ЗМІ майже перестали приділяти увагу переселенцям і волонтерам - дослідження

ЗМІ майже перестали приділяти увагу переселенцям і волонтерам - дослідження

Укрінформ
Українське суспільство не отримує повної інформації про вразливі категорії населення, які виникли внаслідок конфлікту на сході - волонтерів, переселенців, мешканців окупованих територій, дітей та родин військових.

Про це сказала виконавчий директор ГО "Інститут масової інформації" Оксана Романюк, презентуючи дослідження ІМІ під час круглого столу в Укрінформі. 

"Тенденції, які ми помітили, - це, по-перше, те, що інформації про конфліктно-чутливі  групи населення надзвичайно мало - 5% від загальної кількості інформації. Причому більша її частина - це інформація про воїнів АТО. Якщо в минулому році багато писали про волонтерів і переселенців, то зараз ця інформація складає менше 1%. Ці люди випали з публічного дискурсу", - зазначила Романюк.

Вона додала, що зовсім відсутні матеріали про людей, які залишилися на окупованих територіях. "Ідеться про пересічних громадян з тим, щоб розуміти, що з ними відбувається, чи є там проукраїнські настрої, чи вони перебувають під дією пропаганди. Ми не знайшли жодного такого матеріалу протягом періоду моніторингу", - констатувала Романюк. 

Як додала представник ІМІ Олена Голуб, загальна кількість матеріалів про таку вразливу групу, як переселенці, у друкованих регіональних ЗМІ склала 0,6% від загальної кількості, про родини військових - 0,3%, мешканців окупованих територій - 0,4%. В інтернет-виданнях показники ті самі, а то й ще нижчі. Зокрема, мешканцям окупованих територій присвячено 0,2% матеріалів, родинам військових - 0,2%, переселенцям - 0,4%. Щодо переважної більшості  матеріалів - про бійців АТО - вона уточнила, що це прес-релізи штабу АТО чи витяги зі звітів ОБСЄ. 

Дослідження ІМІ проводив протягом листопада 2015 року у 5 друкованих та 5 інтернет-виданнях загальноукраїнських ЗМІ та інтернет-виданнях у 10 регіонах. Загалом ІМІ опрацював понад 3 тис. матеріалів загальноукраїнських ЗМІ, а також 12 тис. матеріалів в регіональних виданнях.

ГО "Телекритика" представила своє дослідження - моніторинг протягом тижня (з 6 листопада по 6 грудня 2015 року) новин і ток-шоу українських телеканалів - 7 центральних і 20 регіональних. Воно відбиває ті ж тенденції.

"Медійний дискурс окреслив чітку лінію між своїми і чужими, де є героїзація бійців Української армії і демонізація іншої сторони. Для новин окупована територія - це темна зона. Переселенці і волонтери існують тільки в регіональних ЗМІ. Центральні ЗМІ практично повністю цю тему ігнорують", - зазначив, представляючи моніторинг, програмний директор "Телекритики" Роман Шутов.

За його словами, бійці АТО представлені найбільш активно - 12% новин на центральних каналах стосуються саме їх. Щодо вимушено переміщених осіб - це лише 1% повідомлень на центральних каналах. "У цифрах це виглядає так - на 7 центральних каналах за весь тиждень було всього 8 сюжетів, де просто згадали переселенців. Для регіональних телеканалів їх трохи більше - 3%", - додав Шутов. 

Він також зазначив, що про мешканців окупованих територій на центральних каналах практично не згадувалося - це лише 4%. Волонтери - 2%, згадка про іншу сторону конфлікту складала 11%.

Дослідження проводилися в рамках проекту "Сприяння розвитку конфліктно-сенситивної журналістики в Україні", який здійснюється Координатором Проектів ОБСЄ за підтримки посольства Великої Британії.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-