Павло Клімкін, міністр закордонних справ України
Російське озброєння на Донбасі, якщо РФ його не визнає своїм, має бути утилізоване під контролем ОБСЄ
25.05.2016 15:16 2195
  •  
  •  
  •  

Останніми місяцями із Франції, яка виступила засновником нормандського формату і є одним з активних учасників мінського процесу, надходять суперечливі новини. Спочатку нижня палата парламенту несподівано ухвалює декларативну резолюцію щодо санкцій проти РФ у розріз із позицією уряду. Згодом деякі ЗМІ по-різному тлумачать заяву міністра внутрішніх справ країни щодо безвізового режиму з Україною. Зрештою, напередодні Єлисейський палац оприлюднює офіційне комюніке щодо змісту телефонних переговорів лідерів «нормандської четвірки», у якому жодним чином не згадує про українську ініціативу - запровадження поліцейської місії на сході України.

Заповнити інформаційні прогалини на прохання Укрінформу погодився міністр закордонних справ України Павло Клімкін, який з одноденним робочим візитом прилітав у вівторок у Париж. Що може зробити одна людина впродовж робочого дня, де саме вирішуватиметься доля поліцейської місії в Україні, чого хоче французький парламент, чи має Павло Клімкін квитки на Євро-2016 і як скоро українці зможуть користуватися національними водійськими правами у Франції – про це йдеться в ексклюзивному інтерв'ю міністра.

У ФРАНЦІЇ ЗАПЕВНИЛИ, ЩО "БЕЗВІЗ" РОЗГЛЯДАТИМУТЬ ЗА КРИТЕРІЯМИ, А НЕ ПОЛІТИЧНИМИ ПЕРЕДУМОВАМИ

- Павле Анатолійовичу, вночі понеділка лідери «нормандської четвірки» провели чергові переговори щодо мінського процесу, а вранці вівторка ви вже зустрічалися зі своїм французьким візаві на Ке д'Орсе (МЗС Франції - ред.). Про що ви говорили з Жаном-Марком Еро?

- Справді, день розпочався із зустрічі з міністром закордонних справ та міжнародного розвитку Франції Жаном-Марком Еро. Згадували результати переговорів лідерів четвірки, зупинилися на необхідності забезпечити безпеку як передумову будь-якого розвитку подальшої ситуації. Обговорили, яким чином ми далі будемо просуватися у напряму погодження основних параметрів (Спеціальної моніторингової - ред.) місії ОБСЄ, яким може бути розподіл повноважень і відповідальності між нею та майбутньою поліцейською місією. Торкнулися питання виборчих модальностей. Загалом визначилися, як працювати далі на віденському майданчику стосовно місії. Планую найближчими днями говорити із (німецьким колегою Франком-Валтером) Штайнмаєром щодо того, яким чином просуватися далі.

Крім того, ми торкнулися порядку денного відносин та співпраці з Європейським Союзом. Зокрема, і питання безвізового режиму, проговорили порядок денний двосторонніх відносин. Таким чином відбулася плідна двостороння зустріч.

- З ким ще ви мали зустрічі у Парижі?

- Сьогодні в мене було також багато зустрічей у французькому парламенті. При чому, як у Національних зборах, так і в Сенаті. Йшлося про те, що ми (Україна) робимо, і відповідно Росія не робить, для виконання мінських домовленостей. Під час зустрічі були присутні депутати, які традиційно займають проросійську позицію.

- Вас супроводжували лише українські дипломати?

- У французькому парламенті я був з народним депутатом України, який є співголовою групи дружби Україна-Франція, Олексієм Гончаренком. В обох палатах (парламенту - ред.) ми мали достатньо емоційну дискусію з деякими парламентаріями. Але загалом позиція французького парламенту дуже чітка. Вона пов'язана з необхідністю виконання мінських домовленостей, з визнанням анексії Криму, з тим, що санкції можуть бути скасовані лише після повного виконання мінських домовленостей. Ну звичайно, як завжди провів зустріч з французькими журналістами та експертами.

