Людмила Щербаківська, перший заступник голови Вінницької обласної Ради
Патріотизм по-вінницьки - це пріоритетне фінансування галузі охорони здоров'я регіону 
26.10.2016 17:04 929
  •  
  •  
  •  

Депутатський корпус Вінницької обласної Ради виділив рекордну суму на фінансування охорони здоров'я. Чому галузь визначено пріоритетною - знає перший заступник голови Вінницької обласної Ради Людмила Щербаківська, у зоні відповідальності якої - соціальний напрямок. Рівню її поінформованості можна позаздрити, адже у головній темі - фінансів, ця жінка орієнтується, як розумна господиня у сімейному бюджеті: витрачання бюджетних коштів - під жорстким контролем громадськості. Про це - в інтерв'ю Укрінформу.

 - Людмило Михайлівно, фінансова децентралізація призвела до зменшення загального фонду обласного бюджету, адже більшість коштів йде на місця. Чи не відчувається нестача фінансів на загальні потреби області і чи рівномірно, на вашу думку, розвиваються райони?

 - Ці процеси були прогнозовані. Дійсно, в результаті бюджетної децентралізації у найбільш виграшному становищі опинились бюджети базового рівня: сіл, селищ, міст. Обласний же бюджет навпаки суттєво втратив. Так, доходи загального фонду обласного бюджету у 2014 році (до бюджетної децентралізації) складали 767,6 млн грн. У 2015 році область вийшла на показник у 521,4 млн грн. Тобто, минулоріч майже 250 млн грн, які раніше заходили до обласного бюджету, було спрямовано на бюджети базового рівня та до районних бюджетів. І це - добре. 

Все відбувається цілком закономірно, адже під час децентралізації і бюджетний ресурс, і повноваження передаються на базовий рівень. На обласному рівні залишається фінансування закладів обласної комунальної власності, які надають послуги жителям усієї області, а також реалізація обласних програм соціально-економічного розвитку. Місцеві бюджети «звикли» жити в умовах обмеженого фінансування і коли почали надходити кошти, постало питання їх раціонального освоєння. Багато хто розгубився від неочікуваної «манни», але більшість громад зорієнтувались, визначивши пріоритетні напрямки: соціальна сфера, дороги - ми можемо наочно пересвідчитись, як динамічно почав розвиватись регіон.

Але є й інший «бік медалі». Практика показала, що соціально-економічний розвиток районів області нерівномірний та залежить від низки об'єктивних факторів: концентрації в районі промислових підприємств, фермерських господарств, залучення інвестиційних коштів. Відповідно, від динаміки економіки залежать і величина надходжень бюджетів району.

-Перейдемо до практичної площини...

-Якщо аналізувати виконання зведених бюджетів районів за 9 місяців 2016 року, то найвищі показники перевиконання планових надходжень  показали Вінницький (128,6%), Погребищенський (148,7%), Шаргородський (137,2%) і Теплицький (133,4%) райони. Саме там спрацювали ті фактори, які я називала вище.

Водночас, маємо значний невикористаний ресурс в цілому по області. Обсяг понадпланових надходжень за цей же період по усіх місцевих бюджетах області склав 432 млн грн. Без врахування обласного бюджету цей показник складає 395 млн грн. Тобто, маємо ресурс, що знаходиться на рівні громад і районів і може бути використаний на програми соціально-економічного розвитку територій.

- Депутати обласної Ради 7 жовтня ухвалили уточнений бюджет. Які визначено пріоритети?

- Найперше - охорона здоров'я. На фінансування галузі виділено додатково майже 18 млн грн. Зараз державі потрібна нова соціальна політика і на чільному місці має бути здоров'я нації. На жаль, Україна вже на весь світ відома високим рівнем онкозахворювань, низькою тривалістю життя, високою смертністю від хвороб серця. Патріотизм - це не затяте оперування модними гаслами, це щоденне піклування про побутові потреби людей, які живуть поруч - здоров'я, освіта, рівень життя. Працюючи на посадах заступників перших осіб області, я переконалась, що на рівні окремого регіону можна навести лад у цих напрямках і вирішити якість першочергові потреби людей локально, але щоб отримати загальнодержавний ефект, необхідно впровадити національну соціальну політику - це буде найкращим свідченням патріотизму.

Тож мільйони, про які ми говоримо, розподілені наступним чином - збільшено видатки обласного бюджету Департаменту охорони здоров'я обласної державної адміністрації на загальну суму 17 923,000 тис грн. Найбільшу суму - 7,1 млн грн передбачено для обласного онкодиспансера на придбання та обслуговування обладнання і хіміопрепарати; 1,6 млн грн - виділяємо дитячій обласній лікарні; 1,09 млн грн - центру медицини катастроф для придбання паливно-мастильних матеріалів та капітального ремонту покрівлі; для продовження робіт із реконструкції і реставрації центр судово-психіатричної експертизи отримає - 950 000 тис грн; майже 680 тис грн - передбачено для проведення ремонтних робіт у госпіталі ветеранів війни та на енергоефективні заходи; 400 тис грн - на виконання заходів програми боротьби з туберкульозом. Решта коштів розподілено на заклади як у обласному центрі так і у районах на першочергові потреби: погашення заборгованості за обслуговування медичного обладнання, виготовлення проектно-кошторисної документації на реконструкцію будівель, придбання продуктів харчування, проведення поточних ремонтів приміщень тощо.

