«Житомирський дрон»: хто зібрав одну «пташку», уже не зупиниться

«Житомирський дрон»: хто зібрав одну «пташку», уже не зупиниться

Репортаж
Укрінформ
На створеній у Житомирі платформі щомісяця планують збирати до 1000 FPV-дронів

Наприкінці минулого року в Житомирі презентували пілотний проєкт «Житомирський дрон», завдяки якому всі охочі можуть допомагати військовим грошима та руками, складаючи FPV-дрони. Як це працює, дізнавалася кореспондентка Укрінформу.

«ЗБЕРИ ДРОН – РОЗБЕРИ ОКУПАНТА»

У Житомирі нині можна побачити сітілайти з написом «Збери дрон – розбери окупанта», що рекламують платформу «Житомирський дрон». Цей проєкт дає змогу за допомогою відеоуроків пройти навчання на інженера FPV-дронів та складати «пташки» для військових.

Фактично платформа «Житомирський дрон» є спільнотою волонтерів, адже інженери купують складники за власні кошти або оголошують для цього збори. Для кожного FPV-дрона потрібно 10 запчастин, і тепер такі «пташки» складають за чотирма модифікаціями. Усі зібрані дрони тестують і, якщо виявляють недоліки, – відправляють інженерам на доопрацювання.

Мотивуючи жителів громади доєднуватися до проєкту, міська рада передбачила часткову компенсацію розміром 7300 грн за кожен зібраний дрон (1300 грн йдуть на сплату податків, а 6000 грн – інженеру після відрахування військового збору та ПДФО).

Окрім інженерів, до ініціативи можуть долучатися всі, хто хочуть задонатити на додаткове обладнання для дронів. Загалом за цим напрямом планують зібрати 5 млн грн, з яких наразі вдалося акумулювати понад 700 тисяч.

За словами мера Житомира Сергія Сухомлина, проєкт має амбітну мету – збирати до 1000 FPV-дронів щомісяця.

НА ПЛАТФОРМІ ВЖЕ ЗАРЕЄСТРУВАЛИСЯ ПОНАД ШІСТЬ ТИСЯЧ УЧАСНИКІВ

Реєструються на платформі «Житомирський дрон» через «Дія. підпис».

- Коли людина авторизується, ми отримуємо про неї від «Дії» певну інформацію, що перетворюється на код із цифр, – пояснює ІТ-консультант платформи Олександр. – Немає алгоритмів, які дають змогу зчитати ці дані після опрацювання. Ворог їх не може використати, бо учасники мають позивні, персональні дані не оприлюднюють. Людина розкриває їх лише тоді, коли хоче отримати компенсацію.

Олександр зауважує, що на платформі збирають типові дрони, які «можна купити на ринку». За його словами, щоби скласти перший FPV-дрон, потрібен час. Адже спочатку слід ознайомитися з платформою, пройти навчання, потім людина збирає гроші на комплектовання, замовляє їх. Нарешті – складає «пташку», яку потім ще й тестують.

«Житомирський дрон» поступово вдосконалюється. Зокрема, на платформі з’явився інженерний чат для спілкування. Кількість людей, які мають досвід збирання дронів і можуть давати поради іншим, зростає, тож проєкт має ставати самодостатнім.

На платформі зареєструвалися понад шість тисяч учасників, із них більшість – інженери, є також постачальники складників для FPV-дронів. Через великий попит не всі компоненти можна придбати в українських постачальників, тому їх часто замовляють у Китаї.

- Якщо в когось немає довіри до волонтерських зборів, то можна самому пройти цей шлях, склавши дрон для військових. Усе відбувається з «ефектом лавини»: якщо в людини вийшло з першою «пташкою», вона складатиме й наступні, – говорить Олександр.

На 22 березня у межах проєкту зібрали 86 FPV-дронів, із яких 75 передали військовим. Нещодавно до платформи доєдналися Новогуйвинська громада з Житомирщини та проєкт «Куп’янський дрон», які самостійно визначають правила компенсації для жителів своїх громад.

ЗА КОМПЕНСАЦІЮ З ДВОХ ДРОНІВ МОЖНА СКЛАСТИ ТРЕТІЙ

Як розповідають інженери, процес збору FPV-дронів – нескладний, а найтриваліший його етап – це очікувати комплектовання.

- Досвіду роботи з технікою у мене немає, за фахом я економіст, – розповідає інженер Сергій. – Просто мені подобається працювати руками. Пройшов  відеокурси на платформі, а ще переглянув на ютубі кілька десятків відео, як збирати FPV-дрони. Коли брався до цієї роботи, вмикав відео і за ним складав дрон.

Сергій розповідає, що займається бігом і є учасником місцевої бігової спільноти, в якій запровадили правило: кожен подоланий кілометр конвертується у 5 грн, і потім ці гроші переказують на різні волонтерські збори. Кошти на комплектовання для свого першого FPV-дрона чоловік збирав під час благодійного забігу. Говорить, що вже зібрав «пташку» і замовив складники на другу. За словами Сергія, завдяки отриманій за дві «пташки» компенсації вийде і третя.

- Якщо запчастини замовляти в Україні, буде дорожче. Їх можна замовити в Китаї, почекати півтора місяця, але так – дешевше. В Україні комплектовання коштує 16–18 тис. грн, а в Китаї можна вийти на 13–14 тисяч, – пояснює Сергій.

Інженер на ім’я Родіон працює в ІТ-сфері. Про «Житомирський дрон» дізнався з новин і вирішив долучитися до проєкту. Каже, що відеоуроків не проходив, бо має досвід роботи з технікою та знайомих, які можуть порадити, коли під час складання FPV-дрона виникатимуть проблеми.

- Я вже склав перший дрон, і він пройшов тестування, тому чекаю на компенсацію. Тепер із Китаю доходять складники для наступних трьох дронів. Купую їх за власний кошт, наскільки мені дає змогу зарплата. Наступні FPV збиратиму, щоби передати своїм знайомим. Вважаю, що це – мій внесок у нашу спільну справу, – додає інженер.

Періодично військовослужбовці надсилають відео зі звітами, як працюють житомирські FPV-дрони по позиціях росіян, акцентуючи, що таких «пташок» на фронті потрібно багато.

Ірина Чириця, Житомир
Фото Житомирської міської ради та із фейсбук-cторінки Сергія Сухомлина

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-