Це і є вид саботажу: начебто й виконали всі свої зобов'язання, а насправді - не може нічого працювати
- Хотів запитати, але його керівник не бере трубку, значить, не хоче розмовляти. Голова Нацдержслужби України Костянтин Ващенко не проголосував, це його право. Не голосуючи, він абсолютно чітко розумів, що це не дає можливості запрацювати органу. І тоді комісія розсварилася, всі розбіглися. А потім було незрозуміле моє дуже швидке призначення в день голосування трьох членів НЗК. І, так би мовити: ми виконали свої зобов'язання перед Європою! А те, що воно не може працювати, ніхто не подумав, а воно реально не може працювати. Оце і є вид саботажу: начебто й виконали всі свої зобов'язання, а насправді - не можемо нічого зробити. Отак і саботується. Потім, пам'ятаєте, була поправка, яка приймалася щодо відтягнення строку декларації, це теж своєрідний вид саботажу, але вже через законодавчу діяльність.
- А чому одному з авторів цієї поправки Андрію Деркачу так боятися електронної декларації? Для чого відтерміновувати на рік?
- Я не знаю чому. Ситуація така, що її все одно ж треба складати. А так можна все майно передати за цей рік на друзів, знайомих.
- Тож їм потрібний час, щоб переписати свою власність?
- Декларації на 1 січня 2016 року - це фактично декларування всього за 2015 рік. У цьому році треба подавати декларацію за минулий рік. А якщо відтермінувати, то за 2016-й рік можна все переписати і в 2017-у подати за 2016-й, коли вже чиста декларація. Це теж такий вид саботажу. Отака ситуація. Я не впевнений, що ніхто там із керівників держави не втручається в діяльність комісії, я думаю, що вони слідкують за всіма цими органами. Точно так було і по НАБУ, і по антикорупційному прокурору, і по Агентству.
- Кажуть, що обрання на конкурсі розмиває відповідальність...
- Ні. Публічна позиція в тому, що персональну відповідальність повинен нести саме цей голова НАБУ: він або собі створить ім'я та увійде в історію, або увійде в історію як людина, яка мала шанс виправити країну, а не зробила це. Так само тут з НАЗК. Тобто, перший склад НАЗК або створить найвищі стандарти антикорупційної діяльності в Україні, або заживе славу тих, що просиділи чотири роки і нічого не зробили. Люди з НАЗК наділені правом, наприклад, працювати з викривачами, працювати з громадою щодо визначення незаконного збагачення або в системі фінансового контролю політиків чи державних службовців. Комісія працює, і вона обирає людей за своїми фаховими характеристиками, моральними характеристиками тощо. Хто може розмити відповідальність? Якщо вже в діяльність комісії хтось втрутився і зманіпулював вибором комісії, тоді виникає відповідальність осіб. А поки що я покладаю відповідальність за недосформований склад агентства виключно персонально на пана Ващенка, який тоді не проголосував. Якби не він, то вже повністю би всіх обрали, і вже все працювало.