Валерій Чалий, Посол України у США
Росії не вдасться відвести увагу США від України
Інтерв'ю 29.12.2015 12:15 2074
  •  
  •  
  •  

Якщо розглядати динаміку двосторонніх відносин України і США, то 2015-й без вагань можна назвати роком, коли вони досягли найбільшої інтенсивності та глибини. Це підтверджується не тільки кількістю візитів та зустрічей високого рівня, але й рівнем підтримки України з боку Сполучених Штатів. Про те, якою була політика США щодо України впродовж року, чого добитися було найскладніше, що американці очікують від України в боротьбі з корупцією, а також багато іншого в інтерв'ю Укрінформу розповів Надзвичайний і Повноважний Посол України у США Валерій Чалий.

АМЕРИКАНЦІ ЗМІНИЛИ ПОГЛЯД НА УКРАЇНУ

- Посольство США в Україні назвало 2015 рік "гарним" для двосторонніх відносин Києва і Вашингтона. Яким він був на ваш погляд?

- Очевидно, цей рік можна назвати одним із найбільш насичених в українсько-американських відносинах, а головне за якістю діалогу він став найбільш глибоким за всі останні роки. Звичайно, це пов'язано, насамперед, з боротьбою України проти агресії Росії. Можна констатувати, що двосторонні контакти відбувалися постійно на найвищому політичному рівні. Крім того, 2015-й став роком дуже серйозної уваги до України з боку американського політикуму, чого не було вже давно. На відміну від 1990-х, зараз американці чітко усвідомлюють, яку роль відіграє український народ, захищаючи не тільки суверенітет України, але й безпеку цілої Європи. Свідченням цьому стали двопартійні рішення Конгресу в 2015 році та підтримка в багатьох питаннях з боку адміністрації США.

- Наскільки, на Ваш погляд, змінилася позиція Штатів стосовно України впродовж року?

У політичній позиції Вашингтона щодо України спостерігається "константа"

- Якщо говорити про політичну позицію Вашингтона, то вона залишається незмінною: підтримка суверенітету й територіальної цілісності України, невизнання окупації Криму й відновлення дії міжнародного права. Така ж "константа" спостерігається і в продовженні санкцій.

Зміни відбулися у військово-технічній співпраці, особливо, в другій половині року. Зокрема, це стосується навчань інструкторами США підрозділів Міноборони України. Крім того, на підтвердження слів Посла США в Україні Джеффрі Пайєтта, до цього можна додати успішну реалізацію проекту реформи української поліції, який став сигнальним, але не останнім. Ми працюємо, щоб такого роду проекти практичних реформ відбулися в Україні й наступного року.

У другій половині 2015-го були прийняті важливі рішення щодо збільшення допомоги для України. Понад $658 млн закладено в бюджеті США по лінії Державного департаменту на 2016-й рік для підтримки фінансової стабільності, двосторонньої співпраці та безпеки України, а також, $250 млн по лінії Пентагону безпосередньо на військову сферу.

Дещо інша динаміка, яка нас задовольняє не повною мірою, стосується гуманітарної допомоги. Прогнозні показники потреб України на цьому напрямі на сьогодні досягнуті недостатньо. США виділили більше $84 млн, і вони якраз є лідерами в цій допомозі, але Штати також мають додатковий потенціал. Які рішення будуть прийматися, ми будемо визначати далі. Наприклад, минулого місяця ієрархи українських церков за сприяння Посольства та Фундації "США-Україна" звернулися до Президента США Барака Обами про забезпечення допомоги в доставці гуманітарних вантажів в Україну. Крім того, ми зараз працюємо з конгресменами, які ініціювали власні проекти гуманітарної допомоги для України. Очевидно, що ми також будемо намагатися реалізовувати завдання Президента України не тільки на цих напрямах.

На зустрічах у Києві, під час візиту Віце-президента США Джозефа Байдена, де я був у складі офіційної української делегації, всі погодились, що треба дати додатковий імпульс двосторонньому механізму стратегічного партнерства.

- Ви маєте на увазі створення Комісії Байден-Порошенко?