Крім того, у мене була окрема зустріч з міністром внутрішніх справ Франції Бернаром Казньовим, з яким ми обговорювали проблематику безвізового режиму і бачення, як просуватися далі, на основі того, що останніми днями був затверджений спеціальний механізм.

- Що ви маєте на увазі?

- Йдеться про механізм, який визначає, яким чином Європейська комісія може виносити рішення щодо припинення безвізового режиму, якщо є зловживання. Це у контексті зростання останнім часом міграційних потоків. Ми обговорили спільне бачення.

- Але ж у ЄС багато країн вбачає загрозу у зростанні міграційних потоків...

Моєю тезою було те, щоб нас розглядали як країну, яка виконала всі необхідні передумови для запровадження безвізового режиму

- Найближчим часом я матиму зустріч і з іншими міністрами внутрішніх справ Євросоюзу, оскільки нам потрібно розуміти, як буде просуватися затверджений механізм, і нам важливо, щоб не було жодних спроб суто на політичному рівні тлумачити критерії, які, на перший погляд є очевидними, для того, щоб позбавляти безвізового режиму. Ну і, звісно, моєю тезою було те, щоб нас розглядали як країну, яка виконала всі необхідні передумови для запровадження безвізового режиму. Нагадаю, що зараз Європейський Союз розглядає можливість лібералізації візового режиму для чотирьох країн. І звичайно, кожна країна має бути розглянута на основі чітких критеріїв, того, як вона їх виконала, які реформи здійснила, а не на основі якихось політичних передумов. Я чітко почув і від Жана-Марка Еро, і від Бернара Казньова запевнення, що кожна країна розглядатиметься на основі того, що конкретно вона зробила у плані реформ. Це основні результати мого візиту до Парижа.

НА СХОДІ УКРАЇНИ ПОТРІБНА ОКРЕМА ВІД МОНІТОРИНГОВОЇ, ОЗБРОЄНА МІСІЯ ОБСЄ

- Пане міністре, сьогодні заяви лідерів нормандської четвірки щодо можливого розгортання поліцейської місії на сході України Київ і Москва трактують по-різному. Зокрема, у Кремлі поспішили заявити, що йшлося про спеціальну моніторингову місію, а не окрему поліцейську місію ОБСЄ. Внесіть ясність, будь-ласка.

Нам потрібна окрема - озброєна місія ОБСЄ, яка повинна забезпечити безпеку перед виборами

- Ну, по-перше, Спеціальна моніторингова місія ОБСЄ не має мандату на забезпечення виборів на сході України. Ми можемо говорити про різні варіанти, але сьогодні ми виходимо з того, що нам потрібна окрема місія. Це має бути окрема, озброєна місія ОБСЄ, яка повинна забезпечити безпеку перед виборами, під час виборів і після їхнього проведення. Ця місія повинна бути достатньо потужною, щоб передусім забезпечити загальну безпеку під час передвиборчого процесу. Якщо ми не зможемо забезпечити принаймні базові умови безпеки виборчої кампанії, ми не можемо говорити про чесні і вільні вибори, вибори взагалі. По-друге, ми маємо прекрасно розуміти, що така місія повинна бути присутньою. У якому вигляді, це предмет подальшої дискусії до того моменту, як на Донбас повернеться нормальне життя, оскільки до цього ніхто не почуватиметься в безпеці. Саме це ми маємо на увазі.

