Мета нашої команди, щоб люди, сидячи вдома, могли брати активну участь у житті міста
- Ми стали членом Smart City-протоколу - це Міжнародна організація, яка включає в себе близько ста Smart City міст. Проект «База комунальної власності» бачили у Відні. Міський WI-FI - взяли у Барселони. Досвід проектів, що стосуються транспорту, переймаємо у Лондона та Сеула. У сфері ЖКХ - для нас більш показові пострадянські країни - Литва, Естонія. «Картка киянина» - показовий проект теж Естонії. Або система відеоспостереження та контроль порушень правил дорожнього руху. Їх розробляють такі міста як Нью-Йорк та, знову ж, Бостон. Ми спілкуємось з усіма містами, і у нас достатньо хороші відносини. Ми намагаємось знайти свій шлях, застосовуючи досвід розвинутих Smart-міст та адаптувати його під наші реалії.
- На сайті Kyiv Smart City час від часу ви звітуєте про те, що зробили, і говорите про плани на майбутнє. Щоразу наприкінці звіту зазначається - якщо є пропозиції або прохання, то надсилати вам на пошту. Які звернення найчастіше вам надсилають?
- Надсилають абсолютно різні запитання. Найбільше надходить звернень щодо проблемних галузей - це транспорт, ЖКГ, електронні послуги. Акцентувати увагу на чомусь одному важко, але є багато пропозицій від людей щодо проектів, які ми вже запустили.
- З приводу транспорту були пропозиції щодо «електронного квитка». Як ця ініціатива впроваджується?
- Вже зроблений єдиний «електронний квиток» в метро та на лініях швидкісного трамваю. Тепер займаємось впровадженням квитка на інший наземний транспорт - це автобуси та тролейбуси. Розраховуємо закінчити цю роботу до кінця наступного року. По суті, «електронний квиток» - це ваша «Картка киянина», саме нею ви зможете розрахуватись за проїзд. Також, буде створена програма для мобільних телефонів, через яку теж можна буде оплатити поїздку в транспорті. Це навіть може бути проста платіжна картка, з якої будуть зніматись кошти при оплаті.
- Розкажіть про те, скільки вже було витрачено коштів на проект Kyiv Smart City? І скільки ще плануєте витратити для реалізації усіх ваших планів?
- Є кілька підходів фінансування проекту Kyiv Smart City - це бюджетні кошти та гроші інвесторів. Приміром, досі планувалося робити «електронний квиток» за гроші інвесторів. Якщо з бюджету виділять кошти, то ми самотужки зможемо його реалізувати, без залучення інвестицій. Наразі це питання вирішується.
- Яким проектом ви особисто пишаєтеся найбільше?
- «Електронні закупівлі». Ми провели аналіз, і за цей рік ми зекономили 95 млн гривень бюджетних коштів міста. Це неймовірно! З урахуванням того, що ми повністю перейшли на електронні закупівлі з кінця вересня цього року. Можете уявити? По суті, за два з половиною місяці ми змогли зекономили велику суму. Я очікував, що за рік ми зможемо економити від 100 до 300 млн. Якщо реально, то - 250 млн. Це шалені гроші, які є на що витратити, зокрема, - на соціальну сферу і на ремонт доріг.
- Ви сказали про те, що завдяки сервісу «Електронних закупівель», Київ зекономив 95 млн. гривень, на яких ще сервісах можна економити і як?
- Одні сервіси допомагають економити, інші - полегшують або спрощують роботу. Наприклад, «залишки по ліках». Я не думаю, що тут буде економія. В принципі, і задачі такої не стояло. Але, ви будете чітко знати, які медикаменти є в наявності саме у цьому лікувальному закладі. Тепер, вам не скажуть, щоб ви пішли і купили бинт чи зеленку за власні кошти.
- Пане Юрію, а як працює сервіс "Відкритий бюджет? Яка його основна функція?
