Валерій Чалий: головний пріоритет - новий рівень довіри між Україною і США
. Саме сильна Україна з потужними оборонними можливостями, міцною армією не дасть приводу для подальшої агресії
31.07.2015 09:00 889
  •  
  •  
  •  

Після кількох місяців перерви Україна нарешті отримала нового посла в США. Вже наступного тижня Валерій Чалий зустрінеться з президентом Обамою для вручення йому вірчих грамот. В ексклюзивному інтерв'ю Укрінформу він розповів, на чому зосереджуватиметься у своїй роботі, на чию підтримку розраховує та чому американців більше цікавить боротьба з корупцією в Україні, ніж надання летальної зброї.

ЗАПРОШЕННЯ ДЛЯ ОБАМИ

- Валерію Олексійовичу, Ви вже провели кілька перших зустрічей у Вашингтоні, наступного тижня плануєте зустрітися з Обамою для вручення вірчих грамот. Зрозуміло, що ця подія носить, головним чином, протокольний характер, втім, напевно, Ви матимете можливість звернутися до Президента США. Що Ви йому скажете?

- З моменту вручення вірчих грамот Президенту США я можу повноцінно працювати в якості Надзвичайного й Повноважного Посла України в Сполучених Штатах. Очевидно, що можливість короткої зустрічі з Президентом США я хочу використати не тільки для протоколу. Звісно, я побажаю миру та процвітання американському народові й подякую за справжню підтримку, яку надають Сполучені Штати Україні. Ці слова мене також просив передати Президент України.

Хочу також сказати, що главу Білого дому чекають в Україні і, можливо, йому вдасться знайти у своєму графіку час, щоб відвідати нашу країну.

Крім того, за процедурою, передається окремий документ (Remarks), де я виклав деякі думки, які також передам Президенту Сполучених Штатів.

- Ви сказали, що запросите Обаму в Україну. Це буде офіційне запрошення?

- Це запрошення від імені Президента України, яке я офіційно підтверджую.

ТРИ ПРІОРИТЕТИ

- На чому плануєте зосереджувати свою роботу як посол України в США? Які завдання для Вас є першочерговими?

- Якщо коротко сформулювати три основних пріоритети, то, по-перше, це довіра. Довіра між країнами, між людьми, між вищим керівництвом. Бо саме на основі такої довіри будується і стратегічне партнерство, і конструктивні взаємовідносини.

Другий момент - це продовження підтримки України з боку Сполучених Штатів у різних сферах. Йдеться про забезпечення макрофінансової стабільності України, посилення взаємодії в секторі безпеки та оборони. Крім того, це співпраця в торгівельних відносинах, що є складною ділянкою, але водночас такою, що потребує активізації. За сьогоднішніх умов, торгівля, інвестиції - це те, без чого ми не зможемо реформувати країну.

Третій блок, якщо коротко його охарактеризувати, стосується зближення України і США. Це означає поглиблення відносин, виконання спільних завдань, спільну роботу. Ми маємо багато механізмів двостороннього співробітництва, стратегічного партнерства, які зараз не задіяні. Вони з об'єктивних причин недовіри до попередньої влади в Україні не працюють повною мірою. Ми повинні їх відновити. Простий приклад: угода по взаємодії в митній сфері укладена ще за радянських часів. Це треба змінювати.

Якщо говорити про заходи, що стосуються представницької функції посольства, то я бачу величезний обсяг роботи з українською діаспорою, а також українським бізнесом, який намагається вийти на американський ринок. Є багато питань, пов'язаних із забезпеченням прав українців за кордоном.

Крім того, важливо координувати роботу з Постійним Представництвом України при ООН. Особливо зараз, коли ми добиваємося місця непостійного члена в Раді Безпеки ООН та докладаємо зусиль щодо створення міжнародного трибуналу по МН-17.

ДВА НАДЗАВДАННЯ

- Ви тривалий час працювали в центральних органах влади в Україні, посада ж посла передбачає, здебільшого, роботу у відриві від центру. Чи відчуваєте цю різниця, і чи ставили Ви собі надзавдання на цій посаді?

- Насамперед, будь-яке завдання у відриві не досягнеш. Я робитиму все так, щоб такого відриву не відбулося, оскільки без надійної підтримки в Україні неможливо досягти результатів. У мене такі можливості є. Той рівень підтримки, який існує з боку Президента України, міністра закордонних справ, парламенту, громадянського суспільства - це для мене великий аванс, щоб реалізувати достатньо великі очікування. Моє особисте надзавдання дуже просте: я хочу, щоб після моєї роботи і тут, у Вашингтоні і в Україні, люди сказали добрі слова. В тому числі і ті 50 тисяч українців, які стоять на консульському обліку в США, і усиновлені діти, яких тут 7,5 тис., і численна діаспора, і волонтери, які зі Сполучених Штатів допомагають Україні протидіяти агресії. Добрі слова людей дуже багатого варті.