- Я нагадаю, що колись працювала комісія Кучма-Гор, потім ці зусилля відновив міністр закордонних справ Петро Порошенко. Згодом, на жаль, інтенсивність робочих структур комісії стратегічного партнерства загальмувалася. Зараз настав час відновити всі інституційні механізми. Позиція наших американських партнерів полягає в необхідності робити прагматичні кроки. Я погоджуюся з нею, але це не означає, що нам не потрібні інституційні механізми взаємовідносин, які дають можливість фокусуватися на двосторонній співпраці.

НАЙСКЛАДНІШІ ПРІОРИТЕТИ

- Що було найважчим для Посла України в Сполучених Штатах у 2015 році?

- Найскладнішим, але водночас найцікавішим з точки зору нашої роботи, стало те, що Посольству вдалося активно долучитися до консультацій у процесі підготовки бюджету Сполучених Штатів в частині допомоги Україні. Я дуже вдячний тим конгресменам і сенаторам, а це близько 20-ти законодавців, з якими вдалося провести зустрічі, відстоюючи кожну цифру, пояснюючи її необхідність. Вдячний і багатьом високопосадовцям з Пентагону й Держдепартаменту, які з розумінням поставилися до нашої ситуації. Особливо вдячний тому колу друзів України, які різними засобами підтримували збільшення цієї допомоги в оборонному бюджеті США. Це був найважчий виклик, і я думаю, що ми отримали непоганий результат.

Що було найскладнішим в емоційному плані й не менш відповідальним - це робота на забезпечення інтересів українських громадян. Наприклад, українських моряків, які потрапляють у складну ситуацію в Тринідад і Тобаго, чи на суднах під прапором Антигуа і Барбуди. Або ж постійний контроль за дотриманням прав наших дітей, усиновлених американськими сім'ями та за ситуацією з лікуванням українських військових, які проходять реабілітацію на всій території США. Це велика робота для людей, від якої залежить їхня доля, і як Посол я надаю їй один із найбільших пріоритетів. Тому ми намагаємося відпрацьовувати це максимально.

САНКЦІЇ ТА МЕСЕДЖІ

- Мінфін США кілька днів тому ввів нові санкції проти Росії та її прибічників через агресивну політику РФ в Україні. Чому це сталося саме зараз, на чому увірвався терпець американців?

Продовження санкцій - це чіткий меседж, що Росії не вдасться перемістити фокус уваги світу з України, наприклад, на Сирію

- Перш за все, це не стало для мене неочікуваним. Політичне рішення щодо продовження санкцій приймалося у форматі широких консультацій ще раніше. Ми постійно тримаємо зв'язок з тими, хто веде цей напрям тут, але, як відомо, США координують свої дії з європейськими партнерами. Очевидно, це стало реакцією на те, що весь пакет Мінських угод, як би до нього хто не ставився, не був виконаний російською стороною. Більше того, виникло велике запитання щодо політичної волі Москви виконувати цей, по суті, мирний план. Тому продовження санкцій - це чіткий меседж, що Росії не вдасться перемістити фокус уваги світу з України, наприклад, на Сирію, і що Америка не забуває про Крим та всі порушення, які вчинила Росія.

Ще один сигнал, очевидно, був спрямований Західному світу, що політика санкцій діє і дає свої результати. Тому спроби Москви розвалити єдину позицію Європи й Америки, солідарну з Україною, провалилися попри те, що російська сторона витрачала серйозні ресурси на це. 2015 рік став тим моментом, коли на Заході остаточно зрозуміли, що довіра до керівництва Росії зруйнована, тому дії мають бути досить впевненими, сигнали чіткими, а єдність повинна зберігатися. Тільки така політика може призвести до результату та змусити РФ відмовитися від агресивних дій.

- Попри зусилля міжнародної спільноти Росія все ж вдається до ескалації. В зоні АТО поновилися масові обстріли українських позицій, підрозділи бойовиків зайняли Комінтернове. Чи має намір українська сторона апелювати до РБ ООН у зв'язку з різким загостренням ситуації на Донбасі?

