Олександр Клюжев, аналітик громадської мережі «Опора», політолог
Нова ЦВК має висловитися щодо можливих виборів на Донбасі
19.05.2016 13:50 1302
  •  
  •  
  •  

Центральна виборча комісія вже два роки, як пересиділа відведений їй законом семирічний термін. Цей орган ніколи не викликав журналістських симпатій, перебираючи на себе частину негативу за проведені вибори, але зараз про неї пишуть виключено разом зі словами «підвішена», «прострочена». Про нинішній та майбутній склад головного органу, який оголошує результати виборів, про вибори, виклики та тенденції ми говоримо із аналітиком громадської мережі «Опора» Олександром Клюжевим. 

- Як ви оцінюєте той склад кандидатур майбутнього ЦВК, який надійшов до парламенту, і хто пройшов спецперевірку?

- Список дуже строкатий, усього 25 людей - представники фракцій. Але ми не знаємо, кого насправді Президент зараз готує до подання, і не можемо детально оцінити. Тож ми маємо пул кандидатур, і якщо говорити про нього в цілому, то він дуже різнорідний. Починаючи від чинних членів Центральної виборчої комісії, а це 3 члени ЦВК, які можуть отримати нові посади в складі Центральної виборчої комісії (це Андрій Магера від «Народного фронту», це Жанна Усенко-Чорна від «Батьківщини» та Михайло Охендовський від «Опозиційного блоку»). Є один народний депутат України від БПП, який претендує на статус члена Центральної виборчої комісії, є кілька осіб, які є чинними викладачами вищих навчальних закладів, є практики, які займаються приватною юридичною практикою, є представник Київського комунального підприємства, помічники народних депутатів.

Таке різноманіття - традиційне для українських умов формування Центральної виборчої комісії, коли крім якихось професійних критеріїв ще й враховується фактор лояльності до фракцій. За нашою процедурою формування ЦВК, фракції пропонують Президенту кандидатури. З одного боку,  це забезпечує баланс у виборчій комісії за рахунок представництва парламентських політичних сил. А з іншого боку, варто нагадати, що члени ЦВК після їхнього призначення зобов'язані виконувати лише закон, а не підпорядковуватися жодним політичним інтересам. Тому оце ніби протиріччя - коли у нас є і політичний вплив на формування, і є обов'язок виконувати лише законодавство й не мати політичної заангажованості, він створює таку ситуацію, коли до ЦВК потрапляють люди, невідомі суспільству. А це не дуже правильно, тому що ключовим принципом виборів є довіра. І якщо ти не знаєш, хто ця людина, і можеш лише здогадуватися по його певних персональних, особистих зв'язках з більш відомими політичними фігурами, то достатньо складно суспільству буде оцінювати цих людей. Нинішній склад ЦВК теж формувався з урахуванням політичних пропозицій від фракцій, а його значна частина просто невідома суспільству, хоча вони вже сім років пропрацювали. Вони не давали ніяких оцінок виборчому процесу, вони не вели публічної активності чи там якоїсь науково-практичної активності.

- Хоча чому б членам ЦВК не давати оцінки виборам, не бути публічними? ЦВК ж не режимний об'єкт.

- Це ознака того, що тут член ЦВК представляє ту фігуру, яка його запропонувала, а не представляє власне бачення розвитку виборчої сфери. І тому хотілося б, щоб у нинішньому складі ЦВК таких випадків не було, і кожен член ЦВК мав би власну персональну відповідальність. Якщо член ЦВК, наприклад, всі сім років ховався від суспільства і взаємодіяв лише з тими, хто їх запропонував колись у цей орган, то це власне таки створювало негативні умови для контролю за ним. Тому кожен член ЦВК не має займатися політикою та має нести персональну відповідальність за свої дії, за своє рішення і не ховатися від суспільства. І тому, якщо оцінити сучасних кандидатів, то скажу так: частина з них є прийнятні, частина з них є невідомою складовою. Якщо говорити про неприйнятні кандидатури, то ми маємо в суспільстві одіозне сприйняття Михайла Охендовського.

- Ця ЦВК багато разів не пройшла перевірку виборами.