- Це прозорий механізм, який дозволяє вести тотальний контроль за усією інформацією щодо коштів, які є в міському бюджеті. Тепер, ви можете подивитись конкретну інформацію стосовно витрат цих коштів. Для киян це корисно тому, що "Відкритий бюджет" - виконує функцію контролю. Громадяни мають можливість подивитись на сайті: скільки і на що витрачені кошти. Інформація щодо міських грошей береться в автоматичному режимі з казначейства і постійно оновлюється, тому легко здійснювати контроль за усіма витратами та надходженнями з бюджету.
Для створення такого ресурсу як "Відкритий бюджет" міські кошти, навіть, не залучались. Все створено завдяки спонсорам, зокрема, програмне забезпечення надала компанія SAP, а фонд "Відродження" фінансував розвиток системи.
- Розкажіть, будь ласка, про труднощі, з якими ви найчастіше стикаєтесь при реалізації проектів...
- Перш за все, це фінансування, якого немає. Нам допомагають донори - зокрема, Міжнародний фонд «Відродження», USAID. Завдяки їм, ми розробили концепцію Kyiv Smart City, а також проекти «Відкритий бюджет» та «Електронні закупівлі».
Наступне - це негнучка система управління, досить довгі процеси погодження, проходження документів. Іноді я не розумію опору з боку людей, які не хочуть, щоб були впроваджені ці системи.
На жаль, не всі люди хочуть, щоб була створена прозора система, бо раніше на цьому заробляли гроші. Фактично, йдеться про саботаж. Ці люди або нічого не роблять, або заводять ці проекти у глухий кут. Але у них нічого не вийде, бо є політична воля мера, Київської міської ради та керівництва КМДА.
- У жовтні мер Києва Віталій Кличко підписав меморандум, що до кінця 2020 року Київ стане повністю Smart City. Чи вдасться вкластись у терміни?
- Я думаю, вдасться. Це реальні терміни і достатньо багато часу. Хоча на сьогодні немає повного консенсусу між владою міста та громадськістю. Громадськість каже, що те, що робиться - це погано, або те, що хоче громадськість, - влада не робить (сміється) і так далі. Задача підписаного меморандуму, яку я ставив перед собою, - це підписати певну угоду між владою, громадськістю і бізнесом, що зараз ми всі разом заради побудови сучасного міста об'єднали зусилля і тепер рухаємось до нашої мети - зробити Київ сучасним містом та комфортним для життя. Ідея меморандуму була саме такою. Та динаміка, яка закладена, і те, як ми розпочали і, які підходи використовуємо, - цього достатньо для реалізації проектів до 2020 року.
У нас побудований офіс управління ідеями проекту. Ми, в змозі робити достатньо серйозні проекти у заплановані терміни. Функціонує експертна рада Kyiv Smart City, в яку входять експерти, представники бізнесу та представники КМДА. Вона генерує ідеї і контролює впровадження проектів. Тобто, цим меморандумом ми заклали фундамент для розвитку міста.
- Скільки людей працює над цим проектом?
- Є кістяк - це близько 12-15 людей. А решта - близько 40 людей, які на постійній основі займаються проектом.
- Як багато людей працюють на волонтерських основах?
- Ви навіть не уявляєте скільки. Більшість. До речі, форум Kyiv Smart City повністю організований волонтерами.
- Проект SMART-people. Якою буде ця інновація?
- Це підпроект проекту «Культура». Ми пропонуємо електронні сервіси, але не всі кияни про них знають і вміють користуватись. Рівень розвитку нашого соціуму трішки не встигає за рівнем розвитку технологій. Ми будемо пропагувати платити за комунальні послуги через Інтернет або з мобільного пристрою, користуватися «Карткою киянина» при вході в метро, вчити подавати «Електронні петиції», брати участь в «Бюджеті участі». Це ціла сфера, яка підвищить рівень розвитку людей та рівень використання мобільних додатків. Розумне місто - це розумні люди. Наше завдання - підняти професійний рівень людей, аби вони могли використовувати ті сервіси, які ми надаємо. Щоб люди,сидячи вдома могли брати активну участь у житті міста.
Всім варто отримати «Картку киянина». Всі проекти реалізуються через неї.