріслі в разі вибуху. Найголовніше, вони мають спеціальні декомпресійні елементи, які компенсують навантаження під час вибуху, зменшують травматичну небезпечність.

- Що ви маєте на увазі?

- Фізіологію людини не змінити. Під час вибуху людина отримує кінетичне навантаження, що передається через конструктивні елементи автомобіля, у результаті людина на певний час опиняється у своєрідному стані невагомості. Організм людини у цьому стані розслаблений. Тому саме під час різкого падіння тіла бійця у повній бойовій викладці на дно бойового автомобіля і відбуваються компресійні травми рухомо-опорного апарату. Щоб уникнути цього, кожне сидіння бронеавтомобіля було обладнано демпферними вставками, які суттєво зменшують дію цих факторів на солдата.

- А хто є виробником цих чудо-сидінь?

- Сидіння вироблені з деталей, частково придбаних за кордоном, а частково з деталей, виготовлених на вітчизняних підприємствах, зібрані вони у нас в Україні. Ми намагаємося мінімізувати вміст імпортних комплектуючих, але існує лінійка запчастин і деталей, які поки ми не можемо виробляти, їх ми вимушені купувати в іноземних партнерів, провідних світових виробників, які сертифіковані за стандартами НАТО, враховуючи стратегічний курс України на вступ до НАТО та ЄС.

- Існує зацікавленість у співпраці й серед західних виробників. Ми провели кілька зустрічей із європейськими виробниками комплектуючих деталей і шасі також. Зокрема, у нас заплановані переговори з представниками ТАТРи для використання їхнього шасі на «Варті». Це чеське підприємство зараз виробляє унікальне шасі для військових машин, це достатньо надійне й потужне шасі. Враховуючи свій досвід співпраці з іншими виробниками, ТАТРа пропонує широкий спектр компонентів за участю інших виробників, що робить продукт гнучким та мотивує партнерів до кооперації. Нагадаю, що наша компанія - це скоріше виробниче об'єднання, у якому працюють військові конструктори, які знають вимоги і стандарти, з одного боку, з іншого - наші партнери - це підприємства, які присвятили свою діяльність серійному випуску броньованих автомобілів, тому наш продукт відповідатиме 100% вимогам замовника. Ми готові співпрацювати із західними партнерами гнучко, але не на шкоду технічним характеристикам.

- Україна є воююча країна, чи підвищує цей фактор, як би це не лунало цинічно, інтерес до проекту?

- Сьогодні багато відвідувачів запитували, чи брала участь машина у бойових діях. Країна воює, давай подивимося на неї.

- Чи брала «Варта» участь у бойових діях?

- Так, один зразок переданий на фронт і несе службу в одному з батальйонів у зоні АТО. Ми постійно на контакті з офіцерами та солдатами по ній. Відгуки є.

- Тобто, зворотній зв'язок таки існує?

Різниця між бойовими порядками військ і офіцерами та генералами, які працюють у штабах, поступово стирається

- Так це головне для розвитку, немає його - не буде нової генерації авто. Наша машина призначена для військових, тому їхнє бачення, вимоги та оцінки для нас дуже важливі. Не хочу нікого ображати, але головне - є думка та враження саме тих людей, які воюють і виконують завдання у зоні бойових дій. Ця думка нам важливіша, ніж думка генералів, що ухвалюють рішення. Але хочу підкреслити, що насправді різниця між бойовими порядками військ і офіцерами та генералами, які працюють у штабах, поступово стирається. В штаби прийшли генерали, які воювали на фронті. Вони зараз очолюють ключові управління після того, як самі пройшли через АТО.

- А хто є вашими партнерами в Україні?

- Це конструкторське бюро «Екопроф», яке опікується розробкою автомобілів та конструкторською документацією, і підприємство «Реформ», яке виготовляє безпосередньо авто і виконує роботи по броні.

- Які країни можуть стати вашими замовниками?

- Це Північна та Центральна Африка, Близький Схід, АТР, але доведеться машину адаптувати для кожного регіону.

- Як ви співпрацюєте з зовнішніми ринками, шукаєте контакти партнерів напряму?

- В Україні існує система, яка передбачає, що уся робота подвійного та прямого військового призначення ведеться спецекспортерами, з якими традиційно співпрацюють військові аташати за кордоном. Ми вимушені працювати через спецекспортерів. У нас тісні ділові відносини з Укрспецекспортом та Укрінжмашем. Є порозуміння.

- Дякую за відверту розмову.

Розмову вів Роман Сущенко, Париж

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-