Держпідприємство, а не інструмент корупції

Держпідприємство, а не інструмент корупції

Аналітика
Укрінформ
Чергова вимога МВФ виконана – державними підприємствами будуть керувати незалежні наглядові ради

Уряд  зробив майже стрибок у реформі управління держвласністю - ухвалив порядок формування незалежних наглядових рад. Запровадження цього антикорупційного та «аполітичного» механізму в управлінні державними підприємствами в’їдливий МВФ добивався від України майже два роки. Спочатку законодавці довго розкачувались з ухваленням відповідних законів, потім у Кабміну руки не доходили до імплементації рішень. І ось нарешті, здійснилося.

Очікується, що тепер кістяк державного сектору економіки буде надійно захищений від будь-яких політичних посягань та нарешті позбудеться неефективного менеджменту.

«Незалежні наглядові ради - величезна частина реформи корпоративного управління. Розроблені порядки допоможуть створити незалежні органи управління держпідприємствами, які матимуть істотні повноваження та можливість зменшити політичний тиск на керівництво компанії», - прокоментував рішення перший віце-прем’єр-міністр - міністр економічного розвитку і торгівлі України Степан Кубів.

Він, як куратор реформи, дуже спішив похвалитися організаторськими успіхами перед іноземними кредиторами. Бо не встигли ще висохти підписи на документах, ухвалених на вранішньому засіданні Кабміну, як по обіді віце-прем’єр уже доповідав на зустрічі з представниками місії МВФ в Україні:  «Ми це зробили!».

Укрзалізниця, Укрпошта, Нафтогаз та інші

Наглядові ради покликані формувати стратегію розвитку компанії, призначати менеджмент та оцінювати його роботу з допомогою незалежних аудиторів. Їх незалежність будуть забезпечувати спеціально обрані для цього особи із числа авторитетних спеціалістів, експертів, тощо, які не мають відношення ні до одного з акціонерів.

В першу чергу незалежні ради будуть створені в унітарних підприємствах та господарських товариствах, в яких 50% і більше статутного капіталу належить державі, а також активи яких за останній рік перевищували 2 млрд грн, а чистий дохід - 1,5 млрд грн. Сьогодні під ці критерії підпадає 41 держкомпанія, включаючи Нафтогаз. В тих компаніях, де, подібні ради вже функціонують, переобирати їх не доведеться.

«Прямим наслідком роботи незалежних наглядових рад в найбільших держкомпаніях буде покращення фінансових результатів, а отже - збільшення інвестицій у модернізацію виробництва та збільшення надходжень до державного бюджету», - запевняє Юлія Ковалів, перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі на своїй сторінці в FB.

Як стверджують ініціатори реформи, членом незалежної наглядової ради може стати будь-хто. В тому числі іноземці, якщо вони відповідатимуть вимогам, визначеним «материнським» органом управління (міністерством чи відомством) та критеріям незалежності, що передбачені законом. До відбору «незалежних» буде залучений також Номінаційний комітет при Мінеконорозвитку.

Коломойський - в ауті

Державі вкрай необхідно посилити контроль за її фінансами та створити всі умови для реалізації своїх стратегічних завдань в управлінні власністю. Цього вимагає не лише МФВ, а й життя.

Згадаємо одіозну історію з Укрнафтою. Як відомо, контрольний пакет акцій в розмірі 50%+1 в цій найбільшій нафто-газовидобувній компанії належить державному Нафтогазу, а 43% акцій – компанії «Приват» Ігоря Коломойського. Протягом багатьох років менеджери Коломойського використовували різні управлінські хитрощі, щоб керувати Укрнафтою майже одноосібно. Це дозволяло мати зиск, і  при цьому не виплачувати дивіденди мажоритарному власникові.

Кажуть, олігарх уміло грав (і далі продовжує грати) на потребі «кабмінів» усіх версій в грошах, вимінюючи виплату законних дивідендів державі на подальший контроль над прибутковим бізнесом.  В останні два роки держава змогла в деякій мірі повернути собі контроль в Укрнафті. Депутатам довелось дуже напружуватись, щоб прийняти вигідне державі, а не Коломойському, рішення про  акціонерні збори в державних компаніях. В свою чергу Кабміну довелось попотіти, щоб оновити наглядову раду (яка до речі не має незалежного статусу, оскільки усі її члени є представниками акціонерів – Авт.) та призначити керівником авторитетного іноземного топ-менеджера Марка Роллінза. Усі ці дії сприяли деякому «устаканенню» діяльності державного підприємства. Хоча до сих пір там не все ще гладко. Коломойський не звик здавати позиції.

Враховуючи досвід Укрнафти, експерти прогнозують непростий життєвий шлях незалежних наглядових рад. Доки не опубліковані документи, що чітко регламентують вимоги до компаній та членів рад (номінаційна політика, політика власності по відношенню до дочірніх структур, оцінки ефективності і т. ін.), не зрозуміло, наскільки результативними виявляться ці органи управління на ділі. Хотілося б надіятись, що услід за їх декларованою незалежністю прийде і економічна ефективність.

В усякому разі, МВФу не буде чим дорікнути наступного разу нашим високопосадовцям у питаннях реформи управління держпідприємствами.

Оксана Поліщук. Київ.

Довідка

Перші кандидати на незалежне управління:

  • Укрзалізниця;
  • Укрпошта;
  • Укргідроенерго;
  • Укренерго;
  • Міжнародний аеропорт «Бориспіль».

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-