Ілюзія Оскару: кіно-аутсайдери в гонитві за премією
Прогнози та здивування кінокритиків, варіанти оскаровських пасьянсів...
Лонгрід 11.02.2016 10:00 1711
  •  
  •  
  •  

Мусимо визнати, цього року битви велетнів за головну статуетку найвливовішої кінопремії світу не буде. Як, приміром, кілька років тому, коли на прю виходили Тарантіно зі своїми «Безславними виродками» та Камерон з «Аватаром», чи хоча б минулого, коли «Бьордмен»  Іньярітту вирвав перемогу у дуже сильних суперників на зразок «Готелю Гранд Будапешт».  

На жаль…

Але все ж, 28 лютого Американська кіноакадемія має визначитися з переможцем серед восьми картин.

За всіма ознаками першим номером іде картина Алехандро Гонсалеса Іньярріту «Той, що вижив» (в українському прокаті «Легенда Х`ю Гласса») – у неї найбільше номінацій (12 із 24!) і найбільш прогнозований Оскар. Головну роль у фільмі виконує Леонардо Ді Капріо.

Гонитва актора за невловимим Оскаром вже давно стала темою анекдотів, однак саме у цій картині його талант перевтілення, схоже, проявив себе чи не найменше. Якщо в «Титаніку», «Вовкові з Волл-стріт» чи «Авіаторі» Ді Капріо показував і справді вершини акторського вживання в персонаж, то тут його заслуга лицедія - насамперед у муках роботи на лоні дикої природи. Акторові довелося плавати в холодних річках Канади, мерзнути в сніжних горах Аргентини, долати перешкоди в непролазних зимових лісах. Однак це скоріше заслуга екстремала, ніж артиста. І не знаю, як кому, а авторові цих рядків мало приємного було бачити спотворене ширококутною камерою обличчя красеня Голівуду. І хіба не можна було на таку роль запросити будь-якого брутального представника Фабрики мрій, а не еталон метросексуала? Тож, здається, вибір Ді Капріо був не стільки творчим, скільки комерційним.

Втім, хіба колись красуня Шарліз Террон не отримала Оскар саме за те, що для картини «Монстр» погладшала на 15 кілограмів, перетворившись (до непізнаваності) на кремезну жінку - серійного вбивцю?

Тож, схоже, американська кіноакадемія цінує знущання акторів над собою.

Що ж до творчих здобутків Іньярріту, то сумніви викликає вже  сама ідея його картини - герой Ді Капріо повстає з мертвих і долає безлюдні простори Америки тільки аби помститися вбивці свого сина. А потім помирає... Втім, розмах фільму, показ життя індіанців, чудові зйомки природи можуть розтопити серце кіноакадеміків, і тоді Іньярріту все ж отримає Оскар, який стане другим поспіль у його кар'єрі. Бо в 2015 році статуетку отримав його ж «Бьордмен».

А от хто, поза сумнівами, справді має всі підстави готувати поличку для чергової нагороди, то це оператор «Того, що вижив» Емануель Любецьки. Його зйомки суворої природи дикого краю неперевершені. Панорамні, філософські, мистецькі кадри. Любецьки малює картину широким пензлем, де фон подій стає не менш важливим, ніж персонажі, які в ньому існують. Втім, мені тут підказують, що в картині є чимало запозичень з картин Андрія Тарковського, який чи не першим зробив зйомки природи такими ж важливими, як і роботу акторів. Однак, у наш час постмодернізму такі звинувачення можуть виглядати перебільшеними. Адже тепер головним став не сам факт копіювання, а момент правильного запозичення. Цікаво, що Любецьки може отримати Оскара за операторську роботу вже третій рік поспіль.

Чимало шансів на Оскар має також картина «Гра на пониження» Адама Маккея – фільм про фінансові махінації напередодні кризи 2008 року. Картина досліджує події 2005 року, коли поодинокі фінансові спеціалісти передчували катастрофу, однак їхні прогнози ні акули бізнесу, ні отримувачі іпотек не хотіли чути та розуміти. Ніхто з американців навіть уявити собі не міг, що ринок іпотечних кредитів  - це щось на зразок російської МММ. І тільки герой фільму Майкл Бьюррі та ще пара геніальних економістів змогли не лише вижити, а заробити дивіденди на біді наївних інвесторів.

Америка любить картини з життя Волл-стіт, згадаємо хоча б «Вовка з Волл-стрітт» Мартіна Скорсезе чи «Волл-стрітт та «Гроші не сплять» Олівера Стоуна. Тож 5 номінацій на фінансову тему з недавньої історії США були цілком прогнозованими. Одним із продюсерів стрічки став Бред Пітт, який зіграв другорядну роль колишнього банківського працівника. Як на мене, то актор не стільки створив образ фінансового генія, скільки просто прорекламував картину. Фільм настільки перевантажений описом фінансових схем, оборудок, розмовами про те, як діє біржа Волл-стріт, що, часами скидається більше на посібник для бухгалтерів. Втім, разюча відмінність цієї  картини від її попередників - те, що фінансові махінатори виглядають позитивними персонажами, і глядач їм співчуває, навіть вболіває за те, щоб фондовий ринок скоріше вже звалився, і вони отримали свій прибуток. Нагадаю, що у картинах Стоуна та Скорсезе герої фінансових оборудок, навпаки, зазнавали краху під оплески глядачів, адже добро мало перемогти зло.

