Останні новини


Піст: їсти, але не говорити гидоти?

Лана Самохвалова 14.03.2016 11:41 2227

З 14 березня для православних та греко-католиків України почався Великий Піст. Більшість православних  мирян, які перебувають у церкві, всі роки орієнтуються у рекомендаціях на церковний календар, який дає найжорсткіші варіанти посту. Він передбачає вживання лише сирої їжи, а також страв навіть без використання олії.

Сьогодні ми підібрали для вас рекомендації богословів (які займаються давніми перекладами) і священиків обох православних юрисдикцій Київського та Московського патріархатів. 

Вступаючи в Піст, радимо добре зважити свої можливості, але, зваживши, бути у цій дорозі послідовними. 

УХВАЛЕНИЙ РПЦ УСТАВ ПОСТУ ДЛЯ ВСІХ - ЧЕРНЕЧИЙ

Володимир Шолох, перекладач, богослов, УПЦ МП:

Ухвалений нині в РПЦ устав поста, як відомо, запозичений з Типікону (богослужбова книга - ред.) обителі Сави Освяченого в Палестині. Треба відзначити, що цей чернечий устав - місцевий, лише один із багатьох і до того ж - найсуворіший з них, і незрозуміло, чому в наших книжках пишуть, ніби він є обов'язковим для всіх - і ченців, і мирян. Тим, хто стверджує таке, доведеться нагадати матчастину. Ось свідчення сучасника про те, як християни постили і що називали Чотиридесятницею (Великим постом) в V столітті:

«З самого першого погляду легко помітити, що постів перед Великоднем в різних місцях дотримуються по-різному. А саме, в Римі перед Великоднем постять безперервно три тижні, крім суботи та дня Господнього. А в Іллірії, у всій Греції та Олександрії тримають піст шість тижнів до Пасхи і називають його Чотиридесятницею. Інші ж починають постити за сім тижнів до свята і, хоча, виключаючи проміжки, постять тільки три п'ятидневія, однак свій пост називають також Чотиридесятницею. Дивно для мене, що ті й інші, маючи розбіжності між собою в числі пісних днів, називають піст однаково - сорокаденним, і представляють кожен свої підстави для пояснення його найменування. Притому, помітно, що розбіжність їх стосується не тільки числа пісних днів, але і поняття про утримання від страв; тому що одні утримуються від вживання в їжу всякого роду тварин, інші з усіх морського вживають тільки рибу, а деякі разом з рибою їдять і птахів, кажучи, що птиці, за переказом Мойсея, відбулися також з води. Одні утримуються навіть від плодів і яєць, інші харчуються тільки сухим хлібом, деякі і того не приймають, а інші - постять до дев'ятої години, куштують потім всяку їжу. Таким чином, у різних племен буває по-різному, і представляються на те незліченні причини. І так як ніхто не може вказати на письмове повеління щодо цього, то очевидно, що апостоли надали все це волі і вибору кожного, щоб кожен робив добре не по страху і примусу. Така по церквам розбіжність у міркуванні постів». Це пише Сократ Схоластик у «Церковній історії», кн. 5, розділ 22.

І там також прекрасно сказано про літургійну свободу християн:

«Ні апостоли, ні євангелісти не покладали ярма рабства на послідовників проповіді євангельської, але шанувати свято Пасхи, й інші святкові дні надали вдячності облагодіяних».

ПЕРЕД ТИМ, ЯК ЗВАЖИТИСЯ НА СТРОГИЙ ПІСТ, ПОРАДЬТЕСЯ З ДУХІВНИКОМ

Максим Кравчук, священик УПЦ КП:

Рекомендації перед початком Великого Посту

Піст - це час самоіспиту, перевірки себе самого на якість власної віри. Богові наше говіння (дотримання посту) не потрібне, ми не робимо Йому послугу і не приносимо Йому жертву власною аскезою (обмеженням у їжі та розвагах). Піст необхідний нам. По-перше, щоб адекватно оцінити своє духовне становище, по-друге - щоб змінити його на краще.

Говіючи, ми змінюємо свій раціон харчування, обмежуючи себе у вживанні певних продуктів. Але потрібно знати, що для мирян (християн, що не живуть у монастирі) не існує єдиного установленого правила щодо вживання продуктів. Якщо мирянин має можливість так впорядкувати свій день, щоб дотримуватися монастирських норм посту, то він, звичайно, їх і дотримується. Якщо ж мирянин у силу професії чи сімейної ситуації не може дотримуватися монастирських норм, то ніхто їх не має права від нього вимагати. Нагадую, що піст - це час самоіспиту.

Якщо мирянин хворіє, тяжко працює чи навчається (а це теж важка робота), подорожує, харчується за рахунок інших людей (не може обирати їжу), або, слава Богу, мирянка є вагітною - для таких немає обмежень у раціоні. Бо житейські обставини уже являються для них постом.

Найстрогішими у плані обмеження трапези є перша седмиця (тиждень) посту і Страстна перед Пасхою. Так само, як і протягом року - строго попоститися варто щосереди і щоп'ятниці.

Перед тим, як зважитися на найстрогіший піст (без вживання олії або взагалі вживанням лише сирого), варто порадитися із вашим духівником (священиком, у якого ви сповідаєтеся), щоб не зашкодити ні духовному, ні тілесному здоров'ю своїм ентузіазмом.

