«Апостол» на чорному «Ферарі»

«Апостол» на чорному «Ферарі»

Аналітика
Укрінформ
Сім запитань та відповідей про релігійний рух «Відродження»

Здавалося б, що тут такого. Біблія - вона для всіх. Береш, інтерпретуєш. Стаєш проповідником. Збираєш стадіони. «Виганяєш хвороби» силою голосу і мікрофона. А також виліковуєш, лише доторкнувшись до людини. Один "буратіно" несе три скоринки хліба, другий, багатший, -тридцять три скоринки, а третій  - відписує квартиру.

У вільній країні громадяни повинні мати право бути ошуканими. Даєш кожному громадянину окреме право втратити квартиру, пожертвувати її на благо інтерпретатора, що збирає стадіони. Немає ніяких приводів для смутку. Фінансові піраміди існували завжди.  А духовна піраміда - один з її підвидів. Дозвіл на винесення мозку, а точніше на його промивання, яке закінчується пожертвою квартири новим «апостолам», «єпископам» «владикам», - невід'ємне право господаря.

Варто сказати, що Україна це все вже проходила двічі. Перший раз з сектою «Біле братство», яка запроваджувала тотальний контроль над свідомістю адептів та тягла їх у повне фінансове зречення. Другий раз - з «Посольством» Аделаджі. До речі, кримінальні справи дозволили йому потім використовувати вірян для організації антимайданів.

Враховуючи, що ми пройшли цю історію, чому ми проходимо її втретє?! Чому лідер секти «Відродження» Володимир Мунтян збирає повні стадіони? Чому оця симпатична молодь так вірить у благодать цих доволі красномовних бізнесменів, які мало чим відрізняються від середніх тренерів особистісного зростання? Чи є цей релігійний рух (група, секта - виберіть потрібне слово) деструктивним, тоталітарним, небезпечним? Ми вирішили обговорити це із релігієзнавцєм та соціальним психологом і попросили наших візаві відповісти на сім запитань щодо церкви «Відродження».

1.Чому в суспільстві  починають зростати харизматичні рухи  та бізнес-секти?

Олег Покальчук, соціальний психолог: Це ілюзія - думати, що вони почали зростати. Та й не харизматичні рухи це з психологічної точки зору. Релігією тут також і не пахне. Таку діяльність за тиждень може розвинути будь-який середній естрадний співак. Це гібрид концерту, реаліті-шоу і спортивного уболівання. Ми вже забули Сандея Аделаджу, а таких аферистів за чверть віку було повно. Мотив доволі простий:  у людей а) гострий дефіцит горизонтальної комунікації, яка активізувалася в часи Майдану, а потім знову знизилася, б) бажання «чарівної палички», яка дозволить їм за недорого обманути Бога, провидіння, карму, і т.п, в) підвищення самооцінки через вислуховування постійних похвал за власні гроші, г) бажання легімітизувати власну безвідповідальність і ледарство, ховаючись серед собі подібних.

Робить свою справу і криза церкви як соціального інституту, суперечки світського характеру, політичні і бізнес-суперечки серед кліриків..»

Віктор Єленський, професор, релігієзнавець: Спосіб життя, який веде лідер цієї групи «Відродження» та спосіб, в який вербує молодь, дуже нагадує Аделаджу. Вони, ці харизматичні рухи, зростають дуже швидко, але найбільше зростають там, де є потреби в матеріальних благах, вони проповідують здоров'я та багатство.  До речі, знання про його багатство ніяк не вплине на його прихильників, там діють особливі соціально-психологічні механізми. Чи є ці рухи релігією? Важко визначити...

2. У Києві існують безкоштовні якісні катехитичні  школи при церквах.  А люди ходять на стадіон до пастора Мунтяна та платять по 150 у.о. за курси Біблії... Чому? 

Олег Покальчук: Катехитичні школи як і вся позашкільна освіта виникла, коли у суспільства був дійсно потяг до знань, і навчання давало конкурентну перевагу. Тобто катехизація передбачала більшу мотивацію інтересу до знань, ніж у середньому. В останні десятиліття це зникло фактично скрізь, пересічні люди хочуть спрощувати собі життя, а  воцерковленість потребує добровільного ускладнення. Є споживацьке уявлення, що безкоштовне добрим не буває. А за те, щоб їх вчасно почухали за вушком, люди готові платити значно більше. Невігласи і ледарі - це невичерпний ресурс. 

3. Чи повинен існувати інструментарій, який би зупиняв бажання людей віддавати цим новим лідерам квартири?

Олег Покальчук: Навряд чи. Ми ж не можемо направити на примусове лікування людину з гострими психічними розладами, доки вона когось не вбила? Так і тут. Шахрайство паразитує на принципах демократії і на довірі простаків. Ми можемо лише максимально оприлюднювати  історії подібних бідолашних ідіотів, можливо, це когось і спинить.