- Всі кроки по мирному процесу Посольство України у США координує з Центром, де формується зовнішня політика. Ми будемо робити все, що необхідно для максимальної реалізації українських інтересів.

АМЕРИКАНЦІ ЗАКЛИКАЛИ ПРИПИНИТИ БЛОКАДУ КРИМУ

- У питанні Криму США неодноразово офіційно заявляли, що ніколи не визнають спроби анексії з боку Росії. Натомість, що кажуть у Вашингтоні в кулуарах про ситуацію на півострові, в тому числі, щодо припинення енергопостачання з України?

- Буду з вами відвертий. Американські журналісти, експерти, політики відразу адресували мені масу запитань стосовно так званої "блокади Криму" та закликів чи побажань, що це має бути негайно припинено. З одного боку, ці резони мені зрозумілі, і дійсно там (у Криму - ред.) залишились наші громадяни, які в умовах російської окупації потребують підтримки України, щоб вижити.

Проте, я завжди також нагадую партнерам, що величезна кількість наших військових і мирних громадян загинули чи були поранені у війні, що розв'язала Росія з початком окупації Криму. Також масово порушені права тих, хто жив у Криму й просто був викинутий звідти як, наприклад, кримські татари. Не менш важливими й тривожними є періодичні заяви з боку РФ про можливість розміщення ядерної зброї на півострові.

Знаєте, будь-який окупант намагається зробити так, щоб усі поступово звикли до ситуації. Але такого не станеться. Питання Криму залишатиметься актуальним у нашій інформаційній роботі наступного року, а також у зусиллях із забезпечення правових механізмів повернення Криму.

КОРУПЦІЯ. ПРІЗВИЩА. СИСТЕМА

- Основна увага США в Україні зараз зосереджена на антикорупційних зусиллях. Чому, на ваш погляд, виступ Байдена у Верховній Раді був настільки емоційним? Це звичайна манера віце-президента, або ж його насправді дістала корупційна ситуація в Україні?

- Я уважно слухав його промову. Віце-президент виступав у своїй традиційній манері блискучого оратора. Він дійсно надавав особливого значення цій події попри те, що таких виступів у нього мабуть були сотні, але промов керівництва США в українському парламенті не було з 1990-х років. Тому цей момент був особливим.

І тут я би хотів підкреслити дві речі. По-перше, Віце-президент Байден на якомусь етапі в промові почав робити активні наголоси. Чому? У мене склалося таке враження, що на початку в залі практично ніхто не користувався навушниками для перекладу. Вийшло так, що, очевидно, не всі одразу включилися у сприйняття самої промови. Все пішло зовсім по-іншому, коли Байден виголосив ключові слова про підтримку України та захист від російської агресії. Тому я не пов'язую цей виступ з якимось емоційним сприйняттям, а скоріше з намаганням віце-президента просто дуже швидко опанувати аудиторію. Це моє спостереження безпосередньо із зали.

По-друге, я здогадуюся, що могло бути у виступі віце-президента, але не було виголошено, і чого не було в тексті спочатку, але потім з'явилося. І це для мене також позитивний сигнал, що Джозеф Байден знайшов правильні слова, проаналізував ситуацію та визначив правильну тональність.

- І все ж таки щодо корупції в Україні. США надають нам допомогу для подолання цього явища. Чого конкретно вони очікують від нас? Це мають бути резонансні судові справи, арешти олігархів, знищення тіньових схем чи щось інше?

- Насамперед, це має бути втілення всіх декларацій та змін до законодавства - максимально ефективне й швидке. Тобто, основне питання, і я можу з цим погодитись - це темпи. Йдеться не тільки про політичну волю в Україні, готовність парламенту вносити зміни до законодавства, а саме про темпи реформ. Боротьба з корупцією - це, мабуть, найскладніше зараз для України, оскільки сама корупція в певний час стала механізмом функціонування держави. Отже, проблема полягає не стільки в персоналіях чи незворотності покарання за злочини, хоча це важливо, а, насамперед, в необхідності системних інституційних змін. Можна прийняти рішення по конкретному прізвищу, але якщо не змінити систему, то на це місце прийде інша людина, яка зможе продовжувати ту саму лінію.

