Артем Ситник, директор Національного антикорупційного бюро
Чим більше будемо розслідувати, тим менше нас підтримуватиме Рада 
25.05.2016 08:30

- За нашими даними, до закритої частини Єдиного державного реєстру судових рішень мають доступ 3,5 тисячі осіб: судді, помічники суддів. Багато слідчих дій зірвалось саме через те, що інформація про них стала відома фігурантам розслідування. Є навіть випадок, коли суддя, до якого ми прийшли на обшук, мав копію ухвали суду з Реєстру. Він був готовий до цієї операції. Ще однією проблемою є те, що й інші судові рішення переходять у відкритий реєстр (постанови, ухвали про надання дозволу на тимчасовий доступ до предметів та документів). Сама фабула подання детектива стає публічною. Ми можемо бути тільки на початковому етапі розслідування, а всі вже бачать, куди ми рухаємося, як і що саме відпрацьовуємо. Тому є законопроект, яким ми пропонуємо дані про рішення суду публікувати лише після передачі матеріалів справи до суду.

 - Проект закону вже існує?

- Так, він розроблений. Ми працювали над ним спільно з Державною судовою адміністрацією, яка займається цим Реєстром. Зараз законопроект перебуває на узгодженні в Уповноваженого Верховної Ради з прав людини. Сподіваюся, що найближчим часом він буде внесений на розгляд українського парламенту.

 - А що варто зробити для того, щоб ви гарантовано могли вести справи проти суддів та депутатів?

- Внести зміни до Конституції, законів про судоустрій і статус суддів, а також до закону про статус народного депутата. Як показали події в Одесі, "імунітет" з депутатів та слуг Феміди необхідно знімати. Пам'ятаєте, коли суддя, підозрюваний в отриманні хабара, під час проведення обшуку в його будинку відкрив вогонь по детективах НАБУ. Звичайно, тоді ми контролювали ситуацію, наскільки могли в рамках закону. З нього зняли недоторканність за рекордно короткий термін - дві доби. І ми змогли суддю арештувати. Сподіваюся, що у травні матеріали даного кримінального провадження будуть скеровані до суду. Але, відповідно до чинного законодавства, зараз у подібних випадках ми маємо два виходи: знешкодити людину шляхом відкриття вогню у відповідь або ж відпустити. Не думаю, що особа, яка застосувала зброю проти представників правоохоронних органів, які на законних підставах проводять обшук, повинна спокійно пересуватися, в тому числі й за кордон.

- Про необхідність зняття недоторканності не говорить хіба що лінивий. Але ж ви розумієте, що ніхто не буде рити собі могилу?

Недоторканність суддів та парламентарів є фактором, який заважає слідчим діям

- Проблема обговорюється вже багато років. Але вона не втрачає своєї актуальності. Тільки раніше судді при затриманні не дозволяли собі відкривати вогонь. Без цього (зняття недоторканості - ред.) НАБУ навряд чи вдасться подолати корупцію у вищих ешелонах влади. Недоторканність суддів та парламентарів є фактором, який заважає слідчим діям.

 - Ви пропонуєте внести зміни до КПК щодо можливості обрання для корупціонерів запобіжного заходу у вигляді безальтернативного арешту. Чим вас не влаштовує застава? Зазвичай, це великі гроші...

- Зараз при обранні запобіжного заходу для підозрюваного у кримінальному корупційному правопорушенні пропонується альтернатива - застава. Люди вносять мільйонні суми та виходять з-під варти, і ми не встигаємо провести слідчі дії, закріпити докази. Іноді це дуже заважає. На жаль, є навіть випадок, коли через це (обов'язок судді призначати заставу - ред.) суддя зник. Зараз він перебуває у розшуку.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-