Ми також домовилися, і сьогодні я це обговорював як з міністром закордонних справ Жан-Марком Еро, так і під час зустрічі з дипломатичним радником президента Франції Жаком Одібером, що почнемо обговорювати ці питання на віденському майданчику. Це для нас дуже важливо. Щоб усі функції, які необхідно здійснити для забезпечення безпеки, Спеціальна моніторингова місія ОБСЄ виконувала у повному обсязі. Те, чого немає зараз, це всеохоплюючого доступу до всіх районів окупованого Донбасу. Відсутній ефективний моніторинг кордону. При цьому і те й інше має відбуватися цілодобово. Оскільки, якщо місія присутня вдень, а вночі через кордон пересуваються озброєння регулярні війська, найманці і боєприпаси, то будь-яка логіка ефективного моніторингу контролю втрачає будь-який сенс. Звичайно, нам потрібно зрозуміти, хто стежитиме за виведенням російських озброєнь і військ.

- Так, але ж Росія від початку конфлікту заперечувала свою участь у війні та присутність своєї зброї на сході України...

- Якщо Росія буде категорично заперечувати, що це її озброєння - хоча вже давно всьому світові зрозуміло, що воно російське - тоді потрібно буде збирати це озброєння та утилізувати під повним контролем міжнародного співтовариства, під контролем ОБСЄ. Нам спільно потрібно вирішити, яка місія це здійснюватиме, чи вони робитимуть це у взаємодії. Усі ці питання є предметом для подальшого обговорення. Але поки ми не розумітимемо, хто за це відповідатиме на всіх етапах, за всі аспекти безпеки, яким чином це відбуватиметься, ми не можемо говорити про будь-яку ситуацію щодо забезпечення безпеки перед і на час проведення виборів. Оце якраз і було одним із важливих предметів обговорення з французькими партнерами, зокрема, Жаном-Марком Еро.

УКРАЇНА І ФРАНЦІЯ ПОГЛИБЛЯТЬ СПІВПРАЦЮ У БОРОТЬБІ З ТЕРОРИЗМОМ

- Повернемося до вашої зустрічі з міністром Бернаром Казньовим. Наближається чемпіонат Європи з футболу, який приймає Франція. Скажіть чи не запрошував він вас відвідати один із матчів Євро-2016 у Франції? Чи взагалі ви обговорювали питання забезпечення безпеки національної збірної України та українських уболівальників?

- Щодо чемпіонату Європи з футболу 2016 ми торкнулися цієї теми лише побіжно. Бернар (посміхається) не робив запрошення особисто. Та й в принципі я цього і не очікував. Але ми обидва погодилися і підтвердили, що Україна і Франція повинні поглибити співпрацю у багатьох сферах, у тому числі й у сфері боротьби з тероризмом. Це питання, яке має організовуватися відповідними структурами з боку України. І, звісно, не тільки питання безвізового режиму, але й будь-яка взаємодія заснована на довірі. Вона з'являється на основі відданості тому, що ти обіцяєш, і на основі того, як виконуєш зобов'язання. Я вважаю: те, що зробила Україна у рамках реформ із лібералізації візового режиму, і що, до речі, дуже позитивно оцінюється нашими європейськими друзями і партнерами, насправді, багато говорить про те,хто є хто. Напередодні я був на зустрічі міністрів закордонних справ країн ЄС щодо східного партнерства, абсолютна більшість міністрів наголошувала, що це дійсно дуже важливо. Тому, я вважаю, наша зустріч у Парижі насправді була дуже плідною, оскільки в рамках нашої євроінтеграції, в рамках реалізації угоди по асоціації з ЄС нам потрібно фокусуватися на усіх ключових сферах і ця сфера (безпеки) у майбутній співпраці відіграватиме особливу роль. Безумовно.

- У контексті двосторонніх відносин між Україною та Францією чи обговорювали ви з міністром внутрішніх справ можливість обопільного визнання прав водія в наших країнах?