У центрі картини Стівена Спілберга «Шпигунський міст» (6 номінацій) - американський адвокат Донован (Том Хенкс), який захищає на суді радянського агента Абеля, а потім бере безпосередню участь у його переправленні в СРСР для обміну на американського шпигуна - льотчика Пауерса. Стівен Спілберг зняв  картину в ретро-стилі, адже події розгортаються наприкінці 50-х років. Том Хенкс грає героя-одинака, який не боїться постати проти суспільства у відстоюванні американських цінностей. Іноді навіть здається, що картина знята на замовлення департаменту юстиції США, бо показує, як американці можуть захищати  права людини, коли мова йде навіть про шпигунів. Спілберг зумів із юридичної колізії створити трилер, де глядач з острахом чекає, як складеться доля російського шпигуна, американського пілота і навіть студента, якого у Берліні арештували агенти штазі. Втім, ніякого творчого прориву тут не відбулося. Шпіонський сценарій написали Мет Чарман і брати Коен, Спілберг зняв традиційну для нього історію героїчної Америки, де живуть наймудріші та найпрофесійніші громадяни, а Том Хенкс створив уже звичну для нього роль розумника. І хай мене звинуватять у потуранні «мистецтву совка», але фільм «Мертвий сезон» 1968 року режисера Савви Куліша - про схожі події з обміном шпигунами на Глінікському мосту, як на мене, набагато психологічніший та творчо виразніший. І досі не втратив свого художнього значення. Тож «Шпигунський міст» - це просто парафраз колишніх здобутків творчої команди Спілберга.

Та чи не найбільше здивування викликало висунення на Оскар картини Джорджа Міллера «Скажений Макс. Дорога люті». У стрічки 10 номінацій. Це четверта франшиза «Скаженого Макса», де у перших фільмах 80-х років минулого століття головну роль виконував Мел Гібсон. Тепер роль Макса режисер довірив молодшому виконавцю Тому Харді. У фільмі постають постапокаліптичні картини майбутнього людства, де знищено все живе. Замість плодючих земель - суцільна пустеля, а вода на вагу золота. У цьому світі можна вижити, лише ставши членом банди. Але герой-одинак Макс не хоче терпіти наругу бандитів. Він допомагає п'ятьом жінкам з гарему ватажка бандитів Несмертного Джо та жінці-воїну Фуріос (Шарліз Террон) утекти від нелюдів та знайти зелені землі, про які пам'ятає з дитинства нова амазонка. Однак виявляється, що плодючі грунти давно засипані піском, і героям потрібно повертатися назад і здійснити революцію, щоб перемогти диктатора, який заволодів водою та чорноземами.

Картина мала неабиякий комерційний успіх у прокаті. Втім, мені важко уявити, що роуд-муві із навіженими дикунами на побитих, наче зі звалища, грузовиках, може стати найкращою картиною року. Це, скоріше, страшилка для розваги, а не розумне сучасне кіно. До речі, Шарліз Террон знову поклала свою красу на олтар акторського успіху. Її героїня - однорука воїтелька, яка краще за чоловіків може вистояти у жахливому світі, що втратив усі ознаки цивілізації.

На цьому тлі не таким вже аутсайдером виглядає «Марсианин» Рідлі Скотта з Меттом Деймоном в головній ролі. У картини сім номінацій на Оскар, однак режисер у цей список не потрапив. Ще дивніше - «Марсианин» опинився в категорії «краща комедія та мюзикл» на врученні премії «Золотий глобус». Невже так смішно, що людину покинули на Марсі, прирікши на смерть, однак астронавт (ботанік за освітою) вижив, бо виростив на Марсі картоплю, удобрюючи грунт власними екскрементами? «Марсианин», як справжній науково-популярний фільм, багатий на чудові кадри космосу, відтворює марсіанські краєвиди та цілком вірогідно показує сцени польотів астроекспедиції. Режисер зібрав добротну акторську команду, де улюблениця Голівуду Джесіка Честейн очолила рятувальну місію на Марс, Дональд Гловер грає кмітливого молодого співробітника NASA, а Джефф Деніелс зображає директора відомого космічного дослідницького центру. Актор Метт Деймон створив симпатичний образ людини, яка навіть у патовій ситуації не втрачає надії, з гумором ставиться до проблем та знаходить вихід навіть у цілковитій безвиході. Словом, справжній американський характер. Таке кіно не може не потішити самолюбство громадян США.
Однак, оскаровський пасьянс був би трохи іншим, якби до категорії «кращий фільм» потрапили ще кілька стрічок. А саме: «Огидна вісімка» Тарантіно і «Вбивці» Вільнева. Втім, вони представлені в інших номінаціях, на відміну від «Мандарина» Бейкера, «Чірака» Спайка Лі та «Безродних звірів» Кері Фукунага. Якби хоч один із них опинився серед основних номінантів, заявляють кінокритики, то скандал навколо расистської історії, нібито Оскар у цьому році «занадто білий», не розрісся б до таких масштабів, а шкала кіноцінностей премії збагатилася б не лише комерційним кіно.

Втім, українцям є за що вболівати, адже вперше за всю історію американської премії до номінації потрапив документальний український фільм "Зима у вогні". Його важко назвати абсолютно вітчизняним продуктом, бо ізраїльський режисер Євген Афінеєвський створив цю картину завдяки участі американських і британських продюсерів. Однак, фільм відтворює події, що відбувалися у 2013-2014 в українській столиці. Екранна історія виглядає переконливо, тому що картина технічно зроблена за найвищими професійними стандартами. До того ж відсутня зайва патетика, якою іноді грішать наші митці. Глядач бачить лише правдиве відтворення протистояння українців у боротьбі за людські цінності. Тож чекаємо на власного «Оскара».

Ліліана Фесенко, Київ.

Фото: http://www.film.ru, http://disgustingmen.com, blockbuster-kino.com.ua, http://kg-portal.ru, www.exgsc.com, wallpapershome.ru, hromadskeradio.org

Повна версія сайту
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-