Скандал у Чопі: Законні дрова чи контрабандний кругляк?

Скандал у Чопі: Законні дрова чи контрабандний кругляк?

Аналітика
Укрінформ
Скандал із затриманими вагонами з лісом у Чопі набирає обертів: активісти заявляють, що справу спустили на гальмах, а власник нарікає на збитки

На Закарпатті новий скандал, пов'язаний із лісом. Цього разу йдеться про 20 з гаком вагонів з карпатською деревиною, які везли в Європу через Закарпаття. Вагони, вантажені лісом, привернули увагу активістів, які спровокували перевірку щодо якості цього товару. Адже вантажені вагони були цільними великими деревами, а в документах мова йшла про "дрова". Дивна ситуація з експертною оцінкою, яку, за словами активістів, затягували, подальше відкликання скандального вантажу власником із митниці, та, зрештою, реакція на ситуацію з боку прем'єра Гройсмана, спричинила справжній корупційний скандал.

ЧОГО Б ЦЕ ЗАКОННИЙ ЛІС ЇХАВ ЧЕРЕЗ КОРДОН У НЕДІЛЮ О СЬОМІЙ РАНКУ?

- Минулої неділі, 17 квітня, вранці журналісти з Мукачевого повідомили мені, що на Чоп їде товарняк, вантажений лісом, - переповідає події, що призвели до скандалу, чопська активістка Лариса Приходько. - Зваживши на те, що це цілий состав, що перевезення та оформлення відбувається чомусь зранку, о 7-й годині, у вихідний, а не в робочий день, як зазвичай, ми вирішили перевірити документи, за якими відправляють цей ліс за кордон, і пішли на залізничний вокзал у Чопі, куди якраз уже прибув товарняк із лісом. 

Пані Лариса каже, що двічі перерахувала на камеру вагони - їх було 24. Викликала на підмогу ще одного журналіста - і разом пішли до митниці дізнатися, під якими документами їде цей ліс за кордон.

- Ми пішли в адміністрацію митниці, в будівлю, яка тут називається "контора передач". Попросили дозволу глянути на документи вантажу, з'ясувати, що саме заявляв відправник про цю деревину в документах. Пояснили причину запиту: мовляв, є заборона на вивіз кругляка за кордон, йде масова вирубка лісів, є загроза екології… Документів ніяких ми не побачили, нас натомість брутально виштовхали за двері, працівники митниці забарикадувалися у кабінеті.

Тоді активісти викликали поліцію.

- Поліція, прибувши на виклик, відреагувала дивно: нам прочитали лекцію про те, що ми не маємо права тут перебувати та що порушуємо робочий процес на митниці. Тим не менше, поліції документів теж не показали. Але вони не надто рвалися перевіряти - ні папери, ні поїзд на предмет відповідності документам за сортністю даного лісу, - каже пані Лариса.

- Того дня пізніше нам вдалося проінспектувати на камеру поїзд із лісом. Допомогли незалежні експерти, які, перевіривши вагони, сказали, що 40% вантажу не є дровами, це, як мінімум, технічна сировина 1 класу. Там було 24 вагони, в деяких ми виявили кругляк, у деяких - цінні породи лісу: ясен, явір, бук. Це усе є зафільмовано, - активістка постійно акцентує на цифрі 24 вагони, адже в офіційних повідомленнях щодо затриманого лісу на митниці та в прокуратурі мова, чомусь, іде лише про 22 вагони з лісом.

Того ж дня вдалося з'ясувати, що, згідно з документацією, зі слів активістів, ліс їде з Турківського району Львівської області й значиться як дрова. Належить деревина підприємству ТОВ "Укрліскомплекс". За інформацією з мережі, дане підприємство займається оптовою торгівлею деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням. Зареєстроване ТОВ у Закарпатській області, в селі Баранинці на Ужгородщині, по вулиці Миру, 2. Цікаво, що засновниками його є громадяни Чеської Республіки та Російської Федерації.

