Іван Гнатишин, Надзвичайний і Повноважний Посол України в Республіці Молдова
Я порівняв би Придністров'я з неконтрольованими районами Донбасу
18.08.2016 09:00

- Україна підтримує Молдову в вимогах про необхідність беззастережного виконання рішень Стамбульського саміту ОБСЄ 1999 року про виведення російських озброєнь і техніки з території Молдови.

Нас турбує наявність великої кількості цього "майна" на складах біля населеного пункту Колбасна в Придністровському регіоні (за деякими оцінками, понад 20 тисяч тонн). У разі "необережного" поводження з ним можуть виникнути сумні наслідки регіонального масштабу.

Ми також підтримуємо ініціативу молдавської сторони про заміну російських "миротворчих" сил в Придністровському регіоні Молдови на міжнародну поліцейську місію.

Щодо врегулювання Придністровського конфлікту, ми стоїмо на позиціях дотримання територіальної цілісності і суверенітету Молдови та підтримуємо надання Придністровському регіону особливого статусу у складі єдиної і неподільної держави Молдова. Україна вважає, що саме політичне врегулювання конфлікту має бути основним завданням учасників переговорного процесу в форматі "5 + 2".

Відповідно до заяв керівництва Молдови, до кінця цього року буде розроблена концепція надання особливого статусу Придністров'ю.

Практично всі учасники переговорного процесу підтримують необхідність мирного розв'язання придністровського конфлікту в складі єдиної Молдови. Але, керівництво Придністров'я заявляє про визнання незалежності регіону з подальшим його приєднанням до Росії, посилаючись на результати так званого "референдуму" 2006 року. Це не тільки контрпродуктивно, але і безперспективно.

Що стосується порівняння з Кримом, то я б, швидше, порівнював з неконтрольованими українською владою районами Донбасу, хоча, благо, в Придністров'ї немає війни: Кремлю потрібен не "незалежний" регіон і не складова частина Росії, а важіль впливу на ситуацію в Молдові та Україні, відповідно.

У БОРОТЬБІ З КОРУПЦІЄЮ І УКРАЇНІ, І МОЛДОВІ ВАРТО ВИКОРИСТОВУВАТИ ДОСВІД ІНШИХ КРАЇН

- Крім безпеки, одним з головних викликів для двох країн є боротьба з корупцією. Молдова досить активна на цьому напрямку. Який її конкретний досвід був би цікавий Україні?

В першу чергу потребує докорінної реформи судова система наших країн

- В Україні, хоч і дещо пізніше, ніж в Молдові, сформована система законодавчої та інституційної бази по боротьбі з корупцією. Вона відповідає стандартам і вимогам ЄС, тому наші системи не дуже відрізняються. Що стосується деталей, то професійний обмін досвідом і взаємодія в розслідуваннях завжди будуть корисні, тим більше, що в обох країнах вже сформована певна практика, є позитивні напрацювання і можливості для їх вдосконалення. Корупція сьогодні набула досить витончених форм і перетворилася на світове зло. І методи боротьби з нею треба шукати спільними зусиллями. Однак послідовність, системність і прозорість, на мій погляд, повинні превалювати. В першу чергу потребує докорінної реформи судова система наших країн. І при цьому є головне - політична воля їх керівництва.

Хочу відзначити також, що і Україні, і Молдові слід звернути увагу на позитивний досвід інших країн, наприклад, Румунії. Успіхи румунських колег вже відображені в різних звітах європейських інституцій.

ПРІОРИТЕТ ДВОСТОРОННІХ ВІДНОСИН - ДЕМАРКАЦІЯ КОРДОНУ

- Одним з головних пріоритетів двосторонніх відносин України та Молдови залишаються економічні відносини. Які конкретні кроки повинні зробити Київ і Кишинів для відновлення повноцінного торговельно-економічного співробітництва в умовах реалізації обома країнами Угоди про асоціацію з Євросоюзом?

- Я б все-таки хотів підкреслити, що на сьогодні основним пріоритетом двосторонніх відносин України з Республікою Молдова є завершення процесу демаркації українсько-молдовського кордону.

Протягом останніх років спільна українсько-молдавська демаркаційна комісія завершила процес демаркації близько 1217 км міждержавного кордону, в тому числі 447 км на центральній (придністровській) її ділянці. У той же час, залишилося знайти спільне рішення щодо позначення лінії державного кордону на 4 ділянках, що сумарно становить близько 5 км державного кордону.

У теперішній час ведуться роботи з підготовки підсумкових демаркаційних документів. Проведено 36 засідань спільної робочої групи.

Що стосується двосторонніх економічних відносин, найрезультативнішим був 2013 рік, коли товарообіг між нашими країнами склав понад 1 млрд дол. США. У 2015 році цей показник перевищив 565 млн дол. США.

При цьому, скорочення двосторонньої торгівлі у фізичних обсягах, пов'язане з втратою частини промислового потенціалу країни (Крим і Донбас), стало не таким критичним, як у вартісних показниках, що пояснюється курсовою різницею валют (девальвацією гривні).

Для відновлення і подальшого збільшення обсягів двосторонньої торгівлі необхідно зосередити зусилля на трьох основних напрямках.

По-перше, активізувати взаємодію в імплементації угод про асоціацію та Зону вільної торгівлі з Європейським Союзом.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-