Ярославський - ХТЗ: друге пришестя

Ярославський - ХТЗ: друге пришестя

Аналітика
Укрінформ
Реалії "Харківського тракторного заводу" - устами нового власника контрольного пакету акцій ПАТ - Олександра Ярославського

Колись багатолюдний наземний перехід від станції метро "Харківський тракторний завод" до адміністративного корпусу, прославленого з 30-х років 20 століття гіганта соціалістичної економіки, який випускав у 80-ті роки до 70-ти тисяч тракторів на рік, зараз невинно порожній, якщо не вважати випадкових перехожих. Два "бусика" з журналістами, яких запросили на зустріч з новим власником контрольного пакету акцій ПАТ "ХТЗ", відомим українським мультимільйонером Олександром Ярославським, зупиняються біля центрального входу, минаючи постамент, який позбавився в ході декомунізації бюста наркома важкої промисловості СРСР Серго Орджонікідзе - ініціатора будівництва заводу.

У турнікету на прохідній - контроль: журналістів пускають за списком. У вестибюлі напівтемрява. Воно й на краще: не так видно обшарпані стіни.

Зате в конференц-залі двома поверхами вище - сонячне світло, що ллється через великі вікна, затишний стіл з нехитрим частуванням: чай, кава, солодощі. Лише розсмакували - і в зал "летящей походкой", як в пісні, увійшов Олександр Ярославський. По-юнацьки стрункий у свої 57, як завжди - засмаглий, у звичайних - або не звичайних? - джинсах та білій сорочці. За виглядом - студент-заочник. За бізнес-статусом - мільярдер, який увійшов в історію Харкова масштабними новобудовами, включаючи здані в експлуатацію до "Євро-2012" стадіон "Металіст", міжнародний аеропорт "Харків", п'ятизірковий готель "Харків-палас" на площі Свободи...

Брифінг на тему відродження ХТЗ, чиї рахунки арештовані у зв'язку з багатомільйонними боргами, в тому числі, по зарплаті, перетворився в розмову про першочергові плани.

Для довідки: Олександр Ярославський був основним акціонером ХТЗ до 2007 року, коли завод придбала група ГАЗ російського мільярдера Олега Дерипаски. Компанія DCH (Київ), співвласником якої є Ярославський, викупила завод в минулому березні. На сьогодні загальна сума кредиторських вимог - 1 млрд 133 млн грн. Найбільший кредитор - податкова адміністрація: борг більше 400 млн грн. 9 червня загальні збори кредиторів "ХТЗ" погодилися на проведення досудової санації заводу для розблокування його рахунків.

ПОСТАВЛЮ НА ЗАВОДІ ЗАЛІЗНЕ ЛІЖКО, БУДУ ВСТАВАТИ В 4 РАНКУ І ТРИМАТИ ВСЕ ПІД КОНТРОЛЕМ

- Завод зараз не працює. Але головне і основне - підписали договір санації заводу. Тепер треба розблокувати рахунки, заплатити зарплату. Документи, необхідні для розблокування рахунків, вже в суді. Я готовий сьогодні заплатити, але справа в тому, що за процедурою, як юристи кажуть, розблокування рахунків займе від тижня до двох. На сьогодні 20 млн грн - заборгованість по зарплаті. Перше, що люди повинні отримати, - зарплату. Я готовий погасити не тільки цю заборгованість, але і виділити гроші на виробництво тракторів. Обсяг цих інвестицій - десятки мільйонів доларів. Мені не потрібні інвестори - у мене є гроші, які я сам заробив. У свій час, у 2010 році, я продав великі активи. Завод для мене не новий, я вже тут був, вдруге прийшов. Нам потрібно налагодити виробництво тракторів. Я поставлю на заводі залізне ліжко, буду вставати в 4 ранку і тримати все під контролем. Фахівці є, виробничі майданчики є. Бажання є, гроші є. Що стосується ринків збуту, то я б не взявся за виробництво тракторів, якщо б не знав, куди їх збувати. Ринок номер один - внутрішній в Україні. Ще один ринок збуту - Росія, перспективні - Казахстан, Куба, Іран. Я буду шукати можливість продавати трактори в Росії: потрібно годувати 3 тис. працівників заводу і 10 тис. членів їх сімей.

ХТЗ МОЖЕ ВИПУСКАТИ ВІЙСЬКОВУ ПРОДУКЦІЮ

- Поряд з конкурентоспроможними тракторами, ціна яких втричі нижче зарубіжних, ХТЗ може випускати військову продукцію - за умови держпідтримки. Завод не працює на оборонку вже близько 20 років, проте профільні фахівці та майданчики для відновлення виробництва є. Можна налагоджувати виробництво оборонної продукції, але потрібні інвестиції в 350 - 400 млн грн. Якщо держава забезпечить умови, то ми готові це робити (ред. - раніше ХТЗ випускав легкоброньовані тягачі і самохідне знаряддя "Гвоздика").

Я зустрічався з президентом України Петром Порошенком, виклав йому свої аргументи, і він згоден підтримати завод. Ми домовилися запустити і тракторне і військове виробництво. Будемо оптимістами, ця зустріч відкриє нам нові можливості. Якщо говорити про техніку для МО, то потрібене держзамовлення, а якщо про трактори - держпрограма розвитку сільгоспвиробництва.

ГЛОБАЛЬНИХ СКОРОЧЕНЬ НЕ БУДЕ, ПОВЕРНЕМО ПЕНСІОНЕРІВ

- Глобальних скорочень на заводі не буде. Для відновлення виробництва після розблокування будемо залучати фахівців, в тому числі, пенсіонерів, і налагоджувати роботу таким чином, щоб кожен з них навчав по п'ять-сім молодих фахівців. Буквально будемо їздити по домівках пенсіонерів і запрошувати їх на роботу.

Ще нещодавно на заводі працювали 3 тисячі чоловік, а зараз майже вдвічі менше. Так ось: колишнє число працівників буде відновлено. Все буде, але для початку - розблокувати рахунки.

У режимі бліцу Ярославський відповів і на інші запитання.

Щодо претензії на лінії СБУ до генерального директора ХТЗ Андрію Ковалю: "Як громадянин, я не вірю в його провину, треба розібратися з приводу звинувачень у нібито підготовці документів для передачі в РФ, питання тонке, хай слідство розбирається, але я знаю його 20 років і сам запросив на цю посаду як досвідченого менеджера, який працював у мене на черкаському "Азоті".

З приводу взаємовідносин з мером Харкова Геннадієм Кернесом, Ярославський повідомив, що після того, як у 2012 році змінився власник ФК "Металіст", він з Кернесом не контактує.

Новий власник ХТЗ запевнив, що не збирається йти в політику: "Був досвід - більше не хочу" (у 2002-2005 р. р. Олександр Ярославський був народним депутатом України за списком Партії Зелених України, - ред.).

Відповів пан Ярославський і на питання щодо російського мільярдера Олега Дерипаски: "У 2007 році я продав йому ХТЗ, тому що бачив більше перспектив у російського власника, але зараз йому незручно працювати на українському ринку. Чи можлива участь російських фондів, російських інвестицій? - Мені вони не потрібні, у мене є гроші, я "Укрсиббанк" продав французам за величезні гроші".

Замість епілогу: екскурсія в заводські цехи для журналістів не відбулася - все на замку.

Як повідомляв раніше Укрінформ, ХТЗ випускає колісні та гусеничні трактори, а також дорожньо-будівельну техніку. У 2015 р. завод виробив 1600 тракторів.

Світлана Лігостаєва, Харків

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-