Пісними є усі продукти рослинного походження, риба і морепродукти. До речі, вартість останніх часто в рази більша за вартість м'яса і молока, тому складно назвати трапезу пісною, якщо вона обходиться дорожче непісної трапези. Керуйтеся правилом обмеження - хай трапеза буде меншою, ніж зазвичай, і простішою. Іоан Золотоустий говорив, що, говіючи, ми маємо зекономити на власній трапезі, щоб ці зекономлені кошти віддати на милостиню. А мій улюблений Іоан Дамаскін якось мудро зауважив, що якби суть поста зводилася до їжі, то святими були б - корови.

А тепер - про головне! Про молитву у піст!

У піст НЕОБХІДНО молитися, бо інакше ж який у ньому сенс? Насамперед, до звичних щоденних молитов додається молитва преп.Єфрема Сиріна із земними поклонами, у якій ми просимо Бога дати нам бачення наших власних гріхів. Щоб себе проаналізувати і виправлятися на краще.

Окрім цього, змінюється ритм богослужінь у храмі - там теж моляться із земними поклонами; більше читають, ніж співають; служби тривають довше по часу.

Під час першої седмиці посту на вечірньому богослужінні читається Покаяльний канон преп.Андрія Критського, який варто уважно послухати кожному з нас. Пізніше, на 5-ій седмиці, цей канон читається ще раз, щоб нагадати нам цінність зусиль у боротьбі із власними гріхами.

Щасливі ті православні, які матимуть можливість бути причасниками на Літургії Ранішеосвячених Дарів, яка має свою особливу строгість і звершується виключно у будні Великого Посту.

І власне про причастя Христових Таїн: це найголовніша ваша трапеза у піст - не один раз перед Пасхою, а щонеділі приступайте до Чаші з Тілом і Кров'ю Христовими. Ми доти Христові, доки причащаємося Його Таїн. Відповідно до цього причастя підготувавшись говінням і покаянням.

Традиційно вже, у час Великого Посту для парафіян звершують Таїнство Маслопомазання (Соборування), коли собор (зібрання) священиків моляться над єлеєм, читають Євангеліє і помазують цим єлеєм хворих, просячи у Господа зцілення їм від недуг душевних і тілесних.

Віталій Ейсмонт, священик УПЦ КП:

Піст - штука обов'язкова. Але "дієтична" сторона посту не має абсолютних норм, оскільки залежить від особливостей кухні регіону (країни), цін на продукти, ступеня фізичної (можливо, і розумової) навантаження людини, стану здоров'я, віку і т.д і т.п.

Норму поста кожен повинен вибрати сам.

По совісті.

І не вдаватися щоразу до священика за дивними "благословеннями на рибне", "молочне" і т.д. Священик не дієтолог, не гастроентеролог і навіть не терапевт - у нього зовсім інші функції і інші завдання.

ПРАВИЛА ДОТРИМАННЯ ПОСТУ НЕ МОЖУТЬ БУТИ ОДНАКОВИМИ ДЛЯ ВСІХ

Олександр Драбинко, митрополит УПЦ МП:

Піст - час очистити серце аби простуватися до зустрічі із Богом. Поширеною є думка, що Піст, передусім, є відмова від певних видів їжі, розваг, подружніх відносин. Але Піст передусім -внутрішнє самообмеження. «Головне в Піст не їсти одне одного», - ця фраза блаженнішого Володимира стала крилатою.

Добре постує той, хто уникає будь-якого зла. Піст не повинен бути фарисейським: можна стояти служби, бити поклони, утримуватися від непісних продуктів, але не бачити людських страждань.

Використаємо час посту аби прислухатися до власного серця. Правила дотримання посту не можуть бути однаковими для всіх. Серед нас є недужі, ті, хто тяжко працює, але опинився в особливих обставинах. Не забуваймо, як відрізняється піст заможної людини від посту бідняка. Вже саме соціальне становище багатьох наших співвітчизників є для них постом. Церква не ігнорує обставин життя конкретної людини та благословляє полегшення тим, хто має в цьому потребу. Міру посту хай визначить для себе сам, як велить його совість та підказує серце. Але ніхто не повинен забувати слова заповіді: «Жертву Богу - дух сокрушений, дух упокорення».   

Проживемо цей час так, щоб він став для нас часом духовної весни, часом зосередженості та духовної мандрівки. І нехай усі ми, кожен власним шляхом прийде на зустріч із Христом із смиренним серцем, движимі любов'ю, тримаючи в руках руки наших близьких. Постимося ж постом приємним, благоугодним Господу. 

*    *    *

Цікаво, що питання суворості посту є дискусійним навіть у священиків. Визначаючи міру посту, автор цих рядків провів кілька годин на форумах священиків. Повної єдності у тому, як формувати правила на піст, нема серед навіть дуже освіченого  священства. Але однозначно практично всі визнають, що церковний Великопісний статут РПЦ, який офіційно є вказівкою для вірних УПЦ МП, занадто суворий. Рідко хто з мирян його вже витримує навіть у монастирях. Пом'якшення просять узгоджувати або із духівником, або визначати самим.

 Вперше священики  відверто заговорили про те, що не потрібно вводити строге обмеження на утримання від подружнього життя під час всього Великого Посту, а лише перед Причастям. 

Але найбільше цитувань та перепостів здобула фраза журналістки Світлани Панич із її оповідання: «А давайте весь Піст всім поступатися, не гордитися своїми талантами і ні про кого не говорити бридот».
 

P.S. За моїми спостереженнями, відомі православні священики у перший тиждень посту вирішили відмовитися й від Фейсбуку.

Сьогодні на парафіях авторитетні священики зазвичай дозволяють вживати скоромну їжу нездоровим людям, як ліки. Вірянин сам визначає, скільки йому потрібно м'яса молока чи сиру. 

Лана Самохвалова
 

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Повна версія сайту
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-