Замовити пресконференцію в Укрінформі

реклама

Бюджет 2017 як тест на зрілість українського політикуму

Бюджет 2017 як тест на зрілість українського політикуму

Блоги
Укрінформ
Найближчі кілька місяців ключові баталії у парламенті розгортатимуться довкола законопроекту №5000.

Саме під цим номером 15 вересня був зареєстрований проект Державного бюджету на 2017 рік, який підготував Уряд Гройсмана.

Проект бюджету, вперше за останні чотири роки був поданий до парламенту вчасно і, на відміну від негативної практики Уряду Азарова, не був відкликаний одразу ж на доопрацювання.

Наразі проект бюджету з усіма додатками знаходиться на сайті парламенту, і з ним мають змогу ознайомитися всі бажаючі. Така прозорість та відкритість Уряду дає змогу ознайомитися з ключовими бюджетними показниками всім бажаючим і мінімізує можливість маніпулювати інформацією довкола документу.

Не зупиняючись на 7 бюджетних пріоритетах Уряду, про які неодноразово писалось, зупинюся на інших ключових новаціях бюджету.

Ключовим, без сумніву, є перехід Уряду на середньострокове публічне планування бюджету. Вперше за роки незалежності основні бюджетні параметри розраховані на найближчі три роки з прогнозом на поступове зростання і відновлення економіки. Такий підхід задає прозорі й зрозумілі «правила гри» для економістів та сприятиме пожвавленню інвестиційного клімату.

Ще однією ключовою відмінністю бюджету є його реалістичність. У пятницю на зустрічі під час представлення бюджету експертному середовищу, прем'єр наголосив, що це вперше чесно розрахований бюджет. Тобто прогноз доходів і видатків є реалістичним та відображає те, які надходження реально зможе забезпечити наступного року економіка без додаткових зовнішніх займів.

Для збільшення дохідної частини команда МінФіну запропонувала два реалістичні підходи: підвищення адміністрування податків та збільшення ефективності витрачання бюджетних коштів. Як приклад була наведена верифікація пільговиків, яка лише за цей рік дала економію для держбюджету на суму понад 27 млрд гривен.

Будь-яке інше додаткове підвищення видатків вимагатиме відповідного підвищення податків, що матиме негативні наслідки для економічного зростання. Саме тому важливо зберегти закладений баланс доходів та видатків у бюджеті. Адже будь-яке намагання популістично налаштованих політиків самостійно «прогнозувати» більші бюджетні доходи, ніж спрогнозовано урядом, або намагатися завищувати бюджетні надходження за рахунок нереалістичних джерел доходів, є дуже небезпеченими. Наслідком нереалістичного прогнозу доходів стане руйнівний податковий тиск на бізнес та зростання інфляції через емісійне фінансування завищених видатків.

Незважаючи на непросту економічну ситуацію, Уряд запланував збільшення зарплати бюджетникам. Доходи вчителів зростуть в середньому на 33,5%, а працівникам медичної сфери на 20-25 %. Закінчуючи тему освіти, варто зауважити, що Уряд розпочав здійснювати реформу надання стипендій. Суть її заключається в тому, що при збільшенні стипендіального фонду на 576 млн грн вона буде виплачуватися не всім, а згідно з чіткими критеріїями, які додатково розроблятимуться з Міністерством Освіти. Такий підхід дасть з одного боку можливість зберегти соціальні стипендії, а з іншого - підвищити їх тим студентам, які мають значні досягнення у навчанні.

Як і було анонсовано раніше прем'єром, додаткові кошти отримали українські дипломати (4 млрд гривен) та українські силовики. Також більше можливостей для розвитку отримають місцеві бюджети, сукупний дохід, яких становитиме 389,8 млрд, що  у свою чергу відіб'ється у підвищення надання послуг громадам міст та сіл.

Очевидно, попереду довкола бюджету триватимуть непрості дискусіії й 430 депутатів, які отримали проект бюджету, будуть активно працювати над його доопрацюванням. І тут головне, щоб у політиків вистачило мудрості прийняти консолідований бюджет, в основі якого лежатимуть не популістичні гасла, а раціональний і тверезий підхід, який, з одного боку, дасть можливість захистити соціальні права громадян, а з іншого - перезапустити економіку країни.

Віктор Таран
 

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-