Останні новини

1 липня


«Провал» Дорожнього фонду, спасибі депутатам

Аналітика 30.03.2016 18:54 2208

Народні обранці успішно провалили законопроект, яким передбачалося суттєве покращення вітчизняних автодоріг

29 березня Верховна Рада України не проголосувала за закон про Дорожній фонд. Закон підтримало лише 178 народних депутатів, утрималися 35 і не голосували 91. Про те, що втратила Україна в результаті цього провального голосування – спробував розібратись Укрінформ.

Фото: Анастасія Сироткіна, Укрінформ

Якщо говорити сухою мовою закону, проект передбачав, що акцизний збір від імпортних нафтопродуктів  та акциз від реалізації палива на АЗС повинен був спрямовуватися безпосередньо в дорожній фонд. А далі - витрачатися виключно на ремонт доріг: 60% - на загальнодержавні дороги, 40% - на дороги місцевого значення. В ефірі однієї з «десятихвилинок» глава уряду Арсеній Яценюк навіть пообіцяв цього року побудувати в Україні 1700 км доріг на 14 млрд грн. Проте це навіть не половина суми, яка могла б піти на ремонт та будівництво українських доріг якби був прийнятий законопроект про створення дорожнього фонду, який очікував у парламенті на ухвалення ще з квітня 2015 року...

Втім, схоже, не судилося

ЗА ПОГАНІ ДОРОГИ УКРАЇНЦІ ДОПЛАЧУЮТЬ ДВІЧІ

Стан українських доріг та автомобілісти, які ведуть із ними нерівну боротьбу, за роки незалежності стали героями анекдотів. Якось міністр інфраструктури Андрій Пивоварський на прес-конференції навіть розповідав як «залишив» своє авто на одній із доріг Західної України.

Фото: Андрій Кравченко, Укрінформ

При цьому, українці двічі сплачують гроші, які мали б іти на будівництво і ремонт доріг. Перший раз акциз сплачують нафтотрейдери, коли заходять на український ринок. Далі «податок на дороги» стягується з кожного українця, який купує пальне, платячи акциз за кожен літр, залитий у бензобак.

За приблизними оцінками, в 2015 році до загального фонду бюджету надійшло близько 35-40 млрд грн акцизів від імпорту пального, а надходження до місцевих бюджетів 5% податку від палива на АЗС склали близько 10 млрд грн.

Проте через діючі нині норми законодавства, для прикладу, Укравтодор отримав на потреби ремонту та будівництва доріг заледве десяту частину цих коштів - 4,6 млрд грн. На які, згідно з  планом, було відремонтовано аж 300 кілометрів доріг. Все інше ж пішло на «латання дір» держбюджету (освіти, медицини, потреб оборони).

Фото: Сергій Окомельчук, Укрінформ

Також, як не дивно, споконвічним ворогом надійних доріг виступав Укравтодор. Навіть за скромними даними, наданими Міністерством інфраструктури, ефективність витрат грошей, які виділяються на дорожні роботи, знаходиться на рівні 70%-80%. Винна в тому ситація, коли Укравтодор сам замовляє, сам будує дороги і сам себе контролює. Зрозуміло, що така монополізація є прекрасним середовищем для зловживань.

Саме для цього в березні 2016 року було розпочато процес децентралізації Укравтодору, в рамках якої руйнується його монополія. Згідно з реформою, в Укравтодору забирають більшу частину повноважень. Він відповідатиме лише за дороги національного значення та міжнародні траси. А ремонт та обслуговування всіх інших шляхів ляже на плечі місцевої влади.

Фото: Сергій Окомельчук, Укрінформ

Після проведення реформи Укравтодор залишиться лише замовником послуг, а підрядника обиратимуть на прозорих конкурсах.

Якість будівництва чи ремонту шляхів перевірятимуть вже не Укравтодор чи його структури, а міжнародні компанії, які теж будуть визначені на прозорих конкурсах. Ця схема вже була відпрацьована. Восени 2015 року якість ремонту доріг у Київській області перевіряла австрійська компанія iC consulenten.

Фото: Володимир Тарасов, Укрінформ

У березні цього року було оголошено перший тендер для вибору компанії, яка контролюватиме якість дорожніх робіт по трьох західних областях України. Найближчим часом МІУ планується проведення таких тендерів по інших областях також. Кошти на це виділив Світовий Банк.