Тому незадоволення американської сторони, стосується, скоріше за все, швидкості втілення реформ і виконання заявлених декларацій.

ВТРУЧАННЯ ЧИ РЕКОМЕНДАЦІЇ?

- Реакцію Мінфіну США на бюджетний процес в Україні значна частина українських політиків сприйняла як тиск і втручання у внутрішні справи. На ваш погляд, ці спостереження є обрунтованими чи несправедливими?

- Я вважаю, США мають право надавати експертну оцінку стосовно того, що відбувається, сигналізуючи, за яких умов виділятиметься фінансова допомога, а за яких просто її не надаватимуть. Якщо ми не хочемо мати цієї поради, яка інколи і звучить дуже наполегливо, але в цьому випадку точно не є втручанням у внутрішні справи, тоді давайте відмовимся від величезної фінансової допомоги. Натомість треба відверто визнати, що вона дійсно підтримує нашу макрофінансову стабільність.

Є ще одна річ, і я вважаю її дуже позитивною. Це конкретна взаємодія на рівні урядових фінансових структур. Я маю на увазі Міністерство фінансів України і безпосередньо Наталію Яресько та Мінфін США - у них зараз прекрасно налагоджена експертна та консультативна взаємодія. До цього ж, візит міністра торгівлі Пенні Прітцкер до України, її зустріч з Президентом, обговорення всіх питань, вироблення плану. Тобто йдеться про відповідність політичних домовленостей і тих документів, які укладалися, а також нашої внутрішньої імплементації цих домовленостей через механізм державного бюджету. Тут я не бачу нічого іншого.

ВЗАЄМОДІЯ ПО ЛІНІЇ ООН

- У 2016 році Україна стане непостійним членом Радбезу ООН. На цьому етапі Українську місію в Нью-Йорку очолив інший дипломат - Володимир Єльченко, який раніше був Послом України в Російській Федерації. В Україні це викликало різні оцінки. Що Ви можете сказати про це, і чого чекати від тандему Чалий-Єльченко наступного року?

- Стосовно тандемів, то українські посли в США та представники в ООН працюють і в тандемах, і в координації з Центром. У мене була конструктивна взаємодія з Юрієм Сергеєвим, і очевидно, що ми будемо це продовжувати з Володимиром Єльченком. Тим більше, якщо говорити про нашу з ним взаємодію, то їй мабуть уже не один десяток років. Я хочу нагадати: крім того, що Володимир Єльченко був призначений в Москву в найскладніший період українсько-російських відносин, він також був Постійним представником України при ООН (впродовж 1997-2001 рр. - ред.). Тому я не маю сумнівів, що наша взаємодія і по лінії Вашингтон-Нью-Йорк у контексті рішень ООН, і по інших питаннях буде ефективною. Принаймні, ми вже скоординували перші кроки, які будемо робити для забезпечення інтересів країни під час членства України в Раді Безпеки ООН.

- Що українці можуть очікувати від роботи Посольства в новому, 2016 році?

- Можу запевнити, що і в Києві, і в Посольстві України в Вашингтоні, і в усіх консульських установах у США ми чітко розуміємо свої завдання та пріоритети. Темпи їх втілення точно не знижуватимуться, вони будуть тільки зростати. Посольство України у США намагатиметься реалізовувати всі завдання і тримати у фокусі уваги інтереси наших громадян, а також українців за походженням і максимально сприяти у їх величезних зусиллях на підтримку України. Я кажу про українську діаспору, про волонтерів, про тих хто допомагає Україні. Хочу подякувати всім, хто вболіває за нашу державу, всім в Америці, хто інвестує зараз кошти в Україну, здійснюючи успішну інвестицію для безпеки США у майбутньому. Я впевнений, що Україна, яка вистояла, й надалі розвиватиметься в напрямі поглиблення відносин із Заходом - у нас тепер немає альтернативи. Така Україна реально може стати контрибутором безпеки у світі.

Ярослав Довгопол, Вашингтон

Повна версія сайту
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-