- Чи достатньо коштів виділяється на потреби фінансування обласних комунальних закладів?

- Не побоюся бути банальною і повторити фразу, яку, певне, всі неодноразово вже чули: ресурс обласного бюджету є обмеженим і нам хотілося б, щоб заклади обласного рівня фінансувались краще. Тим паче, що мережа закладів обласного рівня є досить розгалуженою - понад 170 бюджетних закладів та установ. Додає складнощів у роботі й те, що дві найбільші галузі обласного бюджету - медична і освітня утримуються за рахунок відповідних субвенцій з державного бюджету. А це зменшує вплив обласної влади на прийняття рішень щодо фінансування поточних видатків в цих закладах.

Намагаємось посилити фінансування наших закладів за рахунок понадпланових надходжень. Так, сумарно, за рахунок перевиконання обласного бюджету за шість і дев'ять місяців, додатково на розвиток матеріально-технічної бази та підтримку поточної діяльності обласних закладів було спрямовано понад близько 40 млн грн. Зауважу, що витрачання кожної бюджетної копійки перебуває під контролем громадських організацій, які допомагають нам добре орієнтуватись у тому, що відбувається як в обласному центрі, так і за його межами. Фактично, співпрацюючи із активною частиною громади, маємо більш ефективні результати, ніж демонструють нам контролюючі інстанції.

- На початку року, в цілому на рівні держави і в області зокрема були суттєві проблеми із фінансуванням профтехосвіти на рівні місцевих бюджетів. На практиці виявилось, що це практично неможливо, тож з 1 січня 2017 року буде введена двоканальна система фінансування - із центрального та місцевих бюджетів. Як у цьому питанні спрацювала Вінниччина?

- Передача професійно-технічних закладів освіти на фінансування із місцевих бюджетів на початку 2016 року була для всіх неочікуваною. І наш регіон не виняток. В обласному бюджеті на ці потреби довелося додатково вивільнити 140 млн грн аби забезпечити належне функціонування закладів. Це ті, гроші які попередньо були зарезервовані на фінансування програм соціально-економічного розвитку і могли б бути спрямовані на покращення матеріально-технічної бази в обласних лікарнях, будинках-інтернатах, інших закладах і установах обласного рівня. Якщо у 2017 році буде реалізована модель, коли здобуття загальної середньої освіти у ПТУ фінансуватиметься за рахунок субвенції з державного бюджету, а професійна підготовка - за рахунок місцевих, це дасть можливість зменшити навантаження на місцеві (в тому числі обласний) бюджет. А вільні кошти ми скеруємо на програми розвитку, в тому числі, і в самих ПТУ.

- З урахуванням змін до бюджету чи можете ви сказати, які обласні програми будуть профінансовані, які частково профінансовані, а від фінансування яких взагалі відмовились?

- Станом на 1 жовтня в області функціонує 53 обласні програми, із яких фінансуються 34. За вісім місяців поточного року вони профінансовані на 145 млн грн. Кошти розподілені наступним чином: найбільший обсяг фінансування спрямовано на підтримку програм у сфері охорони здоров'я, а саме - 58,4 млн грн, 8 млн грн - на програми освіти, 16 млн грн виділено на фінансування програми охорони навколишнього природного середовища, 4,1 млн грн - на програму підтримки учасників антитерористичної операції та членів їх сімей, 6,8 млн грн - на програму підтримки індивідуального житлового будівництва "Власний дім".

- Донедавна ситуація у депкорпусі нагадувала боротьбу за ковдру - кожен намагався перетягнути якомога бюджетних коштів на свій округ. Які наразі запобіжники спрацьовують, щоб цього не було?

- Головним запобіжником є бюджетна децентралізація. Уже другий рік поспіль обласна влада проводить таку політику, щоб кошти обласного бюджету спрямовувати на фінансування обласних комунальних закладів, розвиток їх матеріально-технічної бази. Оскільки в результаті бюджетної децентралізації левова частка ресурсу потрапила на рівень громад і районів, було б несправедливим, якби обласний бюджет, який фінансує понад 170 закладів, дотував ще й бюджетні заклади районів, міст, сіл і селищ. Єдиним винятком є фінансування громад через механізм Обласного конкурсу проектів. Таким чином, ми отримуємо подвійний ефект: по-перше, навчаємо громади писати проекти, що допоможе їм в подальшому претендувати на міжнародні гранти, а по-друге, акумулюємо значні ресурси на виконання програм у територіальних громадах. Адже, окрім коштів обласного бюджету, проект, що реалізується в рамках конкурсу, залучає ще ресурс місцевого бюджету, позабюджетні кошти. Нагадаю, цього року нами було виділено рекордну суму на фінансування програм обласного конкурсу - 13 млн грн, що по факту є внеском обласного бюджету у розвиток соціальної інфраструктури у кожному районі та місті обласного значення Вінницької області.

Укрінформ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-