Не можна оминути також питання перевантажених у кілька разів вантажівок (а траплялися випадки виявлення зерновозів вагою близько 130 тонн  - при дозволеній вазі в 40 тонн і 44 тони для контейнеровозів), які неймовірно руйнують українські дороги. За всі роки незалежності служба, яка мала не допускати їх на автошляхи (Укртрансінспекція) і штрафувати, не справлялася і була корумпована.

ЩО ХОТІЛИ ПОБУДУВАТИ В 2016 РОЦІ

Проте для початку, варто згадати скільки на дороги було витрачено в 2015 році.

Всього на потреби будівництва та ремонту шляхів, включно з коштами на погашення боргів попередніх років, буде виділено безпрецедентну за мірками минулого року суму в 31,4 млрд грн.

Фото: Кравченко Андрій, Укрінформ

У Кабміні вирішили відмовитися від так званого «ямкового ремонту» та спрямувати кошти на будівництво нових автошляхів, капітальні та поточні середні ремонти старих доріг.

"Ми не будемо розмазувати сотні мільйонів гривень на так званий ямковий ремонт. Наше завдання - це будівництво магістралей і відновлення інфраструктури в Україні. В цілому в Україні на першому етапі ми профінансуємо 14,2 мільярда гривень», - зазначив прем'єр-міністр Арсеній Яценюк.

У 2016 році планується відновити суцільне дорожнє покриття на 1700 км доріг, що у 7 разів більше, ніж у 2015-у). Це й дороги Дніпропетровськ-Миколаїв, Одеса-Рені, Стрий-Чернівці, траси Київ-Харків, Київ-Одеса, Київ-Чернігів - Нові Яриловичі. Продовжиться ремонт дороги Львів-Радехів-Луцьк на території Волинської області, Львів-Самбір-Ужгород, Житомир-Чернівці. Йдеться також про трасу Київ-Чоп та трасу Стрий-Тернопіль-Кіровоград-Знам'янка.

Проте в Мінінфраструктури наголошують, що навіть цьогорічне фінансування є мізерним, порівнюючи з реальними потребами.

За словами Романа Хміля, для того, щоб забезпечити відновлення існуючої мережі доріг за 10 років, Україні потрібно 100 млрд грн щорічно. І це лише на відновлення доріг державного значення.

Фото: соцмережі

«Потрібно мінімум 7-10 років, з моменту забезпечення ритмічного та достатнього фінансування (50-100 млрд грн на рік), щоб відновити існуючу опорну мережу доріг державного значення, що руйнувалася протягом останніх 10 років через фінансування на рівні 10% від реальних потреб, та повної відсутності ефективного контролю вагових норм вантажного транспорту, що рухався дорогами з суттєвими перевищеннями допустимих вагових норм», - зазначив він.

П'ЯТЬ МИТТЄВОСТЕЙ ВЕСНИ

Цікаво, що на «провал» законопроекту «Про Дорожній фонд» пішло якихось 5 хвилин. Згідно зі стенограмою Верховної Ради, в 17:37 він був оголошений спікером Верховної Ради до розгляду, в 17:41 - успішно провалений. У 17:42 парламент перейшов до розгляду наступного питання.

При цьому, не важко згадати й численні так звані «сигнальні» голосування, численні переголосування проектів у Верховній Раді, коли законопроект був справді потрібний.

Отже, проект про Дорожній фонд не привабив депутатів нічим. Питання - чому - риторичне? А 29 березня проект навіть не був винесений на обговорення у сесійній залі.

Як повідомив у коментарі Укрінформу член комітету з питань транспорту ВР Ігор Діденко, після провалу на голосуванні цей законопроект вже не може бути поданий на розгляд Верховної Ради. «Ми очікуємо, що через півроку на розгляд ВР буде поданий новий законопроект про створення дорожнього фонду, який буде створений на основі даного, проте з урахуванням поправок нового Уряду», - зазначив він.

Фото: bukpravda.cv.ua

Таким чином, створення цільового дорожнього фонду відкладається мінімум на пів року, а далі – все почнеться спочатку.

Подякуємо депутатам.

Антон Кобилянський, Київ.

Перше фото: Андрій Кравченко, Укрінформ

Повна версія сайту
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-