Треба сказати, що факт наявності частки російського бізнесу додав інтересу до скандалу. Місцеві стрічки новин зарясніли повідомленнями про те, що росіяни продають український ліс через Закарпаття до ЄС.

ЗАПЕВНИЛИ, ЩО ПРОВЕДУТЬ ЕКСПЕРТИЗУ, А НАТОМІСТЬ - ТЯГЛИ ЧАС

Перша реакція на затримані активістами вагони з боку влади - митниці та СБУ області - була наступного дня.

- Ми пішли до керівника УСБУ на Закарпатті Олега Воєводіна, він нас запевнив, що вагони з лісом будуть проекспертовані на сортність, а за результатами експертизи буде надана правова оцінка ситуації, - каже Лариса Приходько. - Процитую його слова: "Зранку ми з керівником митниці були на нараді з губернатором, начальник митниці запевнив, що вже замовив експертизу, вона буде проведена найближчим часом". Насправді, це була гра на затягування часу.

Ліс повезли начебто на експертизу чомусь знову в Мукачеве і чомусь аж наступного дня. І ще що цікаво: з Чопа до Мукачевого поїхали вже 22 вагони з лісом. Було зрозуміло, що це стовісотково кругова порука, що влада шукає спосіб вирішити проблему. Його знайшли: ліс навмисно відвезли в Мукачеве на склад, вигрузили, щоб неможливо було взагалі більше провести експертизу. А коли ліс завантажували в Мукачевому ще перед тим, як везти на Чоп 17 квітня, якийсь експерт дистанційно виписав висновок, що це дрова. Ліс направді він не оглядав.

ОФІЦІЙНО: З ВАНТАЖЕМ І ДОКУМЕНТАМИ УСЕ "ОК"

Офіційні повідомлення про затриманий ліс з'явилися 19 квітня. Відреагували в прокуратурі повідомленням про те, що прокурор Янко дав доручення "негайно провести експертизу щодо походження вказаного лісу, його характеристик тощо. Відтак, перевірити і відповідність товаросупровідних документів вказаної лісопродукції її фактичним характеристикам. Після вивчення усіх матеріалів з цього питання, прокуратурою буде надана оцінка законності транспортування вказаного лісу за кордон", ішлося в повідомленні. 

Через день дали офіційну оцінку затриманому поїзду з лісом і на митниці. 

"У міжнародний залізничний пункт пропуску "Чоп" митного посту "Залізничний" 17 квітня 2016 року надійшли 22 залізничні вагони з товаром "деревина паливна", - повідомили у прес-службі Закарпатської митниці. - Згідно з товаросупровідними документами, відправники - українські товариства, вантажоодержувач - австрійське підприємство, покупець - чеська фірма. Декларантом було подано до митного оформлення 8 електронних митних декларацій з відповідними товаросупровідними документами на вантаж "деревина паливна", загальним об'ємом 1119,32 куб. м. Відповідно до заявлених документів, товар, який переміщувався у вагонах, підпадає під дозволену для експорту "паливну деревину", - запевнили на митниці.

У закарпатському лісгоспі теж прокоментували ситуацію, адже за інформацією активістів, у составі був ліс не тільки "львівський", а й із закарпатських лісгоспів.

"З 1200 кубометрів деревини - 250 кубів дров довжиною по два метри було придбано у державних лісгоспах Закарпатської області (ДП "Довжанське ЛГ" та ДП "Перечинське ЛГ". Дрова, придбані у Закарпатських лісгоспах, закуплені згідно з державними гостами і експортними контрактами. Вся інша деревина придбана у військових лісництвах та за межами Закарпатської області", - прокоментували ситуацію у прес-службі Управління лісомисливського господарства області.