Щодо такого надзавдання для Посольства - це вихід через певний період на той рівень, який дозволить реалізувати визначені пріоритети, що дуже непросто. Це означає, максимально ефективну реалізацію національних інтересів України через взаємодію зі Сполученими Штатами.

ЗБРОЯ І НЕ ТІЛЬКИ

- Питання надання зброї для України є одним із найбільш обговорюваних в Україні з багатьох причин, передусім, через війну на Донбасі. Фактично, від позиції США залежать рішення багатьох інших країн Заходу. Що, на Ваш погляд, має відбутися, щоб позиція Білого дому змінилася?

- У цьому питанні я маю чітку позицію, яку неодноразово озвучував тут і бачу, що вона знаходить підтримку. Саме сильна Україна з потужними оборонними можливостями, міцною армією не дасть приводу для подальшої агресії. Слабка Україна може стати провокативним фактором для тих, хто порушив наш суверенітет і територіальну цілісність.

Сильну Україну можна забезпечити виконанням домовленостей і програм, на які США вже виділили 244 млн доларів. Крім того, плани оборонного бюджету на 2016 рік, які зараз розглядаються в Конгресі й будуть розглядатися в Білому домі - це ті можливості, які реально впливають на обороноздатність України.

Сьогодні ми маємо професійну армію, якої не було ще рік тому. Україна продемонструвала здатність отримувати таку допомогу, і я сподіваюсь, що ситуація, очевидно, тільки покращуватиметься.

Водночас, я не впевнений, що потреба в летальній зброї - це лише один акцент, на якому ми мусимо завжди наголошувати. Зберегти більше життів допомагають і нові засоби захищеного зв'язку, і медичні шпиталі нового типу. Незайвою є і сотня Humvee, які нещодавно були доставлені в Україну.

Важке озброєння ми сьогодні здатні виробляти й самі, натомість нам потрібні також високотехнологічні системи, наприклад, контрбатарейні радари. Це засоби оборони та водночас уникнення великої кількості жертв. Більше того, в умовах реалізації мирного плану - це ще засоби контролю припинення вогню.

Крім того, є речі не менш важливі. Це програми навчання, які з осені крім Національної гвардії України будуть поширені ще на ЗСУ. Я особисто був на полігоні у Яворові, бачив ці програми у дії - це дуже цінна річ, яка забезпечує нові механізми для України та посилює наші оборонні можливості.

Підсумовуючи, скажу, що для нас важливо виконати всі існуючі домовленості в оборонній сфері, і посольство займатиметься супроводженням цього процесу. На наступний період передбачене поглиблення взаємодії в секторі безпеки. В кінцевому результаті нам потрібно вийти на можливості, коли Україна зможе разом зі США працювати над досягненням спільних цілей.

Багато хто наголошує, що процеси повинні відбуватися набагато швидше, і я можу це підтримати. Але з іншого боку, на все потрібен певний час. Думаю, на початку наступного року ви побачите, що ситуація буде змінюватися.

СИГНАЛИ І ШВИДКІСТЬ РЕАКЦІЇ

- На Українсько-Американському бізнес-форумі два тижні тому Віце-президент США Джо Байден у своїй промові 12 разів згадав слово "корупція", коли йшлося про головні проблеми України. Чому це питання для американців більш важливе, ніж оборонна зброя для Києва, і якого результату вони хочуть побачити?

- Сьогодні ми бачимо, що дії агресора модифікуються. Акцент зміщується на те, щоб підірвати можливості України зсередини. Тобто, щоб ми не були успішними в реформах, знову мали внутрішньополітичні проблеми, а корупція в країні стала, образно кажучи, іржею, яка просто роз'їдала би метал оборонних засобів.

Це не тільки акценти віце-президента США, але й питання, які постійно піднімаються в Україні. Інша справа, що за всі десятиріччя незалежності не було достатньої волі, щоб подолати це явище, яке в'їлося дуже глибоко у всі сектори України, в тому числі, пов'язані з обороною, правоохоронною системою і економічним розвитком.

Тому цей сигнал нам зрозумілий: без подолання корупції або серйозних результатів боротьби з нею не можна здійснити успішних реформ для виживання України. Я знаю, що в країні робиться немало. На сьогодні основна робота щодо боротьби з корупцією - це законодавча, інституційна й експертна. Однак всі хочуть отримати швидкого та значимого результату, який якісно змінив би ситуацію. Відповідь тільки одна: реформи - швидкі, болючі, але результативні.

Скажу відверто, що під час вручення копій вірчих грамот в Держдепартаменті США я пообіцяв, що сигнали американських партнерів дуже швидко передаватимуться безпосередньо в Київ на найвищий рівень. Це будує довіру. І ще одним із завдань я також бачу, щоб ці сигнали знаходили відповідне реагування в Україні. А в Вашингтоні будемо максимально інформувати про те, що робить Україна на цьому напрямі і яких результатів досягає.

