Останні новини

ЗНО не втратило підтримки

Ірина Бекешкіна 28.01.2016 00:43 1470

Зовнішнє незалежне оцінювання – невід΄ємний компонент реформування системи освіти, удосконалення її якості.

Ми наприкінці кожного року проводимо опитування щодо ЗНО. Починалося із скепсису опитаних у 2008 році. Але поступово ставлення до зовнішнього незалежного оцінювання поліпшувалося. Сьогодні можна сказати, що вступ до вищих навчальних закладів за системою ЗНО є, на мою думку, чи не єдиною справді успішною реформою у боротьбі з корупцією в Україні.

Час від часу на цю систему були наїзди, хотіли її «розбавити» екзаменами, чимось іще. Рятувало систему те, що її підтримували виборці всіх політичних сил. І, очевидно, її скасування чи обмеження могло б істотно вплинути під час виборів  на шанси тих чи інших партій.

Але в минулому році так сталося, що була заведена справа на керівників Українського центру оцінювання якості освіти, і ми боялися, що це істотно вплине на результати опитування та на ставлення до ЗНО загалом, що це систему дискредитує.

На щастя цього не сталося. Можливо, завдяки тому, що половині населення про цю справу взагалі невідомо, а 18 відсотків тих, хто про це знає, не визначили свого ставлення.  19 відсотків вважають, що це свідчить про неспроможність системи і її корумпованість. Але тут слід мати на увазі, що приблизно стільки ж відсотків завжди не вірила в систему ЗНО, і, я думаю, що ці люди знайшли підтвердження своєї точки зору. 10 відсотків вважають, що заведення справи – це лише декілька прикрих випадків, які не дискредитують систему, і 6 відсотків вважають, що це помста влади та намагання повернутися до колишньої корумпованої системи вступу до вузів за результатами екзаменів.

Але, звичайно, найкращим і найбільш показовим є те, як ЗНО сприймається людьми. І тут я маю сказати, що особливих змін щодо ставлення до цієї системи не відбулося. Так само стабільно, як і раніше,  люди підтримують вступ до вузів через зовнішнє незалежне оцінювання: 52 відсотки підтримують, 25 – не підтримують. Щоправда у 2014 році підтримка становила 59 відсотків, тобто на декілька відсотків вона знизилася, але все-таки абсолютно переважає. І щодо цього немає жодних сумнівів.

Так само стабільно населення позитивно оцінює вплив ЗНО на різні сторони освітнього процесу та соціального життя загалом. Люди висловлюють згоду з тим, що ЗНО дало можливість обдарованим дітям вступати до будь-якого ВНЗ. З цим згодні 60 відсотків, не згодні 25. ЗНО стимулює учнів не сподіватися на чиюсь допомогу, а вчитися: згодні з цим 66, не згодні 18 відсотків. ЗНО зменшило рівень корупції при вступі до ВНЗ (згодні 46, не згодні 32). ЗНО стало кроком до утвердження справедливості в державі, і це надзвичайно важливий показник (46 відсотків з цим згодні, 29 – ні). І, нарешті, зовнішнє незалежне оцінювання дало змогу вибирати кращих студентів (згодні 50, не згодні – 25 відсотків).

Щодо корупції, то, на думку населення, найвища вона при вступі до вищих навчальних закладів на творчі спеціальності під час конкурсів: так вважає 60 відсотків населення. Далі йде вступ до магістратури чи на спеціаліста після закінчення курсу бакалавра: половина опитаних вважає, що там є корупція. Далі – випускні екзамени в школі: 40 відсотків. Ну, і найменш корумпованим вважають вступ до вузів за результатами ЗНО. Правда, 34 відсотки опитаних вважають, що там корупція є, і це дещо більше, ніж було у 2014 році (27 відсотків).

Які проблеми бачать опитані в системі зовнішнього незалежного оцінювання? 40 відсотків вважають, що є сумніви в чесності дотримання закладеної процедури. Більшість населення вважає, що учнів у школі треба краще готувати до здачі тестів. І це справді проблема, тому що і в позаминулому і в минулому роках абсолютна більшість батьків вдавалися до послуг репетиторів. У 2015 році лише 26 відсотків вступників не вдавалися до таких послуг (у 2014-ому таких було 24 відсотки, у 2013-ому – 28). Тобто ми бачимо, що ситуація не змінюється: три чверті вступників, а передовсім, звичайно, їхніх батьків змушені наймати репетиторів для того, щоб випускники шкіл підготувалися до ЗНО, яке відповідає шкільній програмі і до якого повинні бути готові ще в школі.

Ті, хто був безпосередньо причетний до вступу у вищі навчальні заклади в минулому році – і самі вступники, і їхні батьки та родичі – загалом залишилися задоволені тим, як проходило зовнішнє незалежне оцінювання у 2015 році (52 відсотки задоволені, 23 – ні). Найбільше були задоволені етапом подачі заяв та документів (55 відсотків), інформацією про правила вступу. А от чим не задоволені, то це етапом зарахування на державну форму навчання (33 задоволені, 39 – ні), хоча, я думаю, тут втрутився момент, що вступники, які не поступили на державне замовлення, – вони та їхні батьки –лишилися цим незадоволені. Тепер щодо нововведень, які були минулого року. Нас здивувало, що про них не знали навіть люди, які були причетні до вступу. Можливо, вони і знали, але не вважали їх нововведеннями. Єдине, що категорично не задовольняє людей,  то це обмеження дії сертифікату тестування лише поточним роком.

Щодо того, як люди ставляться до відміни у 2016 році вступу за цільовими направленнями. Думки поділилися. Дещо переважає позитивне ставлення (45 відсотків). Але 29 відсотків сприймають цю відміну негативно.

Реформи Міністерства освіти України загалом сприймаються позитивно. 47 відсотків населення вважають, що вищих навчальних закладів в Україні таки забагато і що їхня кількість повинна регулюватися потребами ринку. Більшість опитаних підтримує повернення технікумів та коледжів до системи середньої спеціальної освіти (46 відсотків). Але у 2014 році ця підтримка була більшою – 61 відсоток.

І, нарешті, серед основних проблем української вищої освіти була названа корумпованість викладацького складу. Причому цю проблема зміцнила своє «лідерство»: у 2013 році її виділили 40 відсотків, у 2014 – 44, у 2015 – 50 відсотків. Окрім того, громадяни занепокоєні проблемою невизнання дипломів українських ВНЗ в інших країнах світу.

На моє переконання, радикальним кроком у боротьбі з корупцією у вищих навчальних закладах було б запровадження зовнішнього незалежного оцінювання для випускників ВНЗ. Тоді відсіються ті, хто не може чи не хоче вчитися, і взагалі платити хабарі не буде потрібно, бо можна просто не отримати диплом. Але такий крок підтримує тільки 12 відсотків населення. У студентів він теж не користується популярністю. На жаль. 
 

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Повна версія сайту
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-