Якщо ми отримаємо новий склад ЦВК, політики вийдуть з зони комфорту

- Суспільство не довіряє ЦВК. І ці люди не мають морального права здійснювати дані повноваження. А в цій ситуації політикам дуже легко чинити політичні маніпуляції з виборчими правами громадян, переводячи в площину відповідальності ЦВК. І це неодноразово робилося. Остання ситуація, яку ми мали з призначенням проміжних виборів народних депутатів України, продемонструвала - наскільки зручно мати оце так зване «підвішене ЦВК». Тобто, коли постанова про дострокове припинення повноважень народного депутата йде до Центральної виборчої комісії кілька місяців, то виникають запитання до парламенту. Бо парламент просто технічно мав би швидко передати цю постанову про припинення повноважень, і ЦВК мало би приймати рішення. Але керівництво парламенту цього не робило. В суспільстві обговорювали, що Центральна виборча комісія ігнорує свої повноваження. І всі політики ніби з цим погоджувалися, знімаючи з себе відповідальність і навіть власними зусиллями демонізуючи склад Центральної виборчої комісії. Так само ми пам'ятаємо ситуацію з покійним Єремеєвим. Тобто ЦВК, дійсно, могла бути більш активною у пошуку свідоцтва про смерть Єремеєва. Але, як виявилося, це свідоцтво є в апараті Верховної Ради. І виникає питання, чому апарат Верховної Ради тримав це свідоцтво стільки часу? І, власне, знову ж таки, суспільство реагувало на цю ситуацію з точки зору відповідальності ЦВК, а не керівництва парламенту. Але якщо ми отримаємо новий склад ЦВК, політики вийдуть з зони комфорту.

- Чому вийдуть? ЦВК - фактично це парафія Президента. Він торгується з парламентом. ЦВК завжди залежна.

- Нинішні члени ЦВК, які на валізах сидять уже два роки, не вмотивовані діяти, і не турбуються про свою репутацію. Коли ж прийдуть нові члени ЦВК, їм треба показувати ефективність. У нинішніх членів ЦВК було розуміння, що вони в новий склад ЦВК не потраплять, тому вони були готові терпіти політичну демонізацію і не аргументовувати: чому вони приймають ті чи інші рішення, і підлаштовуватися під певні політичні мотиви керівництва держави, керівництва парламенту, політичних фракцій. З новими така історія буде неможливою. Вони змушені будуть думати про діяльність ЦВК на середньострокову і довгострокову перспективу. У нас є таке бачення, що ЦВК - це орган, який координує і організовує лише конкретні вибори. Це основна задача. Але у будь-якій цивілізованій країні Центральна виборча комісія задає тренд. ЦВК не може формувати законодавче поле, але ЦВК може задавати тренди розвитку інституту виборів. Наприклад, треба починати дискусію про цифрові вибори.

- В Естонії голосують онлайн, а ще десь є онлайн-вибори?

- Якщо говорити про цифрові вибори, то ми тільки маємо почати цю дискусію.  Естонія - це виняток із загального правила, там невелика кількість виборців і невелика кількість виборців голосує дистанційно. В найбільш розвинених західних країнах досі триває дискусія про доцільність, етапи й інтенсивність впровадження дистанційного голосування і цифрових виборів. Тому що тут є великі ризики. Ризики зовнішнього втручання в системи.

Зараз слід брати найкращі західні зразки і почати дискусію. Але без повноцінного ЦВК цю дискусію не можна розпочати!. Тому що хтось має на системній основі цим займатися. Хтось має розробляти проекти, пілотні експерименти. Тобто, якщо ми говоримо про нові способи голосування чи про певні удосконалення підрахунку голосів, електронний підрахунок голосів на дільницях тощо, ми маємо спочатку пройти певні пілотні експерименти. Перевірити як система працює. Це фактично планування на роки вперед.

- А є добрі зразки олнайн-виборів у західних демократіях?

У ЦВК є багато роботи, яка не пов'язана тільки з конкретним виборчим процесом

- Пілотні експерименти йдуть. Але вони, відверто кажучи, не завжди є успішними, навіть у тих країнах, де немає ризиків політично мотивованого втручання в ці системи. Втім, виборець змінюється, він стає все більш мобільним і, об'єктивно, ми йдемо до цифрових виборів. Хоча ми не можемо так одномоментно сказати, що ми відмовляємося від традиційних способів голосування. Ми маємо пройти довгий шлях і обговорення вибору найкращої технології, і впровадження перевірки через пілотні експерименти. Але я веду до того, що у ЦВК є багато роботи, яка не пов'язана тільки з конкретним виборчим процесом. Організувати вибори в 5 округах немає жодної проблеми. Для будь-якого члена ЦВК ...

- Політики бояться, бо це буде чіткий показник соціологічний для результатів наступних виборів…

- З технологічної точки зору все відомо, є секретаріат Центральної виборчої комісії, який прекрасно володіє інструментарієм організації таких виборів. Але швидше за все, їх проводитиме вже новий склад ЦВК. Це конституційне право Президента і конституційне право Верховної Ради визначити склад, ми лише маємо ставити чіткі вимоги до ЦВК. З одного боку - деполітизація діяльності, з іншого боку - належна організація тих виборчих процесів, які відбуваються в країні. І третє - це планування заходів із вдосконалення виборчого процесу інституту виборів. Наприклад, ми говоримо багато років, і є напрацювання, в тому числі експертного середовища, про запровадження системи навчання членів виборчих комісій.

- Ви про тренінги для членів комісій?