"Шахрайство паразитує на принципах демократії і на довірі простаків"

Віктор Єленський: Готових рецептів проти діяльності таких сект немає, бо є люди, в яких вкладено покору і відсутність критичного мислення. Але тут виникає і інше питання. У людей є запит на релігійність, але традиційна (безпечна) церква їм не дає відповідного градусу температури. Є люди, яким потрібна така дуга страсті. От, їм, наприклад, подобається, що пастор сказав: сьогодні небо синє, а завтра скаже, що небо зелене. Вони приходять в екстаз від розповіді, що вчора у члена секти був борг за комуналку у 800 гривень, а після молитви борг сам по собі зник. Вони від цього балдіють: суперечливості, демонстрації чуда.

 Взагалі віра - це і феномен, і таємниця. Колись в професійній юності я вивчав людей, які раптово навернулися. Богослови та соціологи релігій сперечаються про феномен віри. Богослови кажуть, що Благодать сама находить людей. Соціопсихологи та нейролінгвісти кажуть, що є люди, у яких є потреба в покорі, вони мають готові відповіді на запитання.

"Є люди, у яких є потреба в покорі"

Мені колись доручили для опіки хлопця, сина дуже високопосадового партфункціонера, який увірував, просто одного разу включивши світло. А він у свою чергу навернув дівчину, яка, кинувши нареченого- француза, пішла у монастир. І в кінцевому рахунку попри весь спротив стала монахинею й перебуває у Флорівському монастирі. Є люди схильні до віри, у яких є ген релігійності. А є прагнення чуда. Тому підходити з однією міркою до всіх ми не можемо.

4. Чи держава повинна контролювати, щоб лідери харизматів не розоряли людей?

Олег Покальчук: Демократична держава не може цього робити. Взагалі це не завдання держави, а громадянського суспільства, яке б спиралося на захист конституційних прав громадян. Але якщо людина має виразну віктимну поведінку і прагне, щоб її занапастили у груповий спосіб - це справа смаку, як у сексуальних орієнтаціях.

Віктор Єленський: Українське законодавство дозволяє покарання для тих, хто скоює злочини, прикриваючись релігією. Кримінальний кодекс передбачає позбавлення волі за цілу низку злочинів, скоєння яких пов'язане з релігією. Це порушення рівноправності громадян залежно від ставлення до релігії (стаття 161); пошкодження релігійних споруд чи культових будинків (ст. 178); незаконне утримування, осквернення або знищення релігійних святинь (ст. 179); перешкоджання здійсненню релігійного обряду (ст.180); посягання на здоров'я людей під приводом проповідування релігійних віровчень чи виконання релігійних обрядів (ст. 181). Стаття 258 передбачає покарання за терористичний акт, здійснений з метою, у тому числі, привернення уваги громадськості до релігійних поглядів. Стаття 67 Кримінального кодексу - серед обставин, які обтяжують, вказує на «вчинення злочину на грунті расової, національної чи релігійної ворожнечі або розбрату». Посягання на територіальну цілісність і недоторканність України карається обмеженням або позбавленням волі на строк до трьох років. А якщо ті самі дії поєднані з розпалюванням релігійної ворожнечі,  можливе обмеження волі вже на строк від трьох до п'яти років (ст. 110).  Тому перелік статей дозволяє притягти і єпископа, який проповідує ухиляння від мобілізації, і лідера секти. Якщо він може завдати шкоду здоров'ю.

5. Чиєю відповідальністью є психіка людей і їхні гаманці?

 Олег Покальчук: Насамперед, це особиста відповідальність.. Людина має право розпоряджатися своїм життям, тілом, майном, як заманеться, доки не порушує права іншої людини. Ідіоти в 21 сторіччі однаково приречені на вимирання еволюційним шляхом. Сама по собі всяка секта є тоталітарною. Але треба розрізняти власне бізнес-секти, керовані аферистами, і деструктивні культи, керовані ворожими технологами або психічно нездоровими людьми - от тут вже компетенція поліції і Служби безпеки, хоча грань дуже тонка.

"Ідіоти в 21 сторіччі однаково приречені на вимирання еволюційним шляхом"

Віктор Єленський: З часів «Білого братства» я цікавився впливами на людей таких ось лідерів релігійних груп. Бо приходила до мене мама дитини, яка потрапила у «Біле братство», і каже: моїй дитині змінили свідомість, вона нас знати не хоче. А я кажу: такого не буває, не існує зміненої свідомості. Говорю з хлопцем, а він каже: не можу сидіти за столом із тими м'ясоїдами. У таких ситуація важко узгодити різні цінності.

Секти ділять на два табори. Одні можуть заподіяти шкоду собі, інші - довколишнім людям. А якщо відчутної шкоди ні тим, ні іншим не несе, а страждають самі учасники, то тут має діяти суспільство, медіа.

6. Чи є участь у подібній групі небезпечною  для життя?

