Роман Безсмертний, представник тристоронньої контактної групи з врегулювання ситуації на Донбасі
У Парижі українська сторона на 90 відсотків відстояла свою позицію
Інтерв'ю 04.03.2016 14:08 1921
  •  
  •  
  •  

У п'ятницю вночі у Парижі завершилася зустріч міністрів закордонних справ України, ФРН, Франції, Росії щодо врегулювання кризи на Донбасі у Нормандському форматі. Ми попросили прокоментувати результати переговорів одного з учасників Мінського процесу, представника тристоронньої контактної групи з врегулювання ситуації на Донбасі Романа Безсмертного.

- Романе Петровичу, як Ви оцінюєте результати зустрічі?

- Якщо оцінювати, чи вдалося українській стороні донести і відстояти свою позицію, то - так. На 90% українська сторона відстояла свою позицію. Це дуже важливо. Це перше. Друге. Українська сторона продовжувала доносити свої аргументи про бачення імплементації Мінських домовленостей, демонструючи єдність у цьому питанні парламенту, уряду, Президента і т.д. Це дуже важливо. Третій момент: треба відзначити конструктивність української сторони. Вона не лише відстоювала, аргументувала, вона казала, що ми бачимо от таку динаміку і таку дорогу вирішення питань, пов'язаних із імплементацією Мінських домовленостей.  У цілому, я дуже радий тому, як українська сторона вела свою лінію, тому, як вона її відстоювала, які вона наводила аргументи. Мої очікування щодо результатів співпадали із тим прогнозом, який я робив. Це дуже важливий етап у ході всього переговорного процесу, дуже важливий етап. І він показав правильність курсу, який обраний українською стороною в питаннях переговорів.

- Як далі розвиватиметься ситуація?

- Далі треба шукати підходи, шукати пропозиції, пропонувати сторонам цього переговору домінуючий принцип, на якому має базуватися механізм запровадження домовленостей. Це - ключовий принцип прав людини. Він дасть можливість забезпечити безпекову складову, завершити процес обміну незаконно утримуваними особами, а це відкриє дорогу для продуктивної дискусії навколо питань, пов'язаних із політичними механізмами врегулювання. Мені здається, що настав час, коли ми можемо запропонувати саме такі підходи до подальшого розвитку ситуації.

- Ви вважаєте, що Нормандська зустріч відрізнялася зазвичай від того, що відбувається в Мінську. Тобто там міністри повторюють тези, що ми не можемо провести вибори, доки нема контролю над кордоном і відведення зброї. А чи повторює Клімкін у Нормандському форматі те, що звучить на Мінських переговорах?

Те, що відбулося вчора в Парижі, яскраво показало - на всіх чотирьох рівнях виконується одна й та ж сама робота. Сторони мали б визначитися з функцією, яку вони виконують у цьому процесі. А це недолік, який не так складно подолати

- І перевага, і недолік всього процесу те, що дуже часто зустріч в Нормандському форматі на рівні голів держав, на рівні міністрів, на рівні трьохсторонньої контактної групи, на рівні підгрупи - вони повторюють одна одну. Але це й перевага, це й недолік. Тому, скажімо, якщо аналізувати цю сторону питання, то треба сказати, що оте, що відбулося вчора в Парижі, воно яскраво показало, що тут є проблема, і суть її полягає в тому, що всі ті чотири рівні, вони б мали визначитися з функцією, яку вони виконують в цьому процесі. Мене це з самого початку турбувало, вони б мали визначитися, хто у цій піраміді формулює мету, хто виставляє завдання, хто пропонує інструменти, хто приймає інструменти до виконання, і хто виробляє пропозиції. Бо те, що скажімо, на сьогоднішній день видно - це на всіх чотирьох  рівнях виконується одна й та ж сама робота. Це недолік, який не так складно подолати.

- Ми дали зрозуміти Європі, що ми хотіли б у переговорах бачити їх арбітром, а не лобістом російського бізнесу. Але чи вдасться нам після цього зберегти санкції проти Росії?

- Я ніколи в цьому процесі не паралелив санкції і Мінський процес, як такий. На сьогодні достатньо аргументів, не те що знімати санкції, а достатньо аргументів, щоб їх збільшувати. Це в Європі прекрасно розуміють. Де тут є проблема? Є проблема в донесенні, постійному донесенні української позиції, аргументації до європейських колег на всіх рівнях. Тут є цілий ряд проблем комунікаційного плану, які треба вирішувати. Я думаю, що над цим треба працювати. Тут над цим йде робота. На жаль вона, скажімо так, вимагає покращення.

- Тобто, якщо ми будемо на кожному європейському перехресті показувати звірства російських військ, то це може вплинути?