- По-перше, ми тривалий час це питання обговорюємо з французькою стороною. Україна у цьому контексті має позитивний досвід з Іспанією, зараз використовуємо його з Італією. Я знаю, що така проблема існує, вона менш гостра тут, у Франції. Проте сьогодні у МВС ми цього питання не торкалися. Я добре пам'ятаю, що це питання обговорювалося на останніх міжвідомчих консультаціях наших країн. І, звичайно, ми далі просуватимемося у цьому напрямку. На мою думку, це питання національної компетенції ми маємо вирішувати на основі двосторонніх угод, але воно стосується глобального контексту. Нам зараз потрібне взаємне визнання багатьох речей, оскільки вони стосуються сфери «скасування кордонів». І це дуже важливо.

РЕЗОЛЮЦІЯ ПРО СКАСУВАННЯ САНКЦІЙ ПРОТИ РОСІЇ ЗАЗНАЛА ЗМІН, ЯКІ ЗРОБЛЯТЬ ЇЇ КОРИСНОЮ

- Пане міністре, які ваші відчуття від відвідування французького парламенту? Чи з'явилася там «критична маса» щодо ухвалення Сенатом декларативної резолюції про скасування санкції проти РФ?

- Станом на сьогодні проект резолюції підготовлений комітетом у європейських справах. У Національних зборах Франції цей проект був ухвалений не просто більшістю, а фактично кількома десятками депутатів (Під час голосування дуже мало депутатів були присутніми у залі; "за" проголосувало 55, "проти" - 45, в той час, як загальна кількість депутатів нижньої палати парламенту Франції становить 577 - ред.). Наскільки я розумію ситуацію, що відбувалася у палаці Бурбонів (Національні збори Франції - ред.), багато депутатів навіть не очікували такого розвитку, того, що відбудеться позитивне голосування. Але воно служить належним досвідом. Зараз же всі, з ким я зустрічався, готові працювати з текстом цієї резолюції таким чином, щоб зробити її документом, спрямованим на виконання мінських домовленостей. Звичайно, у ньому буде окремо підкреслюватися відданість суверенітету, територіальній цілісності і недоторканності кордонів України. Тобто зараз у цей процес включилися і депутати Верховної Ради України, і ми продовжуємо діалог.

- Іншими словами українцям варто чекати нової редакції французького проекту резолюції?

Такого настрою (до скасування санкцій, накладених на РФ) ні в Сенаті, ні в Національних зборах Франції не відчув

- Йдеться про те, що резолюція, яка буде розглядатися, зазнала таких змін, які робитимуть цей документ дуже важливим і корисним документом для двосторонньої співпраці. Оскільки Росія і російська пропаганда хочуть використати своїх симпатиків для того, щоб видати цю резолюцію за політичний сигнал для скасування санкцій. Але я такого настрою ні в Сенаті, ні в Національних зборах Франції не відчув. Хоча, звичайно, будь-яке рішення можна тлумачити у сприятливому для себе сенсі. І ми не маємо цього дозволити. Саме тому я на зустрічах обговорював європейський порядок денний і виконання мінських домовленостей, оскільки Франція є невід'ємною частиною нормандського формату, як з міністрами, так і з представниками Національних зборів та Сенату. Я вважаю, що незалежно від результатів голосування по цьому законопроекту, який не має ніякої зобов'язуючої функції, важливо було донести парламентаріям точку зору, де саме ми знаходимося на шляху виконання мінських домовленостей.

Російська пропаганда намагається ефективно поширити тезу, що Україна начебто теж не виконує Мінськ, що вона не голосує за потрібні закони і сьогодні я детально пояснив логіку, як виконується Мінськ і яким чином йдуть консультації всередині нормандського формату. Для багатьох парламентаріїв почути про те, що відбувається в контексті реалізації реформ України, наприклад,- створення ефективної системи боротьби з корупцією та інших нововведень, було важливо. Ми не можемо очікувати від кожного французького парламентарія, що він починає день з новин про Україну і закінчує його ними. Тому будь-яку можливість потрібно використовувати. Я сподіваюсь, що сьогодні я її використав належним чином.

Роман Сущенко, Париж

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-