Віктор Єленський: Нам відомі шість релігійних рухів чи груп, члени яких здійснили суїцид або стали жертвами зіткнень з властями (Гілка Давидова, Небесна Брама, рух Джефрі Лундгрена, Сонячний храм та Рух за відновлення десяти заповідей) та ще два рухи, чия агресія була спрямована назовні - Аум Синрикьо і “Сім'я” Чарлза Масона. Чи були такі рухи в Україні? Я б не став казати, що «Біло братство» несло загрозу життю. Але у країні був колосальний психоз з їхнього приводу. Але я вважав, що все, що робив засновник «Білого братства» Кривоногов було підручником, як створювати культи. Він вийшов з кришнаїтів, бо там щось не працювало, але вирішив поставити поруч «живого Бога», обравши Цвигун. Тим самим він відхилився від нормативного курсу будування культу, бо культ - це одноосібний лідер. 

Але будемо відверті. Вони мали всі ознаки релігійного культу. Причому Марії Цвигун під час слідства ставили умову: якщо вона покається, то її відпустять. Ну але вона не захотіла та відбула повний строк. Думаю, що Кривоногов міг би мобілізувати членів секти на будь-який вчинок, він дуже багато читав про механізми влади над натовпом. Є люди, яким потрібно це усвідомлення влади над людьми. Але, зрештою, він сам увірував у це, і свою впевненість у своїй обраності він втратив лише у в'язниці. Але він не був настільки фанатичний, щоб дати наказ на терор. Йому подобалося, що вони з Марією Цвигун сиділи, щоб їх опахалами обмахували, просад (кришнаїтську їжу) носили. Оці люди з «Білого братства» просто залили іконостас, їхня історія тривала 1993 до 1995 року. А 1995 року за інших обставин було вбито Володимира Романюка - за це ніхто не відповів. Тому, що стосується секти, то я вважаю, що тут просто потрібно спостерігати. Але якщо є заяви ошуканих, то можна діяти.

7. Чи використовують лідери сект заборонені техніки впливу на свідомість?

Віктор Єленський: Дискусія, чи існують потужні й руйнівні для ментального здоров'я системи  впливу, дуже стара, і народилася вона не в Україні. Термін „brainwashing” або «промивка мізків» виник під час Корейської війни (1950-53), коли пролунали  антиамериканські заяви, зроблені деякими американськими військовополоненими. Втім вчені та психіатри вважають, що концепції «промивка мізгів» нема місця в серйозній науці. А спроби спецслужб різних держав створити ефективні техніки „контролю свідомості”, різних „агентів-зомбі” тощо, провалилися. Такі рухи рекрутують нових членів і утримують старих за допомогою прийомів, відомих багато століть, а не якихось екстраординарних технік. Присутність у цій групі надає індивідові впевненість у собі. Група Американської психіатричної асоціації, яка вивчала оманливі і непрямі техніки переконання та контролю, вважає, що  теорія „промивки мозків» є невизнаним науковим концептом. Скажу, що коли  учасників «Білого братства» привезли в Павлівську лікарню, то головний психіатр сказав, що це не його клієнти. Вони, на його погляд, не були психічно хворими, з ними було те, що було з величезною кількістю учасників культ та сектів. Вони відмовилися від багато чого - від можливості мислити, читати, конфронтувати, цілковито підкорювалися лідерам. Далі у тих людей (членів сект) тільки два шляхи: або соціалізація або маргіналізація. 

 ПІСЛЯМОВА.

Андрій Юраш, голова Державного комітету у справах релігій:

У цих сектах нема нічого нового, якщо ви подивитеся будь-які західні художні фільми, то побачите, що і там такі ось харизматичні рухи діють дуже широко. В Україні вони дуже легко реєструються, їх досить важко зняти з реєстрації, для цього потрібні рішення судів. Наприклад, секту в Божичах так і не вдається зняти з реєстрації.

Я ж бачу подібність цих релігійних течій  до шаманських практик, ті самі ритмічні танці, введення себе у транс. 

Чи може держава у адміністративний спосіб впливати на такі рухи? Не може. Лише у випадку порушення законів.

Але офіційні протестанти до пастора з «Відродження» ставляться дуже насторожено. Зокрема, ще у 2013 році від імені Всеукраїнської ради церков християн віри євангельської лідери протестантів заявляли: «Володимир Мунтян «відхилився від євангельського вчення». Акцент на практиці звільнення від родових проклять, зняття «порчі», зняття «вінців безшлюбності» не відповідає євангельській науці, а скоріше відноситься до розряду окультної практики; маніпуляції з лікуванням і вигнанням демонів, в тому числі, обманне використання в своїй діяльності фактів зцілень і звільнень людей від злих духів, які відбулися в інших церквах; використання психологічних прийомів для навіювання страху перед прокляттям є обманом, тому що кожен, хто щиро покаявся перед Богом, звільнений від всякого прокляття. Подібне навіювання знецінює жертву Христа, як недостатню, для повного звільнення людини; величезний акцент на гроші, лжевчення про збагачення, яке, на прикладі громадянина Нігерії С. Аделаджі, може привести до дискредитації євангельського руху і взагалі християнства в Україні».

Лана Самохвалова

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-