- Очевидно, якщо ми будемо аргументувати, розповідати, інформувати, показувати все це, то це підсилюватиме наші аргументи. Якщо зібрати статистику присутності того контингенту військ, які сьогодні перебувають на території окупованого Донбасу, то для людей, які бодай трохи знають історію, розуміють питання геополітики, військові компоненти, ясно, що це об'єднання, яке виставлено не лише проти України. Це складова зовсім іншої мети. Тому європейцям над цим треба замислитися, і до них треба це все доносити, показувати це. Бо мова йде не тільки там про формування такого угруповання на території окупованого Донбасу. Подивіться по всьому периметру, особливо по західному кордону Російської Федерації, і стане зрозуміло, яка роль відведена тому контингенту, який знаходиться на території окупованого Донбасу.

- Чи існує зв'язок між заявами Юнкера про те, що Україна не буде в ЄС, в НАТО ще десятки років та зустріччю в Парижі?

-  Я не знаю. Але завжди, коли я чую такі  карколомні фрази представників європейського істеблішменту, я завжди шукаю повний текст виступу. Коли я вчора прочитав це, я намагався знайти, а в контексті чого це говорилося? Чесно кажучи, я таки не знайшов повного виступу. Тому мені важко зараз говорити, оцінювати, але я думаю, я припускаю, що скоріш за все це аргумент проти референдуму або проти негативного по відношенню до України голосування на референдумі. Ось так воно виглядає. Бо трактувати це можна, може я скажу так, мені б хотілося щоб так було. Однак насправді питання вступу України в ЄС - це не стільки проблема Європи, скільки проблема України. Наскільки ми зможемо показати себе в тому, що ми здатні запроваджувати європейські цінності, європейські механізми. Хоча в мене вже вперше за весь цей час, що я знаходжуся в цьому процесі, коли прочитав ці слова Юнкера, у мене вперше виник такий скепсис по відношенню до європейського істеблішменту чиновництва. Бо мені відомо про те, що Юнкер досить добре поінформований по ситуації в Донбасі, про ситуацію загалом в Україні. Я вам не готовий сьогодні так остаточно протрактувати те, що сказав Юнкер, я би хотів подивитися, що там було у виступі? Бо, наприклад, мене трошки здивувало, скажімо, так як потрактовано останній виступ Штайнмаєра на Раді безпеки і віце-президента Сполучених Штатів Америки по питаннях виборів. Якщо почитати повний текст, то там говорилося про безпеку, а потім про вибори. В даному випадку тут треба звертати увагу на тонкощі, а не просто дивитися лише на заголовки, я би так сказав, принаймні станом на сьогоднішній день.

- Скажіть, те, що Лавров сказав про успіхи переговорів, про майбутнє розмінування, це була така ритуальна фраза чи їхні ДРГ перестануть тепер мінувати наші райони?

- Було помітно ще в Мінську, як перед Парижем вони метушилися, намагалися показати, які вони конструктивні. Я був учасником декількох розмов, де там такі вже пасажі були миролюбні, але як при цьому можна розцінити ті два протоколи, які підписані про маркування мінних полів, розмінованих, і припинення злагодження з використанням бойових компонентів? Це що, досягнення в питаннях безпеки, це ж смішно, розумієте? Зробили б те, що треба зробити було і без підписання протоколів.

Внутрішньо переміщеним особам голосувати "ДНР-ДНР" не дадуть. Тема інформаційного простору не вирішена. Тема участі політичних сил не приймається ні в якому випадку, ні в яких складових. У такому разі ми говоримо не про процеси інтеграції, а про процес самоізоляції анклавів

- А Європа буде, так виглядає, таки буде наполягати на виборах?

- Позиція української сторони дуже конструктивна. Ми пропонуємо, але ми пояснюємо, що можемо розробляти, дискутувати ці питання, але як ви збираєтесь проводити вибори, коли там стріляють, як ви збираєтесь, наприклад, реєстр виборців відновити, як забезпечити голосування внутрішньо переміщених осіб? Тобто тут ситуація така: ми ж ведемо себе абсолютно конструктивно, я не хочу ілюструвати це конкретними фразами тощо, але тут наша позиція конструктивна. І якщо ви мали можливість посидіти в підгрупі, то ми пропонуємо: ось перше, друге, третє, тепер скажіть як це зробити, коли стріляють, коли елементарної присутності держави на цій території немає? Внутрішньо переміщеним особам вони категорично не хочуть давати участі у голосуванні на території, де вони зараз перебувають. Тоді питання: як забезпечити їхні права? Тема інформаційного простору не вирішена. Тема участі політичних сил не приймається ні в якому випадку, ні в яких складових. Тоді про що мова буде вестися? Тоді ж ми говоримо не про процеси інтеграції, а про процес самоізоляції анклавів. І якщо ви хочете самоізолюватися, то ми у цьому не помічники.

- Яким буде наступний Мінськ 9 то 10 березня?

- Очевидно, що політична підгрупа  працюватиме, інші підгрупи будуть працювати.  Ключовими будуть питання безпеки, обміну заручниками, це питання, з розв'язання соціально-гуманітарних складових. І  тема, пов'язана з виборчою модальністю, також буде звучати.

Лана Самохвалова, Київ

Повна версія сайту
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-