ПРЕМ'ЄР ВИМАГАЄ ПЕРЕВІРКИ

Незважаючи на те, що усі державні служби запевнили збурену громадськість, що за документами з затриманим чопським лісом усе гаразд, справа отримала новий поворот - після заяви прем'єра Володимира Гройсмана, який дав доручення голові Державної фіскальної служби України Роману Насірову негайно провести службове розслідування щодо інциденту в м. Чоп, пов'язаному зі спробою вивезення високоякісної необробленої деревини за кордон. 

"Я б хотів, щоб кожен, хто причетний до цього - хто відправляв, хто робив оформлення, хто підписував - вони всі повинні бути покарані, і їх матеріали повинні бути передані у Національне антикорупційне бюро", - заявив Гройсман.

У свою чергу Роман Насіров повідомив, що службове розслідування щодо цього інциденту розпочато, і висловив надію, що воно буде закінчено вже на цьому тижні.

КРИМІНАЛЬНЕ ПРОВАДЖЕННЯ ДОСІ НЕ РОЗПОЧАТО

Зі свого боку, ми поцікавилися в активістів, що змінилося у справі після заяви Гройсмана.

- 25 квітня мені телефонували з УБЕЗ, співробітник даної служби призначав зустріч для того, аби надати свідчення та пояснення, - розповідає Лариса Приходько. - Він пояснив, що звернувся до мене через зареєстроване моє звернення на "гарячій лінії" уряду. Я відмовилася, й пояснила чому: це розслідування немає ніякого сенсу. Це бутафорія. От якщо буде розпочато кримінальне провадження, я готова давати свідчення та відеоматеріали. А просто витрачати свій час на пусті розмови задля імітації роботи не буду, бо такі розслідування в УБЕЗі ні на що не вплинуть, - каже активістка.

- Те, що активісти підняли проблему, нічого не вирішить - без належної реакції з боку влади, без зміни недосконалих законів, які призводять до таких ситуацій, - коментує ситуацію Олександра Клімова, журналістка, яка помітила вагони з лісом у Мукачевому вранці 17 квітня та повідомила колегам у Чоп. - Днями я мала розмову з власниками цього лісу. Вони скаржилися на величезні збитки. Їх можна зрозуміти, бо вони купували ліс як "дрова", й за документами в них усе гаразд. А продали їм ці "дрова" у наших лісгоспах.

- Після перших публікацій довкола цієї ситуації до мене була маса звернень від людей, які помічають масові рубки у своїй місцевості, присилають фото, пишуть повідомлення, - каже Олександра. - Я розумію, що людей турбує, що поблизу їхніх домівок лисіють гори, що влітку у них зникає вода в криницях, але, з іншого боку, вони чекають, що хтось із активістів приїде й стане на їхній захист. А таким чином проблеми не вирішити.

НЕМА ПІДСТАВ ГОВОРИТИ ПРО СХЕМУ КОНТРАБАНДИ

Ми поцікавилися також у керівництва області, чи можна на підставі даної ситуації говорити про "кругову поруку" й про контрабанду лісу, яка не припинилася із забороною про вивіз кругляка в листопаді минулого року. 

- У нас немає інформації про те, що це була схема, за якою незаконно вивозили деревину із Закарпаття, той вантаж мав відповідні супровідні документи, крім того, у нас діє заборона на вивіз кругляка за кордон, але нема заборони продавати кругляк на внутрішньому ринку, - прокоментував речник Геннадія Москаля Ярослав Галас. - Щодо цієї ситуації повинна бути належна оцінка з боку митниці та силовиків. Наскільки мені відомо, днями має бути зустріч власників вантажу з громадськістю - вони бажають розставити крапки над "і". Адже через затримання вантажу люди зазнали значних збитків. За це хтось має відповісти. У свою чергу наша позиція така: якщо є порушники, вони мають бути виявлені та покарані, якщо ні - власникам повинні відшкодувати збитки.

Тетяна Когутич, Ужгород.

Фото: Юрій Рильчук, Укрінформ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-