ДЕ ПОТРІБНІ ЛОБІСТИ

- На Ваш погляд, чи достатнє лобі має Україна в США? Чи планує держава залучити професійних американських лобістів для просування своїх інтересів у Вашингтоні?

- Ситуація, з одного боку, дуже серйозно змінилася за останні роки, починаючи з Помаранчевої революції. Україна стала відомою, хоча ще не всьому американському суспільству. Ті, хто взаємодіє з нами, знають нашу ситуацію.

У Києві я відповідав за просування інтересів України у світі, програми, що реалізовувалася в рамках роботи Національної ради реформ на чолі з президентом. Я знаю, як залучити можливості ширші, ніж державні. На це буду розраховувати та намагатись використовувати.

Стосовно фінансування лобістів, консалтингових чи юридичних структур. У деяких питаннях їх потрібно залучати, наприклад, для забезпечення наших інтересів у міжнародних судах з питань Криму, міжнародного кримінального трибуналу. В цьому плані потрібно витрачати певні ресурси для оплати юристів. Щодо професійних лобістських структур у Вашингтоні, на жаль, у нас такої фінансової можливості немає. У порівнянні з іншими країнами, які займаються цим постійно, очевидно, є дисбаланс. Утім ми його компенсуємо за рахунок активності взаємодії з усіма партнерами, друзями України. Комусь це може здатися непрофесійним підходом, але в нинішніх умовах ми саме таким чином закриваємо існуючі прогалини. Просте пояснення: мені, щоб знайти контакт не тільки з Українським кокусом в Конгресі, але, принаймні, з сотнею конгресменів, не потрібно лобістської структури. Просто необхідно мати активність, час і взаємозацікавленість. Водночас, на подальшу перспективу ми розглядаємо такі можливості.

СКОРОЧЕННЯ ДИПЛОМАТІВ - ТИМЧАСОВИЙ ЗАХІД

- У попередніх інтерв'ю Ви зазначили, що склад Посольства України у США буде скорочуватися. Це загальна тенденція? Як це може вплинути на виконання ключових завдань у Вашингтоні?

- Буквально сьогодні ми обговорювали з керівництвом МЗС це питання. Дійсно така тенденція є загальною. Моя власна позиція, яку я озвучував до приїзду сюди, що не можна економити на дипломатії, яка на сьогодні є не менш важливим фронтом, ніж антитерористична операція. Іноді дипломатія може дати великі надходження до бюджету. Тому я сприймаю це як тимчасовий захід, пов'язаний із періодом, коли Україна витрачає до 5% від ВВП на оборонні цілі.

Єдиний спосіб не зменшити ефективність - це більшою мірою використовувати професіоналізм та фізичну витривалість дипломатів. Для мене це звичне явище після того, як я працював з Президентом у режимі 15-18-годинного дня. Колектив Посольства й ті, хто приїжджає сюди по ротації, усвідомлюють, що це складна робота, яка вимагає абсолютно видатних якостей. Саме так я налаштовую колег та знаходжу розуміння.

Хоча ясно, що працювати роками в такій ресурсній обмеженості буде важко. Але сподіваюсь, що коли в Україна почне підніматися економічно, ці скорочення будуть надолужені.

ІНФОРМАЦІЙНИЙ ФРОНТ

- Як би Ви оцінили рівень інформаційної підтримки України у США на тлі пропаганди російських медіа? Що потрібно зробити в першу чергу, щоб посилити наші позиції?

- Якщо ситуацію оцінювати об'єктивно, то рівень пропагандистської роботи Росії в США є нижчим, ніж у країнах Європейського Союзу. З іншого боку, потужності РФ дуже великі. Наша перевага полягає в тому, що нам не треба застосовувати пропаганду, а просто доносити правдиву інформацію. Відтак треба знайти ресурси для цього. Я зараз аналізую це питання стосовно Сполучених Штатів і розраховую на підтримку Центру в реалізації тих пропозицій, яким чином розширити нашу інформаційну присутність тут.

Одне з ключових завдань полягає в тому, щоб тримати Україну у фокусі уваги державних структур США, які надають нам допомогу. Сьогодні на тлі світових проблем - ситуації в Сирії, "Ісламської держави", навіть питань внутрішньої політики США, виконати це завдання зовсім непросто. Тим більше, що рік тому можна було говорити про величезну увагу, сьогодні вона об'єктивно зменшується, і тому це спільна робота і українського посольства, і ЗМІ.

В перспективі, за підтримки друзів України, будемо шукати виходи через сучасні засоби інформування на широку американську аудиторію. Інформаційний тиск на Україну, очевидно, тільки збільшуватиметься, тому завдання протидії таким викликам стає одним із ключових.

Треба довести до всіх, що Україна сьогодні захищає не тільки свою територіальну цілісність, але, без перебільшення, світовий порядок та міжнародно-правову систему.

Ярослав Довгопол, Вашингтон

 

Повна версія сайту
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-