8 кроків реформи судоустрою. Чим цікавий новий закон?

Аналітика 02.06.2016 14:33 2014

Дисциплінарна відповідальність суддів, деполітизація, спрощення структури, громадська рада доброчесності...

Верховна Рада ухвалила «Закон про судоустрій і статус суддів» та змінила відповідні статті Конституції України. Без перебільшення можна сказати, що зміни передбачено революційні, вони практично ліквідують залишки радянських традицій у судочинстві і усувають корупційні складові, закладені за часів попереднього режиму.

1. Деполітизація. У Законі й змінах до Конституції  передбачено деполітизацію, а отже й забезпечення незалежності судової влади. Зокрема, вилучено статті про повноваження політичних органів у питаннях суддівської кар’єри, повноваження Верховної Ради щодо надання згоди на затримання судді або утримання його під вартою чи арештом до винесення обвинувального вироку. Іншою нормою передбачено, що суд утворюється, реорганізовується і ліквідовується законом. Тобто Президент позбавляється повноважень щодо утворення та ліквідації судів своїм указом. Скасовано інститут "призначення судді на посаду вперше" (п'ятирічний, так званий "випробувальний", термін для суддів), віднині судді обійматимуть посади безстроково.

2. Спрощення структури. Систему судоустрою віднині складатимуть місцеві суди, апеляційні суди і Верховний Суд. Для розгляду окремих категорій справ в системі судоустрою будуть діяти вищі спеціалізовані суди. Спрощення структури, на думку фахівців, розвантажить суди і створить передумови для розгляду справ у розумні строки. Найвищим судом у системі судоустрою визначено Верховний Суд, кількість суддів якого удвічі зменшено (до 200 суддів).

3. Судді часів Януковича не зможуть автоматично отримати посади в новій структурі. Бо ж, відповідно до Закону, Верховний Суд, наприклад, буде формуватися як новий орган, і судді до нього призначатимуться за спеціальною процедурою на конкурсних засадах. Причому конкуренцію практикуючим суддям складуть адвокати та професура. Визначено й строки формування нового складу  ВСУ - шість місяців.

4. Антикорупційний суд. Окремою новелою є створення у системі судоустрою нових вищих спеціалізованих судів як судів першої інстанції з розгляду визначених категорій справ: Вищого суду з питань інтелектуальної власності та Вищого антикорупційного суду, перегляд рішень яких буде здійснюватися Верховним Судом. Вищий антикорупційний суд має забезпечити високу ефективність роботи НАБУ і антикорупційного прокурора.

5. Дисциплінарна відповідальність суддів. Законом відповідно до конституційних змін здійснюється перерозподіл повноважень між Вищою кваліфікаційною комісією суддів України та новим конституційним органом – Вищою радою правосуддя. ВККС - відповідатиме за добір на посади суддів, кваліфікаційне оцінювання, проведення конкурсів на зайняття вакантних посад суддів та суддівську освіту. Вища рада правосуддя розглядатиме дисциплінарні справи суддів, ухвалюватиме рішення про тимчасове відсторонення суддів від здійснення правосуддя. Право на звернення зі скаргою до ВРП мають адвокат, Генеральний прокурор або його заступник, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, голова суду, член Ради суддів України, член ВККС, член Вищої ради правосуддя. ВРП також надає згоду на затримання судді або утримання його під вартою чи арешт.

6. Громадська рада доброчесності. Стаття 59 Закону передбачає моніторинг способу життя судді, який може бути проведений на вимогу ВККС, Вищої ради правосуддя та  ін. За його результатами оцінюватиметься дотримання суддею правил суддівської етики. Щорічно суддя зобов’язаний буде подавати декларацію "особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування", декларацію родинних зв’язків, декларацію доброчесності судді. Для сприяння ВККС створюється Громадська рада доброчесності, яка складатиметься з 20 членів – правозахисників, громадських активістів, науковців, адвокатів, журналістів. Окрім усього іншого Рада доброчесності має право створити інформаційний портал для збору інформації щодо професійної етики та доброчесності суддів чи кандидатів на цю посаду.

7. Недоторканність. Змінено принципи суддівського іммунітету. Законом заборонено притягувати суддів до кримінальної відповідальності за юридичну позицію, викладену в судовому рішенні. Водночас вони мають нести кримінальну чи дисциплінарну відповідальність за злочини (наприклад, отримання неправомірної вигоди), порушення вимог щодо змісту судового рішення. Окрім того, суддю може бути затримано або заарештовано до винесення обвинувального вироку судом, якщо його затримано під час вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину.

8Суддівська зарплата. Заробітки суддів значно зростуть. Так, суддівська винагорода складатиметься з посадового окладу, який, наприклад, для суддів Верховного Суду становитиме 75 мінімальних зарплат, та доплат: за вислугу років, перебування на адміністративній посаді у суді, науковий ступінь, доступ до державної таємниці тощо. За підрахунками депутата Пинзеника загальні виплати суддям можуть сягати 315 тис. грн. На його ж думку суддівські пенсії виростуть до 270 тис. грн.

Євген Рощин,Валентина Сямро. Київ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-