Будь-який склад нового ЦВК буде кращим, ніж те, що ми маємо зараз

- Тут питання не лише в тренінгах перед днем голосування чи виборчим процесом. Це неефективно. Особливо, коли ми бачимо, що члени виборчих комісій змінюються фактично за кілька днів до дня голосування. Ми одних навчили, через два дні, ці, ті, хто навчені, вони вже ідуть, відмовляються працювати, і приходять люди, які абсолютно не мають жодного уявлення про те, як їм працювати. Тому має бути постійна система навчання потенційних членів виборчих комісій у міжвиборчий період. Такі напрацювання є. Але коли два роки ЦВК була неповноцінна, реалізувати ці напрацювання, навчання й атестацію знань потенційних членів виборчих комісій було просто неможливим.

Але будь-який склад нового ЦВК буде кращим, ніж те, що ми маємо зараз. Це ми маємо розуміти. Тому що буде багато певних негативів по окремих кандидатурах, і вони напевно будуть об'єктивні. Але це все одно поступ уперед, тому що ми отримуємо повноцінний стабільний орган, який буде нести вже повноцінну відповідальність. До нових членів ЦВК висуватимуться інші вимоги, і суспільство може контролювати їхню діяльність, і висувати конкретні вимоги.

-  Але подання до парламенту все нема й нема.

- Представник Президента в парламенті 10 травня заявив про те, що Президент внесе подання до кінця минулого тижня. Ми бачимо, що тиждень минає, подання немає. Про що це може свідчити? Про те, що питання ЦВК знову пов'язуються з іншими політичними проблемами, які є в нашому політичному просторі. Це надзвичайно погано. Тому що це - вибори, а виборчі права громадян не можуть залежати від інших питань, які їх не стосуються.

Тому ми бачимо там певні дискусії в парламенті щодо питань розслідувань і питань порядку денного й таке інше. І дуже не хотілось би думати, що відтермінування внесення подання пов'язано з певним конфліктним станом парламенту, який зараз у нас є. І всі усвідомлюють: важливо не допустити монополізації ЦВК з боку одних політичних груп. Тому що теоретично можливо допустити, що, наприклад, у поданні Президента будуть враховані лише кандидатури від окремих фракцій, а не від усіх. Це буде погано, тому що, знову ж таки, ми повертаємось до довіри. Якщо частина політичного спектру, який є у парламенті, заявить, що їх відсторонили від можливості запропонувати результативну кандидатуру, то прихильники цих політичних сил будуть не довіряти діяльності центральної виборчої комісії.

І це серйозний мінус навіть у рейтингах влади. Суспільство подорослішало. Я був дуже здивований тим, що на позачергових виборах Криворізького міського голови, коли я був у Кривому Розі, прості люди, з якими вдалося спілкуватися, які не мають жодного стосунку до організації виборів, запитували: «Як вибори можуть бути чесними, якщо у нас не змінена Центральна виборча комісія?»

- Які найголовніші проблеми будуть стояти перед новим ЦВК, коли він буде обраний?

Підвищення відкритості ЦВК є ключовим завданням

- Запровадження системи навчання членів виборчих комісій. Питання розвитку системи відкритих даних. Ми маємо запровадити систему відкритих даних на всіх етапах виборчого процесу, щоби ці дані були доступні науковцям, аналітикам громадських експертних організацій, міжнародній спільноті. Якщо зайти на сайт виборчих комісій у розвинених країнах, то ми побачимо, наскільки ми відстали у цьому питанні - в доступі до електоральних даних.

Деполітизація Центральної виборчої комісії - це важливе питання, і воно забезпечується лише активним громадським контролем. Тому ЦВК має відмовитись від практики приймати рішення, не пояснюючи їх зміст і без правового обгрунтування. У нас, на жаль, така практика склалась: якщо виникає певний конфлікт, рішення прийнято, а пояснюють це рішення всі, крім членів ЦВК. Зрозуміло, чому це робилось. Тому, що члени ЦВК в тих умовах, коли вони були в підвішеному стані, просто не хотіли брати на себе відповідальність перед суспільством. Вони прийняли, закрилися і далі нічого не відбувалося. Підвищення відкритості ЦВК - є ключовою задачею.

Питання потенційно можливих виборів, пов'язаних із мирним врегулюванням. Має бути хоча б одна особа, яка буде здатна говорити на цю тему в Центральній виборчій комісії. В цьому, попередньому складі ЦВК такої людини, на жаль, не було. Далі - питання внутрішньо переміщених осіб. Як їм забезпечити повноту виборчих прав на підконтрольних територіях? Якщо говоримо про мирне врегулювання (потенційне, гіпотетичне), то ЦВК має підвищувати свою компетентність у цьому питанні, мислити на десятиліття вперед і розуміти, що у разі досягнення якихось мирних домовленостей вона має бути здатна організувати цей виборчий процес. Тому що тільки українське ЦВК може організовувати такі виборчі процеси, якщо вони потенційно колись будуть.

Лана Самохвалова, Київ.

Фото: Костянтин Ковпак

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-