Російський історик закликає відмінити анафему Мазепі

Російський історик закликає відмінити анафему Мазепі

Укрінформ
Таїрова-Яковлєва вважає, що анафему з українського гетьмана необхідно зняти, а зробити це можна за допомогою богословських аргументів

Автор книг про Івана Мазепу відомий російський історик Тетяна Таїрова-Яковлєва вважає, що анафему з українського гетьмана необхідно зняти, а зробити це можна за допомогою богословських аргументів.

Про це професор Санкт-Петербурзького державного університету, директор Центру з вивчення історії України історичного факультету СПбГУ заявила в Києві під час презентації своєї книги "Іван Мазепа і Російська імперія. Історія "зради".

"Я особисто написала звернення до Володимира - глави Української церкви Московського патріархату з тим, щоб звернути увагу на це питання. І мені здається, що воно має вирішуватися саме звідси, тому що я знаю, що серед вищого духовенства України Московського патріархату є настрої про те, що анафему потрібно, нарешті, вже зняти, відмінити. Я думаю, потрібно доводити виключно богословськими аргументами, за що можна накладати анафему, за що не можна, і саме в такому плані цього добиватися", - підкреслила Таїрова-Яковлєва.

При цьому вона уточнила, що богослови з цього питання зараз займають гнучкішу позицію, "при Алексії (попередній глава РПЦ - ред.) висловлювалася думка, що потрібно розбиратися, питання складне".

"Що стосується анафеми, я можу сказати, що це було зроблено за прямим наказом Петра І. Це не мало нічого спільного з богословськими або церковними канонами. Петро не один раз використовував анафему у своїх власних цілях", - додала історик.

За словами Таїрової-Яковлевої, в книзі наводиться лист, в якому є конкретна вказівка проклясти Івана Мазепу, - "це був Петрів указ, і спробував би хто-небудь його не виконати". Богослови ж, у свою чергу, говорять, що за порушення присяги максимально, за церковними канонами, це відлучення від причастя - до моменту, поки людина покається або сповідується.

До того ж порушення присяги було далеко не винятковою подією. "Присяги порушували дуже багато гетьманів, починаючи з Богдана Хмельницького, який присягав польському королеві, а потім Росія навела аргументи, чому він цю присягу може порушити... Крім того, присягу порушували абсолютно усі гвардійські офіцери Російської імперії ХVIII століття", - сказала Таїрова-Яковлєва.

Вона також спростувала думку про те, що істинною причиною відлучення від церкви послужили стосунки Мазепи з Мотрею. "Це неправда. У тексті анафеми абсолютно чітко говориться, що за те, що він порушив присягу і приєднався до шведів", - сказала учений-історик. І при цьому уточнила: "Опоненти говорять про інтимні стосунки Мазепи з його Мотрею. Вона була не племінницею йому, а хресною дочкою... Ніхто свічку не тримав, але, швидше за все, виходячи з листів Мазепи до Мотрі, можна судити, що у них інтимних стосунків не було. Навпаки, Мотря до нього бігла додому, а він її відправив назад до сім'ї. Тому що вони не могли повінчатися, не так це було просто, треба було отримати дозвіл від церкви", - повідала біограф Мазепи, хоча тут же уточнила, що "насправді Мазепа міг отримати такий дозвіл, тому що був людиною дуже впливовою".

Таїрова-Яковлєва також зазначила, що зняттю анафеми може сприяти і те, що люта антимазепинська риторика в Росії останнім часом стихає. "Я сподіваюся, що період оскаженілого антимазепинського настрою пройшов. Він, звичайно, був пов'язаний із певною політикою, це усім зрозуміло", - сказала вона.

Валентина Пащенко, КИЇВ. 22 березня 2013 року.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-